שתף קטע נבחר

מסתמן: יוארך הזיכיון לקידוח "שרית" באשדוד

אחרי שבע שנים לא נמצא נפט בקידוח. גורם במשק האנרגיה: "הארכת הרישיון שנויה במחלוקת מבחינה חוקית"

למרות הציפיות הגדולות שתלו בו משקיעים בבורסה ומחוץ לה, נכשלו הניסיונות למצוא נפט בקידוח באשדוד בזמן המקסימלי שמאפשר הרישיון, אף שהסתיימו שבע השנים הקבועות בחוק, אתמול הסתמן כי במשרד התשתיות החליטו להאריך את הרישיון בכמה שבועות באופן מעורר מחלוקת מבחינה חוקית. אם משרד התשתיות לא יקבל החלטה עד הבוקר, ייתכן שהשותפות בקידוח יצטרכו להשהות את המשך הפעילות באתר.

 

לדברי גורם במשק האנרגיה, הטיפול בהארכת הרישיון שנוי במחלוקת ועלול לפגוע בציבור המשקיע בקידוח.

 

אחרי שנים של יובש, חזרו הניסיונות לחפש נפט וגז אל האופנה. אל ההייפ הצטרפו קבוצות משקיעים שקמו לעתים אד-הוק וביקשו לרכוש בסכומים גבוהים אחוזים מרישיונות הקידוח, אותם קיבלו היזמים המקוריים תמורת תשלום של אגרה צנועה בלבד מהמדינה. התופעה, שבסופו של דבר הביאה את משרד התשתיות לאסור זמנית מכירת אחוזים ברישיונות, הגיעה לאחד משיאיה בקידוח שרית. השותפות בו הן לפידות (המבצעת בפועל), רציו, מודיעין אנרגיה (שבשליטת נוחי דנקנר וצחי סולטן) והזדמנות ישראלית של הלמן-אלדובי.

 

הניסיונות הללו הגיעו לשיאם בשרית כשמנייתה של החברה הבורסאית "ספן" שהיא שלד בורסאי, קפצה ביום אחד בכמעט 300% כשהחברה הודיעה שהיא רוכשת 10% בשותפות. חברה נוספת שביקשה לרכוש אחוזים בשותפות באמצעות החברה הבורסאית "שמיר השקעות" היא יולי חיפושי נפט שבשליטת איש העסקים יולי עופר. עקב עמדת משרד התשתיות לא ניתן היה להעביר זכויות בקידוחים אלה פורמלית, ולא ברור מה יעלה בגורל ההתחשבנות הכספית בין החברות.

 

הקידוח, שעלותו הישירה כ-10 מיליון שקל, ממומן ברובו בכספי משקיעים שגויסו בבורסה. אתמול הסתיים תוקף הרישיון, אך למרות זאת, לאחר לחצים רבים על משרד התשתיות וניסיונות למצוא פתרון משפטי במשרד, התגבשה אתמול עמדה על פיה ניתן להאריך את הקידוח. בשנים הללו הרישיון ניתן כל פעם לכמה שנים, והטיעון הוא שבמהלכן היו כמה שבועות שבהם הרישיון לא הוארך מיידית ולכן לשותפות מגיע זמן נוסף.

 

עד אתמול בערב טענו במשרד התשתיות שעדיין לא התקבלה החלטה רשמית. מהמשרד נמסר אתמול בערב ש"בהתאם לחוק הנפט, סך כל תקופת הרישיון לא תעלה על 7 שנים. לאור חוות דעת מקצועית על התקדמות הקידוח ולאור בקשה שהוגשה לאחרונה, נבחנת האפשרות לאשר הארכת הרישיון לתקופה קצרה, שלא תעלה על התקופה בה הרישיון לא היה בתוקף".

 

הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים