שתף קטע נבחר

מנהלי בתי ספר: "חינוך פרטי - סכנה למדינה"

מנהלים בחינוך הציבורי מתקוממים על הפעלת בית ספר פרטי ראשון מסוגו. החשש העיקרי: החרפת הפערים החברתיים. "מערכת החינוך אולי לא מושלמת, אבל רק אם נעבוד ביחד נוכל לתקן את הליקויים"

הוועדה המפקחת הכריעה, אולם מנהלי בתי ספר ציבוריים מתעקשים: "חינוך פרטי הוא סכנה למדינת ישראל". בית הספר "חברותא", מוסד החינוך הפרטי הראשון שהוקם בשרון, היה שיחת היום בבתי ספר רבים בישראל, שרואים במתן הרישיון להפעלתו פגיעה קשה בחינוך הציבורי.

 

"אני מתעבת את המילה סלקציה, גם אם מעדנים אותה במילים יפות של חינוך לערכים ודמוקרטיה", מסבירה לאה ארליך, מנהלת בית יסודי על-שם מנחם בגין בקריית שמונה. "בתי הספר הפרטיים עושים הבחנה בין ילדים שההורים שלהם עשירים לילדים שההורים שלהם עניים, וזה מקומם אותי ומעליב אותי באופן אישי, גם כמנהלת בית ספר ובעיקר כאזרחית במדינה".



התלמידים ייפגשו מעתה רק בצבא (צילום: זהר שטרית)

 

בית הספר "חברותא", הראשון בישראל הנמצא בבעלות פרטית, יפעל במתכונת "מוכר שאינו רשמי" ויוכל להגיש את תלמידיו לבגרויות. שכר הלימוד במוסד מסתכם בכ-35 אלף שקלים בשנה. ההחלטה להעניק רישיון לבית הספר התקבלה לאחר שנתיים של מאבק, על-ידי ועדת הערר המפקחת על בתי הספר. היא דחתה את התנגדותו של משרד החינוך, שגרס כי מדובר בפגיעה באינטגרציה ובשיוויון בין התלמידים.

 

"אם אנו מדינה חפצת חיים, אז אנו חייבים לבחור רק בחינוך הציבורי. כמו שאין יחידה צבאית פרטית ואין שכונות ורחובות פרטיים, כך אסור שתהיה מערכת חינוך פרטית", קובע חיים בדש, מנהל קריית החינוך על-שם דה-שליט בפתח תקווה. "אם ניצור פילוג בין האזרחים כבר בגילאי הילדים, אז הקרע החברתי בעתיד יהיה גדול הרבה יותר".

 

לטענת בדש, "ברגע שמרוקנים את החינוך הציבורי מהתלמידים החזקים שעוברים לבתי ספר פרטיים, אז יוצרים במערכת החינוך מובלעות לימוד נבדלות שגורמות לחינוך הציבורי נסיגה קשה לאחור. זה נכון שאולי מערכת החינוך הציבורית היא לא מושלמת, אבל רק אם נעבוד ביחד נוכל לתקן את הליקויים ולמנוע התפורות של החברה הישראלית".

 

השר סער: "ניסיון להכחיד את החינוך הציבורי"

"האתגר של מדינת ישראל הוא חיזוק בתי הספר הציבוריים המשלבים רב-תרבותיות עם הישגים - רק כך ניתן ללמד את הילדים על החשיבות של אחדות החיים ביחד ולא לפלג את החברה, ואז התלמידים יפגשו רק בצבא או בהזדמנויות אחרות", מסביר הלל הילמן, מנהל כפר הנוער כדורי. "החשש הגדול הוא שבתי הספר הפרטיים ישאבו את התלמידים והמורים המצטיינים, דבר העלול לגרום להגדלה והקצנה של הפערים, גם לימודית וגם חברתית.


 

השר סער בפתיחת הלימודים. "פגיעה באתוס הלאומי" (צילום: אבי רוקח)

 

"אני רואה בצורה חמורה ביותר את התחזקותם של הזרמים הפרטיים", הוסיף הילמן. "זו לא חוכמה להצליח בבתי ספר פרטיים, האתגר הגדול הוא לפעול במערכת הציבורית ולדאוג גם

להצטיינות בלימודים מצד אחד, וגם למנוע נשירה של תלמידים חלשים מצד שני".

 

עם כניסת החינוך הפרטי ל"שוק", תיקן שר החינוך, גדעון סער, תקנה חדשה שמטרתה לחזק את מערכת החינוך הציבורית. על-פי התקנה, אם נראה כי הקמתו של בית ספר פרטי עלולה לפגוע במערכת החינוך הציבורית ולהביא לסגירה של בתי ספר סמוכים, אז רשאי השר שלא לאשר את הפעלתו.

 

שר החינוך סער התייחס לסוגייה בשבוע שעבר בכנס ישראל-שדרות לחברה, ואמר: "הפטנט של הקמת בתי ספר פרטיים הזוכים לתקצוב ציבורי זהו ניסיון להכחיד את מערכת החינוך הציבורית. הנזק אינו מסתכם רק בהעצמת פערים חברתיים וכלכליים ופגיעה בשוויון הזדמנויות, אלא זו פגיעה ביכולת לגבש אתוס לאומי משותף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"לא חוכמה להצליח בבי"ס פרטי"
index open
מומלצים