שתף קטע נבחר

בדואר יורדים מהעמלה. בינתיים

לפי החברה, העמלה בגובה 34.80 ש', תוטל רק על שחרור פריטים משירות החבילות הרגיל של דואר ישראל, ולא על צרורות - חבילות שמשקלן 5-2 ק"ג, שהן רוב החבילות שמוזמנות באמצעות האינטרנט

אחרי חשיפת ynet, והלחץ הציבורי שבא בעקבותיה: חברת דואר ישראל סוף סוף יוצאת בהודעה רשמית - עמלת שחרור ממכס: לא על כל המשלוחים באינטרנט. נראה שהחברה דוחה לעת עתה את כוונתה להטיל עמלת שחרור ממכס על חבילות בגודל מסוים מחו"ל, לפחות אלה שנהוג להזמין דרך אתרים ברשת.

 

 

לפי הודעת דואר ישראל, בינתיים, לא תוטל עמלה גורפת על צרורות (ששויים נמוך מ-50 דולר) אלא רק על חבילות בדואר רגיל. צרורות אלה חבילות שמשקלן עד 2 ק"ג, או כשמדובר בדבר דפוס, עד 5 ק"ג; וחבילות הן דברי דואר שמשקלן גבוה מצרורות. רוב ההזמנות שנעשות באמצעות האינטרנט, מועברות בשירות הצרורות ובכללן ההזמנות מחברות כאמזון, eBay ודיל אקסטרים. 

 

רק מי שנוהג להזמין חבילות גדולות מימדים, באמצעות שירות החבילות הרגיל של חברת דואר ישראל, אכן יצטרך לשלם עמלה בסך 34.80 שקל, כולל מע"מ, כדי לשחרר את פריטיו. כלומר, אם נרצה להזמין לדוגמא, לפטופ מחו"ל, שמשקלו 2.5 ק"ג, הוא יגיע בשירות החבילות של הדואר, ולכן יהיה חייב בעמלה.

 

הסיבה לעמלה היא מעבר איטי וארוך של הדואר, להליך מיון ממוחשב. נראה גם שזו הסיבה לדחיית הטלת העמלה על צרורות, או כפי שבדואר אומרים: מלכתחילה השלב הראשון לא אמור היה לכלול צרורות. בדואר מעדיפים לעבור להליך ממוחשב צעד צעד. בניגוד לחברות השילוח האחרות, בדואר נהוג הליך מיון חבילות ידני, שנעשה על-ידי עובדי אגף המכס, במתקן המיון המרכזי של חברת דואר ישראל בתל-אביב. רק חבילות בדואר מהיר (שירות ה-EMS) עוברות מיון ממוחשב.

 

בעתיד הקרוב, יוחל הליך מיון אחיד וממוחשב על חבילות המגיעות מחו"ל בשירות הבינלאומי הרגיל של חברת דואר ישראל, אך כאמור, עדיין לא על פריטים המגיעים בשירות הצרורות הבינלאומי. ההדרגתיות במעבר למיון ממוחשב, היא שנותנת לנו הצרכנים אורך נשימה ואי תשלום עמלה, בינתיים.

  

לפי דואר ישראל, העמלה הזאת, עבור שחרור חבילות ממכס, מבוססת על העלויות של ההליך, לרבות עלויות ההעסקה של סוכן מכס מטעם חברת דואר ישראל, כלומר עובד של חברת עמילות המכס געש. לפי דואר ישראל עמלה זו נחשבת לעמלה נמוכה ביחס למקובל בשוק.

 

כיוון שהעמלה על הצרורות רק נדחתה, ח"כ כרמל הכהן שאמה מצהיר כי "עדיין נותרה עבודה לניקוי שארית הגזירה המיותרת, שהמסחר האלקטרוני לא יכול לעמוד בה. מחר יענה שר האוצר במליאת הכנסת על שאילתא דחופה בנושא".

 

למה לנו כל השינויים האלה בכלל?

כיום, מותר לכל אדם בישראל לייבא פריט באמצעות דואר ישראל, או באמצעות כל אחת מחברות השילוח הבין-לאומיות וחברות נוספות הפועלות בתחום ההובלה הבין-לאומית, ללא תשלום מסים, אם החבילה אינה מכילה פריטים האסורים ביבוא ואינה מכילה טבק או אלכוהול; אם הפריט אינו דורש אישור של רשויות מוסמכות; אם ערך התכולה של החבילה אינו עולה על 50 דולר; או, כאשר החבילה מכילה מוצרי טקסטיל, ערך התכולה אינו עולה על 75 דולר. בנוסף, יש לציין על גבי החבילה מהי מהות תכולתה, כולל ערכה ועלות הובלתה.

 

לפי הדואר, הליך מיון החבילות הקיים הוא הליך ידני מיושן, במסגרתו אין מתקיים רישום פרטני ממוחשב של כל פריט, כפי שאגף המכס דורש מכל פריט המיובא לארץ בכל חברה אחרת. בכך נפגעת יכולת המעקב אחר מהות הפריט ואופן הטיפול בו.

 

בנוסף, מ-2006 הפך הדואר מרשות ממשלתית לחברה שאמורה לממן את כל הוצאותיה מתוך הכנסותיה ועל כן אינה יכולה עוד להיעזר במכס. כל חברות השילוח האחרות העוסקות בהובלה של פריטי ייבוא מחו"ל לארץ, מעבירות את החבילות הנשלחות באמצעותן הליך ממוחשב של שחרור ממכס, והן נושאות בעלויות התפעול של השירות.

 

בודאר ישראל מוסרים כי היוזמה למהלך היתה מצד החברות המתחרות ורשות המסים: "חברות אלה טוענות כי יכולת התחרות שלהן בחברת דואר ישראל נפגעת כשחברת דואר י

שראל פטורה מביצוע תהליך השחרור על כל עלויותיו ואילו על כולן חלה החובה לספק שירות זה בעצמן ועל חשבונן.

 

"חלקה של החברה בשוק חבילות הייבוא מחו"ל נמוך מ-25%, לפיכך, לפני מספר שנים, אחרי שרשות המסים החליטה לאחד את אופן השחרור של פריטי ייבוא בכל הערוצים ולהנהיג לגביהם תהליך ממוחשב, וכן לאחר שחברות השילוח הבין-לאומיות הלינו על חוסר שוויון בינן לבין הדואר, הודיעה רשות המיסים, אגף המכס, לחברת הדואר שעם שינוי המעמד לחברה, יהיה עליה להיערך לביצוע התהליך האחיד הממוחשב הנהוג בכל הענף בעזרת סוכן מכס מורשה, כפי שפועלות כל החברות האחרות העוסקות בשילוח בין-לאומי, וזאת לגבי כל הטובין הנכנסים מחו"ל באמצעות שירותי הדואר.

 

"בפברואר 2008 החלה, חברת דואר ישראל ליישם את תהליך השחרור הממוחשב לגבי כל החבילות אשר הגיעו באמצעותה מחו"ל בשירות הדואר הבינלאומי המהיר (הפועל תחת שם המותג: EMS). על פי התכנית, על החברה היה להחיל בהדרגה את התהליך החדש גם על פריטים המגיעים בשירות החבילות הבין-לאומי הרגיל ובשירות הצרורות הבינלאומי.

 

"ברם, ביצוע תכנית ההרחבה התעכב בשל עתירה לבג"ץ אשר הוגשה נגד מתן שירות זה על ידי חברת דואר ישראל וכן עקב פנייה הן אל רשות ההגבלים העסקיים והן אל משרד התקשורת למנוע מדואר ישראל לספק את השירות.

 

"באפריל 2008 קבעה רשות ההגבלים העסקיים כי לאחר שבדקה את העניין לא מצאה כל פסול בכניסתה של חברת דואר ישראל לתחום זה, אשר לגרסתה אף יש בה כדי לעודד את התחרות בתחום; בדצמבר 2008, הודיע משרד התקשורת כי בדיקתו העלתה כי אין מקום להתערבותו בעניין זה ובנובמבר 2009 מחק בג"ץ את העתירה נגד מתן השירות בידי חברת דואר ישראל וחייב את העותרים בהוצאות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
נוצחו, אבל רק בינתיים. דואר ישראל
צילום: ישראל יוסף
מומלצים