שתף קטע נבחר

  • דעות ומאמרים
זירת הקניות

הדורות הבאים זה הילדים שלנו, מה נוריש להם?

תחשבו מה היה קורה אם לא היו יותר מים, בגלל שנבחרי הציבור והמוסדות הלאומיים לא דאגו לכך. אז איך זה שמחר ידונו הח"כים בביטול נציבות הדורות הבאים - ואנחנו שותקים?

תארו לכם שחברי הכנסת היו מודיעים מחר על ביטול מוסד מבקר המדינה. שאותו הגוף, שאחראי לבקר את פעילות מינהל המדינה והגופים הציבוריים השונים, ובכללם חברי הכנסת, לבחון שפעולתם וצעדיהם חוקים ותקינים, יעילים ועומדים בטוהר מידות - היה מבוטל. או שחברי הכנסת היו מעבירים לפתע חוק לסגירת בג"צ - אותו המוסד שנותן סעד משפטי לאזרח הקטן מול רשויות או גופים ציבוריים לטובת צדק בסיסי - ייסגר. 

 

אמת, לא פעם אנחנו רואים כיצד דו"חות המבקר או פסקי הדין של בג"צ נרמסים או נעקפים, אך האם היינו יכולים לדמיין את הדמוקרטיה שלנו ללא שני מוסדות מרכזיים אלו?

 

אני רוצה לקוות, שאם עתידו של אחד מהמוסדות היה עומד בסכנה - היינו יוצאים לרחובות ונאבקים לטובת המשך הקיום של הדמוקרטיה במדינה שלנו. 

 

אז איך זה שמחר עולה לדיון בועדת הכנסת תיקון להצעת חוק הכנסת, שעיקרו ביטול נציבות הדורות הבאים, ואנחנו שותקים?

 

אולי זה בגלל שקשה לנו להבין מי הם הדורות הבאים שהנציבות צריכה לשרת. אבל כשמדובר בילדים או בנכדים שלנו, אנחנו דואגים כל היום והלילה לבריאותם, לאושרם, לחינוכם ולביטחונם, ומוכנים לעשות הכל בכדי להבטיח את חייהם.

 

אולי זה בגלל שאנחנו עסוקים יותר מדי באני ובכאן ובעכשיו. אבל מנגד, אנחנו מתעצבנים על נבחרי הציבור שחושבים רק על הכסא שלהם ועל התפקיד הבא שלהם, בלי להסתכל צעד אחד קדימה.

 

אולי זה בגלל שאנחנו עייפים ממאבקים ולא מאמינים בממסד. אבל הרי נמאס לנו מהשחיתות השלטונית, מכוחם של בעלי ההון ומהעבודה שאיבדנו את הדרך. ואולי מפני שאנחנו יודעים תמיד מה צריך, אבל צריך בעברית, זה שמישהו אחר יעשה.

 

לשמור על הדמוקרטיה של מחר

נציבות הדורות הבאים היא מבקר המדינה ובית הדין הגבוה לצדק של המעשים שטרם נעשו ושל החוקים שעוד לא נכתבו. זה הגוף שצריך לדאוג לשמור על הדמוקרטיה של המחר ולא רק של היום.  

 

זה המוסד שמחויב לראות את הנולד ולא להשאיר את המאבק לאחר מעשה. הנציבות היא זו שצריכה ללוות את חברי הכנסת ותהליכי החקיקה במדינת ישראל כדי להבטיח שאינטרסים צרים ושחיתות לא ישתלטו עליהם.

 

תחשבו מה היה קורה אם מישהו היה אומר לכם שמחר לא יהיו לכם מים, שעוד אוצרות לאומיים נמכרים במכירת חיסול לקומץ אנשים, ושטבע שלכם מתכסה בעוד ועוד בניינים - כל זה בגלל שנבחרי הציבור והמוסדות הלאומיים לא דאגו לכם?

 

הדורות הבאים עומדים כבר עכשיו מולנו ומחכים למדינה שנוריש להם. אז תסתכלו להם בעיניים ותגידו להם שלא ניסיתם לתקן את המעוות ולשמור להם על המדינה.

 

ד"ר עדי וולפסון הוא מרצה במרכז לתהליכים ירוקים במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תסתכלו להם בעיניים
צילום: סי די בנק
מומלצים