שתף קטע נבחר

צילום: ויז'ואל פוטוס

אפקט ויקיליקס: הממשל ניתק רשת תקשורת סודית

חשבון הנפש של הממשל האמריקני בעקבות מבוכת ויקיליקס עובר לפסים מעשיים. מחלקת המדינה הודיעה כי רשת המחברת בין צבא ארה"ב למאגר המידע של משרד החוץ - נותקה כבר בשבוע שעבר. גייטס: ההדלפה מביכה, הנזק דל השפעה

מתחילים להפיק לקחים: מחלקת המדינה הודיעה הערב (יום ג') כי ניתקה את אחת מרשתות התקשורת הסודיות המחברות בין צבא ארה"ב לבין מאגר המידע של משרד החוץ האמריקני. זאת, כחלק מהפקת הלקחים שלה מפרשת ויקיליקס, שבה הודלפו שלשום לאינטרנט כ-250 אלף תכתובות סודיות בין שגרירויות וקונסוליות אמריקניות ברחבי העולם לבין וושינגטון.

 

דובר מחלקת המדינה, פיליפ קראולי, סירב למסור באיזו רשת מדובר, אולם גורם בממשל אמר כי הרשת שנותקה מכונה "סיפרנט" (Secret Internet Protocol Router Network) והיא מעניקה גישה לאגפים מסוימים בצבא ארה"ב למאגר המידע. לדבריו, המהלך בוצע כבר בשבוע שעבר.

  

ההדלפה הגדולה - כותרות אחרונות ב-ynet

 

רשת סיפרנט היא מערכת המחברת מחשבים במחלקת ההגנה, צבא ארה"ב ובמחלקת המדינה לצורך העברת מידע מסווג עד לדרגת סודי. בין היתר, היא מעניקה אפשרות לגשת למסמכים ושירותי דואר אלקטרוני בסביבה מאובטחת. בפועל משמשת סיפרנט כרשת אינטרנט לכל דבר עבור זרועות הביטחון של ארה"ב.

 

קראולי התייחס גם לפרסומים בויקיליקס לפיהן דיפלומטים אמריקנים נדרשו לרגל אחר מנהיגים זרים, ואמר כי דרישה זו לא הגיעה ממחלקת המדינה אלא מקהילת המודיעין האמריקנית. לדבריו, דרישות לחתימות DNA ומידע ביומטרי על מנהיגים הועברו לדיפלומטים ברחבי העולם כחלק מ"רשימת בקשות" שהועברו מסוכנויות הביון האמריקניות.

 

בתוך כך, אמר הערב מזכיר ההגנה רוברט גייטס כי הדלפת ויקיליקס "מביכה", אולם תהיה לה "השפעה קטנה" על מערך קשרי החוץ של ארה"ב. דברים דומים אמרה אמש גם מזכירת המדינה, הילרי קלינטון, בהתבטאות ראשונה מאז הודלפו המסמכים.

 

"ארה"ב מגנה הדלפה של מידע שמסכן חיי אנשים, מאיים על הביטחון הלאומי ומקשה על מאמצינו לעבוד עם מדינות אחרות", אמרה קלינטון במסיבת עיתונאים מיוחדת.

 "צריך להבהיר דבר אחד: ההדלפה הזו אינה רק התקפה על האינטרסים של אמריקה זו התקפה על הקהילה הבינלאומית כולה. הורינו לנקוט צעדים שימנעו הדלפה כזו בעתיד. היחסים בין הממשלות הן הדאגה היחידה שנוצרה מהדלפה זו".

 

בהתייחס לאמיתות המידע שנחשף במסמכים ובתכתובות שנחשפו, אמרה קלינטון: "אני לא יכולה להגיד מה נכון ומה לא, אני רק יכולה להגיד שממשלת ארה"ב מצטערת על חשיפה של מידע שאמור היה להיות סודי. לעם האמריקני ולחברינו ושותפינו. אני רוצה שתדעו שאנו נוקטים צעדים כדי להטיל אחריות על אלו שגנבו את המידע הזה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קלינטון. יש מבוכה, אין נזק
צילום: AFP
כבר סימן את היעד הבא. אסאנג'
צילום: רויטרס
מומלצים