שתף קטע נבחר

השריפה בכרמל: פרוטוקולים של אסון ידוע מראש

לקרוא ולהאמין בלב כואב: בדיוק לפני שנה נאמרו הדברים הבאים בישיבת ועדת הפנים, שדנה ברפורמה הדרושה בשירותי הכבאות בישראל: יו"ר איגוד הכבאים סיפר, "חברי כנסת ושרים אמרו לי, תנטשו תחנות שיש בהן כבאי אחד, אל תיתנו שירות של הצלת חיים" וח"כים שיערו, "יכול להיות שיש מישהו שרוצה שיקרה אסון גדול, ואז יגידו, אין בררה אלא לאשר רפורמה"

בעשור האחרון, הדיון בוועדות הכספים והפנים על מצב שירותי הכבאות חזר וחרט באותיות אש את הכתובת על הקיר, אבל הצעקות דיברו אל הקיר בלבד ונקברו עם הפרוטוקולים.

 

מחר (ג') ישב שוב שר הפנים, אלי ישי, על הכיסא החם של ועדת הכספים, לדיון בתקציב משרדו. המופע האחרון התרחש בוועדת הפנים לפני שנה בדיוק, ב-30 לנובמבר 2009. נבואת האסון שריחפה אז הגשימה את עצמה מעל ומעבר בימים האחרונים, כשפרצה בכרמל השריפה הגדולה בתולדות המדינה. להלן קטעים נבחרים מחילופי הדברים. לקרוא ולהאמין בלב כואב.

 

אסון הכרמל - דיווחים 24 שעות ב-ynet

 

את הדיון פתח היו"ר ח"כ דוד אזולאי (ש"ס). "המצב הקיים בשירותי הכבאות צריך להדיר שינה מעיני האחראים על המערכת הזאת. לצערי הרב מערך שירותי הכבאות במצב הקיים אינו מסוגל לספק הגנה מספקת במצבי חירום לאומי וגם לא באירועים שגרתיים. אני חושב שכולנו נתונים בסכנה. עד מתי זה יכול להימשך? עד שיקרה, חס וחלילה, אסון, וכולנו נתעורר? הממשלה צריכה להגיד אם היא מעונינת בשירותי כבאות כיאה למדינה מודרנית. אם לא – שתיקח את האחריות. אבל המצב הקיים מהווה פיקוח נפש".

 

שמעון רומח, נציב השירות: "צריך לשנות את המבנה הארגוני לגוף אחד. אנחנו גוף שאמור לפעול בחירום, אבל גוף שאין לו ימ"חים. במבנה הקיים אנחנו לא ערוכים לשגרה בצורה נאותה, וודאי לא ערוכים למצבי חירום. מי שמכיר את התרחישים שאנחנו אמורים להיערך לקראתם, יודע עד כמה אנחנו רחוקים מלתת להם מענה. היכולת שלנו בחירום שעומד מעבר לדלת, מדאיגה ביותר, אם תהיה זו רעידת אדמה או המלחמה החזויה".

 

היו"ר אזולאי: "אני שומע את הסיפור הזה של המבנה הארגוני למעלה מחמש או שש שנים. אם מחכים עד שיקרה אסון, אדוני נושא באחריות הזאת".

 

רומח: "משרד הפנים שוקד על חקיקה לשינוי המבנה, אבל הדברים הולכים לאט מדי, לטעמי. יש חילוקי דעות בין האוצר, משרד הפנים וההסתדרות. אני מקווה שתוך מעט חודשים הצעת החוק תוגש לוועדת השרים לענייני חקיקה. אבל הבעיה היא גם בחלוקת התקציב בין הממשלה לרשויות המקומיות, ובינתיים יש לנו הלנות שכר".

 

ח"כ אריה ביבי (קדימה), לשעבר מפקד מחוז במשטרה: "יש פה כדרור שאפילו מרדונה לא מכדרר ככה. הממשלה אומרת, אני נותנת את ה-50% שלי והבעיה היא עם ה-50% שצריכים לבוא מהרשויות. גם ככה אין להן כסף לחיות, ואז הן אומרות, אנחנו לא נותנות, וככה זה נגרר, ואין לנו די כבאים".

 

יואב גדסי, יו"ר איגוד הכבאים: "אנחנו לקראת התרסקות והכבאים בוכים. יצאנו למאבק להשלים את התקנים שחסרים. ב-96' אמרו שצריכים להיות 1,500 כבאים. עברו 12 שנה ולא השתנה כלום, אנחנו עדיין ב-1,300".

 

היו"ר אזולאי: "ועדת גינוסר (שהמליצה להקים רשות ארצית אחרי שרפת הענק בהרי ירושלים) קבעה ב-98' שחסרים 1,000 תקנים".

 

גדסי: "ברשויות המקומיות עושים תחרות מי בונה יותר לגובה, וכשיש אסונות אנחנו צריכים לתת פתרונות, אחרת הכבאים אשמים. זה כבר קרה ואנחנו חוטפים מהציבור. אצלנו יש הרבה תחנות שכבאי אחד יוצא לבדו לשריפה בקומה שלישית או רביעית ומה הוא יתחיל לעשות קודם, לחלץ או להביא מים?"

 

"היד שלי רעדה כשהוריתי לתחנות האלה, עם כבאי אחד, לנטוש את התחנות. אני לא ישנתי בלילה. חברי כנסת ושרים אמרו לי, תנטשו את התחנות, אל תיתנו שירות של הצלת חיים, ואז אולי מישהו יתעורר וייקח אחריות. בסופו של דבר זה חיי אדם. הנציבות פשטה את הרגל. היא צריכה ללכת הביתה. בהכנת החוק היא אפילו לא שאלה אותנו. הכל נעשה מאחורי הגב. אף אחד לא סופר אותנו".

 

ynet

 

ח"כ ביבי: "אם הייתי איש כיבוי אש, לא הייתי חותם על שום מגדל, ומי שאחראי על זה, דמו בראשו. או שהוא לא מבין בכבאות, או שהוא חותם על דברים שלא אכפת לו וזה בכיה לדורות, אם יקרה לנו אסון באחד המגדלים שקמים כמו פטריות. אבל אין פתרון".

 

ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה): "ישראל מוציאה הרבה כסף על ביטחון, ומפקירה כאן את ביטחון אזרחיה. אומרים לי שאין כסף כשלפני 3 שבועות בוועדת כספים אושרו מיליארד שקלים נוספים לתקציב הביטחון. האבסורד הוא שבגלל הכסף הזה חונקים את השלטון המקומי והוא לא יכול לשלם לכבאים. ועל כמה מה אנחנו מדברים פה? על עשרות מיליונים עלובים? הרי זה סדרי עדיפויות עקומים לחלוטין".

 

"ועוד משהו, אני מרגישה שיש כאן משבר אמון רציני בינן הנציב לכבאים. הם חשים שאתה שמעון רומח לא מייצג אותם. לא היית צריך ללכת לדיונים על החוק בלי להביא את הדרג המקצועי. היית צריך לתבוע לבוא איתם. אתה לא כבאי במקצועך. הגעת מהשב"כ. כאן יושבים אנשים שכל חייהם עוסקים בכיבוי. מה הרעיון לכתוב במחשכים את החוק הזה בלי להתייעץ עם האנשים עצמם? באוצר ובמשרד הפנים מבינים יותר טוב בכיבוי מאשר הכבאים, שאינם חלק מהדיונים על השינוי הזה כדי שיהיה גם מקצועי ונבון?"

 

ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה): "יש כאן נושא שכאילו מתעלמים ממנו. העורף הפך לחזית. החיזבאללה והחמאס מכוונים עשרות אלפי טילים למרכז, לצפון ולדרום המדינה. אני שומע את המספרים של הציוד וכוח האדם, ואני נדהם. אנחנו צריכים לדבר על שילוב מערך הכיבוי וההצלה בהיערכות פיקוד העורף, ושאף אחד לא יגיד לי שזה חשאי. אולי באמת נוכל להסיט מתקציב הביטחון את החלק הדרוש להצטיידות הכבאים כדי שהתקציב שלהם יהיה הרבה יותר משמעותי".

 

עו"ד יעל שילוני פרקליטת הכבאים: "לא תקין אם רומח דן במשרד האוצר ברפורמה ואנחנו לא נמצאים שם - בזמן שיש לנו יכולת להשפיע על ההחלטות שתשפענה על תנאי השירות, על הבטיחות וגם על הביטחון הסוציאלי שלנו. יכול להיות שנגיע למצב שלא נוכל לכבות שרפות וזה לא יהיה בגללנו אלא רק בגלל הממשלה והאוצר, שלא נתנו את כוח האדם, הציוד ואת כל מה שבשבילו האנשים הטובים האלה נותנים את החיים שלהם".

 

ח"כ יחימוביץ: "אתם כל הזמן אומרים שעד שלא יקרה אסון, האנשים לא יבינו. אני מתחילה לחשוב, ואני אומרת את זה במלוא הזהירות, שיכול להיות שיש מישהו שרוצה שיקרה אסון גדול, ואז יגידו, אתם רואים? אין בררה, מחר מיישמים את הרפורמה, בכוח ובכפייה".

 

היו"ר אזולאי: "האסון יקרה. זה שעד עכשיו לא היה אסון זה הודות לנסים שקורים לנו".

 

כל זה נאמר בדיוק שנה לפני אסון הכרמל, וגם מאז לא נעשה דבר.

פורסם לראשונה 05/12/2010 18:39

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
אזולאי: "עד מתי זה יכול להימשך?"
צילום: גיל יוחנן
ביבי: "אם הייית איש כיבוי, לא הייתי חותם"
צילום: נועם מוסקוביץ
נכתב על הקיר באותיות אש
צילום: דרור עינב
מומלצים