שתף קטע נבחר

עוד פגישה עם הטורקים: "דיפלומטיית האש עזרה"

נציגי ישראל וטורקיה נפגשו בשנית בז'נבה בניסיון לשקם את היחסים, אחרי הסיוע הטורקי לכיבוי השריפה בכרמל. דיפלומטים טורקים אמרו שהאווירה הייתה טובה מבעבר, והביעו אופטימיות מ"יוזמת הפיוס של נתניהו", אך הזהירו שליברמן עלול לסכלה

העיתון הטורקי "הורייט" מדווח כי תת-שר החוץ הטורקי נועד אתמול (יום ב') בפעם השנייה בתוך יומיים עם החבר הישראלי בוועדת הבדיקה של האו"ם לאירועי המשט, יוסף צ'חנובר. הצדדים מנסים למצוא נוסחה שתביא לשיפור היחסים בין המדינות, על רקע מותם של 9 אזרחים טורקים בפעולת צה"ל לעצירת המשט במאי.

 

מקור דיפלומטי אמר לעיתון הטורקי כי "אם מישהו יושיט יד כדי לפתור את הבעיות, לא נותיר את היד הזו באוויר". גורם

טורקי אחר התייחס גם לשליחת שני המסוקים הטורקיים שסייעו לכיבוי השריפה בכרמל: "אין ספק ש'דיפלומטיית האש' עודדה את המגעים הדיפלומטיים. מצבים שכאלה עוזרים לפעמים לשבור את הקרח".

 

בעקבות פעולת השייטת במאי, החזירה טורקיה את שגרירה בתל-אביב, והציבה לישראל שורה של דרישות בדרך לשיקום היחסים, ובראשן התנצלות על הרג אזרחיה ותשלום פיצויים למשפחות. בשבוע שעבר שוחח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בטלפון עם עמיתו הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן, הודה לו על הסיוע לכיבוי השריפה בכרמל, והביע תקווה כי המהלך יסייע לשיקום היחסים. ארדואן מצדו הבהיר כי מדובר במחווה הומניטרית ולא בסימן להתחממות היחסים, אך הודה כי "יום אחד עוד נעביר דף".


ההשתלטות על האנייה "מרמרה" במאי, והלינץ' בחיילים (צילום: דובר צה"ל)

 

גורם דיפלומטי טורקי ששוחח עם "הורייט" הדגיש כי התנאים של טורקיה לא השתנו. גם נשיא טורקיה, עבדוללה גול, הבהיר אתמול במסיבת עיתונאים משותפת באנקרה עם נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, כי הדרישות נותרו בעינן: "הציפיות שלנו מישראל בדרך לנירמול היחסים ברורות", הזכיר. העיתון דיווח כי אחת ההשערות היא שישראל עשויה להביע "התנצלות הומניטרית" בדו"ח שתשלח ממשלת ישראל לוועדת החקירה של האו"ם לענייני המשט.

 

"ליברמן מנסה לסכל את הפיוס"

כך או כך, מקורות דיפלומטים אמרו ל"הורייט" כי האווירה בין הצדדים הייתה טובה יותר בסבב הפגישות האחרון מאשר בזה שנערך בחודש יוני, אז נפגש שר החוץ הטורקי, אחמט דבוטאולו, עם שר התמ"ת, בנימין בן-אליעזר.

 

"העת שונה כעת", אמר גורם דיפלומטי, שציין כי העובדה שנתניהו השיק יוזמה אישית לקידום היחסים הדיפלומטיים עם טורקיה היא סיבה לאופטימיות. גורמים אחרים, דיווח העיתון, טוענים כי הדלפת דבר קיום הפגישה הסודית בז'נבה הוא

ניסיון של שר החוץ הישראלי, אביגדור ליברמן, לסכל את תהליך הפיוס.

 

הנציג הישראלי לוועדת הבדיקה של האו"ם צ'חנובר, נפגש כבר שלשום עם תת-שר החוץ הטורקי, פרידון סינירליולו. בעקבות הפגישה דיווח אתמול עיתון "הארץ" כי נציגים ישראלים וטורקים ניסחו במהלכה טיוטה של הסכם שיביא לסיום המשבר בין המדינות. דיפלומטים טורקים וישראלים העריכו כי ההסכם אכן יכלול התנצלות של ישראל על הרג הפעילים הטורקים על סיפון האנייה "מרמרה", ונכונות ישראלית לשלם פיצויים למשפחותיהם. טורקיה מצדה תסכים להשיב את שגרירה לישראל. דובר משרד החוץ הטורקי, סלג'ופ אונאל, אישר אתמול את דבר קיום הפגישה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארדואן. הטורקים מדגישים: דרישותינו לא השתנו
צילום: רויטרס
נתניהו. יסכים להתנצל ולשלם פיצויים?
צילום: AFP
מומלצים