שתף קטע נבחר

הפיצוי שהוזרם לנפגעי השריפה - 1.6 מיליון שקל

נפגעי השריפה בכרמל קיבלו עד כה פיצוי בסך של כחצי מיליון שקל מהמדינה ועוד כ-600 אלף שקל מחברות הביטוח - כך עולה מנתונים שהוצגו היום לוועדת הכספים. ההערכות הן כי סך הנזק למבנים הוא 200 מיליון שקל. הוועדה הכינה הצעת חוק לפיה מבנים שלא בוטחו יפוצו מכספי המדינה. באוצר מתנגדים

לפי אומדנים רשמיים ראשוניים, נזקי השריפה בכרמל עומדים עד כה על לפחות 200 מיליון שקל, הרבה פחות מהאומדנים עד כה, שהגיעו למיליארדי שקלים. עם זאת, ההערכה היא שסך הנזקים יהיה בפועל גבוה יותר.

 

נתון זה נמסר היום (ג') לוועדת הכספים בדיון ראשון על נזקי השריפה בכרמל. לוועדה נאמר כי נפגעי השריפה קיבלו עד כה פיצוי על הנזקים בסך של כחצי מיליון שקל מהמדינה ועוד כ-600 אלף שקל מחברות הביטוח - סך הכל 1.1 מיליון שקל.

 

הוועדה כבר הספיקה להכין הצעת חוק מיוחדת שתחייב את המדינה לפצות נפגעים אף על כל הנזקים שלא היו מבוטחים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, ניסח את ההצעה במתכונת חוק דומה שיזם והעביר בכנסת לפיצוי נפגעי אסון ורסאי לפני כעשור. עם זאת, גפני נמנע מהחתמת חברי הוועדה על החוק ומהגשתו לכנסת לפחות במהלך השבועיים הבאים, בהם הוועדה תבחן את פעולות הממשלה לטובת הנפגעים. הצעת חוק מקבילה מכינה ח"כ פאינה קירשנבאום (ישאל ביתנו), לפיה הפיצויים לנפגעים ישולמו דרך החוק לנפגעי נזקי טבע.

 

מנתונים שהתקבלו עד כה מחמש רשויות (המועצה האזורית חוף כרמל, מועצה אזורית טירת כרמל, עוספיה ודליית אל כרמל וכן מעיריית חיפה) עולה כי מנין המבנים שנפגעו מגיע ל-247, מתוכם 74 נהרסו לחלוטין. 219 נפשות נותרו ללא קורת גג. 

  

סגן המפקח על הביטוח באוצר, רו"ח ליאור גבאי, אמר באוצר עוקבים אחר התנהלות חברות הביטוח מול הנפגעים. בניגוד להצעתו של גפני, הוא דחה את ההצעה שהמדינה תפצה את הנפגעים על רכוש שלא בוטח וציין כי עד כה הנזקים הישירים יעלו לחברות הביטוח בסכומים נמוכים מאוד - וכל השאר יוטל על מבטחי המשנה, רובם חברות ביטוח גדולות מחו"ל. "אם יתנו פיצוי אחיד למי שמבוטח ולמי שלא, זה יפגע במוטיבציה של הציבור לבטח את רכושו", אמר גבאי. ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי) קטע אותו ואמר: "אני מתבייש שאתה אומר דברים כאלה". 

 

מנכ"ל חברת הביטוח "חקלאי", אריה הרמן, אמר בוועדה כי צוותים שלו כבר מעריכים את הנזקים בבית אורן ובניר עציון, וכי החברה כבר נתנה לישובים אלו את הצ'קים הראשונים. אילנה שמיר מחברת כלל אמרה כי היא עצמה נתנה היום צ'ק על סך 500 אלף למנהל המוסד החינוכי בימין אורד שנפגע, כתשלום ראשון.

 

נציגת משרד החקלאות ציינה כי במשרד משלימים את שמאות הענפים והשטחים החקלאיים שנפגעו ואמרה כי כבר עכשיו ברור שמשק החי לא נפגע. הפעולות שלהם מתמקדות בבית אורן, ניר עציון, עין הוד ועין חוד. שר החקלאות שלום שמחון הורה להכניס את כל אלה שהתשתית החקלאית שלהם נפגעה לתכנית שיקום רב שנתית והמשרד מצידו מכין תכנית לשיקום שטחי היער והמרעה שנפגעו.  

 

ישי צוקר מקק"ל אמר שהקרן תשקם שטחי יער שניטעו על פני 10,000 דונם, בעלות 35 מיליון שקל (3,500 שקל לדונם). הוא ציין כי צוותי הכיבוי של קק"ל, 120 כבאים ו-12 מכוניות כיבוי, סייעו למבצע הכיבוי ועלות העבודות שלהם מסתכמת בשני מיליון שקל. צוקר ניצל את ההזדמנות ואמר כי בקק"ל עדיין מחכים להחזר הנזקים שנגרמו להם במלחמת לבנון השנייה, בסך של כ-65 מיליון שקל וכי המו"מ על פיצוי זה עדיין תקוע.  

 

נציג התנועה הקיבוצית מסר כי מבנים בבית אורן היו מבוטחים בשלושה מיליון דולר בשעה שהנזקים, כפי שנאמדים עד כה, עומדים על תשעה מיליון דולר (36 מיליון שקל). עדיין אין הערכה לגבי הנזק שנגרם למטה הבננות ובית ההארחה של הקיבוץ.

 

נציגת מרכז השילטון המקומי הביעה חשש שפסולת הדליקה והגשם הראשון ייגרמו לסתימת מערכות הניקוז, כך שנדרש ניקוי מהיר של מערכות אלה - באופן שיתאפשר רק על ידי מתן פטור ממכרזים למבצעי העבודות. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השריפה בכרמל
צילום: רויטרס
כבאי בודק את נזקי השריפה
צילום: שחר לאודון
מטוס הסופר-טנקר בפעולות הכיבוי
צילום: שחר לאודון
מומלצים