שתף קטע נבחר

הטנקים שלנו, האמנות שלהם

בעזה נלחמים במצור באמצעות מודלים מצועצעים של טנקים ישראליים וספינת המרמרה מפוליאסטר. בקנקון נלחמים פעילי הסביבה בפוליטיקאים עם מיצגים תת ימיים. ואיך ההרגשה ליפול ארצה מגובה 36 אלף מטרים? תמונת עולם

"אם אין סוכר, שיאכלו ריבה", אמרה בחורף 2006 ח"כ רוחמה אברהם, אז סגנית שר הפנים, בביקור במחסום ארז. מאז עברו ארבע שנים ורצועת עזה עדיין מוטלת במצור מצד מדינת ישראל, שלא נפרץ גם על ידי המשט הטורקי ואלו שהגיעו אחריו. ומה עושים האמנים המקומיים אם אין להם חומרי גלם? ובכן, אם אין מלט, טיט או גבס, הם יוצרים בפוליאסטר - זוהי כנראה המנטרה מאחורי התערוכה "יצירות של מצור", הנערכת בעזה.


סד"כ צה"לי על פי היוצרים הפלסטינים

 

התערוכה מציגה מודלים של כוחות הביטחון הישראלים - חיילי צה"ל, טנקים, מטוסים ומסוקים - עשויים פוליאסטר. מול דמותם של כלי המשחית הצה"ליים, מבקשים האמנים הפלסטינים לשחזר את סיפורה של ה"מאבי מרמרה" - אותה ספינה טורקית שניסתה לפרוץ את הסגר ונעצרה אחרי קרב ספוג דם על סיפונה.


ה"מאבי מרמרה" עשויה פוליאסטר

 

האם מדובר בריפוי בעיסוק של האמנים המקומיים המייחלים לפריצת המצור, או שמה בדרך לממש את פנטזיית החופש שלהם בדרכי שלום? כך או כך, המיומנות הפיסולית שלהם בחומר, כמו גם היכרותם עם כלי המלחמה של צה"ל, מרשימה למדי. לתשומת לב זרועות הביטחון שלנו.


טנקים, מטוסים ועוד. תערוכת הנשק הישראלי בעזה


חיילי צה"ל - כמו פליימוביל

 

כמו באטלנטיס

בעוד ישראל והפלסטינים ממשיכים להתקוטט על סוגיות פוליטיות וחברתיות בעזה, בצד השני של העולם - בקנקון, ליד מכסיקו - מתנהל מאבק משמעותי הרבה יותר לכל בני האנוש. מכל העולם הגיעו דיפלומטים ונציגי מדינות העולם לאי הפסטורלי כדי לדון בסוגיות של שימור הסביבה בכדור הארץ הגווע במסגרת ועידת האקלים של האו"ם.


העולם מתחת לים. מיצג של גרינפיס לחופי קנקון

 

וכרגיל, בכל מקום בו דנים הפוליטיקאים על עתיד העולם, מתכנסים במקום גם פעילים של ארגוני איכות הסביבה כדי להבטיח שנציגי המדינות לא יגיעו עד לקנקון רק כדי להשתזף בחופי אתר הנופש הפופולרי, אלא ייצאו מהכנס עם החלטות. לצד הפגנות ומהומות שיוזמים הפעילים, הם יוצאים גם במחאה מקורית וייחודית עם מיצגים אמנותיים מעל ומתחת לפני המים.


עצוב גם מתחת למים


פשיטת בני האנוש על קרקעית האוקיאנוס

 

שלושה ארגונים סביבתיים - "TckTckTck", "גרינפיס" ו"350" - חברו ביחד כדי להציג לעולם את המיצג התת ימי שלהם "אבולוציה שקטה", שהוצב על הקרקעית סמוך לחופי קנקון. להקת המיצגנים הירוקים, שהגיעו מארצות הברית, מכסיקו, סין, הפיליפינים, וייטנאם, קוסטה ריקה והרפובליקה הדומיניקנית, צללו אל המעמקים הכחולים כשהם לבושים בבגדי יומיום וחברו ל-400 הדמויות המפוסלות - תשעה מטרים מתחת לפני הים.


חייג 100 להציל את כדור הארץ


עושים גלים ובועות


בולעים מים למען כדור הארץ

 

"אמנות יכולה להמחיש את הדחיפות שבמצב שלנו בדרך אחרת מאשר המדע", אמרה ונסה דלמאו מארגון "350.org". "צללתי מתחת למים כדי לעזור לעצור את עליית פני הים שמאיימת על ביתי ברפובליקה הדומיניקנית".

 

טרון: המורשת

בכל הנוגע לים הסאונד, המוזיקאי בריאן אינו שוחה ללא קושי עם ונגד הזרם. יוצר האמביינט עשה לעצמו כבר שם כמשיח אלקטרוני-קולי, אולם בסנט פטרבורג הוא מראה לעיני כל את איכויותיו האלקטרוניות-ויזואליות. אינו בן ה-62 מככב בפסטיבל "יוטה" לאמנות חלל דיגיטלית עם עבודתו "77 מיליון ציורים".


יצירתו של אינו. לא רק מוזיקאי

 

אינו הוא רק אחד מהאמנים המציגים בפסטיבל האור-קולי המרשים, ואף אינו המוזיקאי היחיד הנוטל חלק בפעילות. המיצג "Volume" שמקדם את המבקרים הוא פרי שיתוף פעולה בין קבוצת "United Visual Artists" ל-3D מ"מאסיב אטאק".


"צבע גוף". יצירה אינטראקטיבית של "MSA Visuals" 

 

הפסטיבל החללי מתקיים במבנה בן חמש קומות, ששימש בעבר כסופרמרקט ענק בשם "פרונז'נסקי". השילוב בין המוזיקה, הקולות, האור והצבעים אמורים ליצור תחושה של ניתוק מעולמנו. כאילו סימולטור של אסטרונאוטים, או אולי חלק ממשחק מחשב.

  

הכדור פורח

כמו אינו וחבריו בסנט פטרבורג, גם האמנית האוסטרית אווה שלגל מנסה ליצור תחושה של ריחוף בתערוכה שלה "In Between" במוזיאון MAK בווינה, וזאת בהשראת פליקס באומגרטנר - ספורטאי האקסטרים שמתכוון לשבור את שיא העולם לצניחה.


שלגל. כל בלון סופו להתפוצץ

 

באמצעות אסופה של 800 בלונים שמגיבים לשינויי לחץ אוויר בחלל, מנסה שלגל להמחיש את מה שיעבור באומגרטנר כשיתנתק מבלוני ההליום, אליהם הוא מתכוון להתחבר ולזנק מטה מגובה של 36,600 מטרים מעל לפני הקרקע. אם הדברים יילכו על פי התכנון, הספורטאי האובדני מזלצבורג יעבור את מהירות הקול בדרך למטה, אך יצליח לצנוח בשלום ולשבור את השיא.


מאווררים את כוח הכבידה 

 

בנוסף לחוויית הבלונים, מציגה שלגל גם עבודת וידאו המוקרנת על מאווררים גדולים ובה דמות אדם במהלך נפילה - מה שמגביר את תחושת אי הכבידה בתערוכה. "ניסיתי לבטא את החלום האנושי להתנגד לכוח הכבידה, שהתחיל עוד בימי דדלוס ואיקרוס", אומרת שלגל. "האחד נסק, השני התרסק".

 

על הגובה

לא שדדלוס ואיקרוס מעסיקים אותו במיוחד, אבל גם למרקוס לופרץ יש אובססיה כלשהי עם המיתולוגיה היוונית, במיוחד כשמדובר בהרקולס - מעין סופר-הירו יווני קדום. הפעם הפסל הגרמני התעלה על עצמו, כשהקים את קונסטרוקציית הפלסטיק בת 18 המטרים בדמות האל-אדם בעיר גלזנקירשן.


לופרץ נוגע בשמיים ובפדחתו של הרקולס 


הרקולס אחרי איפור

 

כטוויסט צבע את זקנו של הרקולס העצום בכחול. בגיל 69 לופרץ ממשיך ליצור ועוד בפרויקטי ענק שכאלה וכמו באומגרטנר, לא מפחד מגבהים. מה שמעלה את השאלה: מי פה הסופר-הירו?

 

(צילומים: רויטרס, AP, AFP)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פסל החירות מתחת לים בקנקון
צילום: AP
שלגל מנפחת בלונים
צילום: רויטרס
לופרץ והרקולס. צמד חמד
צילום: AFP
לאתר ההטבות
מומלצים