שתף קטע נבחר

עוד מחדל: כך מטרפדים הקמת בית ספר לכבאים

אחרי ממצאי מבקר המדינה, מפרסמת נציבות הכבאות וההצלה פרט חמור נוסף. מתברר שאותרה קרקע להקמת בית ספר לכבאים, אבל מינהל הדיור מחכה לאישור אגף התקציבים. ומה בנוגע לתקנים נוספים? חכו לאמצע השנה הבאה

משרד האוצר מנע במשך שנים העברת תקציבים לשירותי הכיבוי, ודרש קודם רפורמה. נושא זה טופל בהרחבה בדו"ח מבקר המדינה, שפורסם מוקדם יותר. הערב (יום ד') מתברר פרט חמור נוסף. נציבות הכבאות וההצלה מסרה בתגובתה לדו"ח המבקר שאחרי שאותרה קרקע בלוד להקמת בית ספר חדש לכבאות, מסרב מינהל הדיור הממשלתי לקדם את הנושא לפני שאגף התקציבים באוצר ייאשר. אישור כזה טרם הגיע.

 

מבקר המדינה התייחס בדו"ח החמור לסוגיית הכשרתם הלקויה של הכבאים. בית הספר לכבאות והצלה, המכשיר את הכבאים לעבודתם בעת שגרה ובעת חירום, פועל במתקן שאינו מאפשר להכשיר את הכבאים בהתאם לתקנים בינלאומיים והשימוש בו לאימונים כרוך בסיכון חייהם של הלומדים.

 

 

המבקר מצא גם מחסור חמור בכוח אדם, המעיב על עבודת שירותי הכבאות. בעניין זה אומרים בנציבות שטרם קבעו תקני כוח אדם נדרשים וכי עניין זה נמצא בעבודה שתסתיים באמצע השנה הקרובה. לאחר שיאושרו התרחישים לשגרה ולחרום יעודכנו תקני כוח האדם בהתאם: "תהליך הכנת תרחישים הוא ארוך מטבעו שכן עליו להתייחס לנתונים רבים ולהערכות שונות", אומרים בנציבות הכבאות.

 

בראשית השנה החלה הנציבות בתהליך של קביעת תקנים לשגרה על-פי תוכנית העבודה. הנציבות ביקשה מפיקוד העורף לדעת כמה תקנים תצטרך בחירום, ולהיערך לפיכך. התשובה שקיבלו מאלוף פיקוד העורף - כך לדברי הנציבות - היא שהפיקוד אינו קובע לגורמי החרום האחרים את מסגרת כוח האדם, וכל גוף צריך להכין תרחיש לעצמו, בסיוע של הפיקוד.

 

בנציבות הכבאות אומרים כי בניגוד לגורמים האחרים הפועלים בחירום, אין להם מחלקת אג"מ, שאמורה לעסוק בנושאים מעין אלו, ולכן "לצורך הכנת התרחישים אנו נאלצים להיעזר בשירותיהם של קצינים מתוך שירותי הכבאות". 

 

המבקר מצא שהכבאים סובלים מהיעדר מרכז ניהול ושליטה, המיועד להפעלה מרכזית ומתואמת של כל איגודי הכבאות. תחנות הכיבוי בארץ אינן מקושרות ביניהן במערכת ממוחשבת ומערכת הקשר בין רכבי הכיבוי, ובינן לתחנות הכיבוי, מבוססת על מכשירי קשר ישנים, הפועלים בתדרים מעטים. עובדה זו גורמת למגבלות בשימוש בקשר בעת עומס אירועים.

 

על כך אומרים בנציבות הכבאות כי רוב תחנות הכיבוי כבר מקושרות במערכת ממוחשבת ארצית. "התוכנה המבצעית כבר הוטמעה בחודשים הקרובים יוטמעו נושאים נוספים כמו מניעת דליקות, פיננסים ולוגיסטיקה". נציבות הכבאות אמורה להשתלב בפרויקט הקשר הלאומי, בהובלתה של משטרת ישראל, ולשם כך הגישה דרישה תקציבית בסך 100 מיליון שקלים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אין אימונים, אין הכשרה
צילום: AFP
וזו התוצאה הקשה
מומלצים