שתף קטע נבחר

55%: מסכימים עם פסיקת הרבנים

עצומת הרבנים נגד מכירה או השכרה של דירות לערבים עוררה סערה, אך מתברר שבציבור יש לחותמים תמיכה לא מבוטלת. סקר ynet-גשר מגלה כי 41% מהחילונים, 64% מהמסורתיים וכ-88% מהדתיים והחרדים מסכמים עם הפסיקה

ראש הממשלה ונשיא המדינה הביעו תרעומת על מכתב הרבנים, היועץ המשפטי לממשלה הודיע שייבחנו היבטים פליליים במסמך, התקשורת התמלאה במאמרים על גזענות, אבל מסקר ynet-גשר מתברר כי חלק ניכר מהציבור מסכים במידה כזו או אחרת עם פסיקתם שלא למכור או להשכיר דירות למי שאינם יהודים.

 

הסקר נערך על-ידי מכון "פאנלס" בסוף השבוע האחרון בקרב 500 מרואיינים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת במדינת ישראל. טעות הדגימה המירבית היא 4.4%±.

 

תוצאות הסקר גילו כי כ-55% מהנשאלים מסכימים עם פסיקת הרבנים שאוסרת השכרת דירות לערבים. 26.6% הסכימו "במידה רבה", 13.8% "במידה בינונית" ו-14.4% "במידה מעטה". כ-42% לא הסכימו כלל עם הפסיקה.

 

מפילוח להגדרות דתיות עלה כי מעט יותר ממחצית החילונים (כ-53%) לא מסכימים עם הפסיקה, בעוד שכ-41% מהם דווקא מסכים עם הקריאה במידה כזו או אחרת (18.4% במידה רבה, 12.1% במידה בינונית, 13.6% במידה מועטה). בציבור המסורתי 64% מסכימים עם הפסיקה (חלוקה כמעט שווה בין רמות ההסכמה המשתנות) וכ-30% לא מסכמים עמה כלל.

 

בכל הנוגע לציבור הדתי והחרדי, התמונה הרבה יותר חד-משמעית: כ-66% מסכימים עם הפסיקה במידה רבה, ועוד כ-22% מסכימים במידה בינונית או מעטה. 10% בלבד לא מסכימים כלל עם המסר שבעצומה.

 

לפטר או לא?

לאחר פרסום עצומת הרבנים, נשמעו קריאות רבות לפיטורם של הרבנים החותמים המכהנים כרבני ערים במשרות ממשלתיות. האם הציבור תומך במהלך או מתנגד לו? מהנתונים התברר כי רוב הציבור (כ-58%) מתנגד לפיטורים בשל הפסיקה, בעוד שכ-42% תומכים במהלך.

 

בקרב החילונים, כ-54% סבורים שיש לפטר את הרבנים, וכך גם חושבים גם 27% מהמסורתיים ו-7.5% מהדתיים והחרדים. לעומת זאת, כ-46% מהחילונים מתנגדים לפיטורים, וכך גם 73% מהמסורתיים ו-92.5% מהדתיים והחרדיים.

 

בחצר האחורית שלך

השאלה השלישית בסקר הייתה: "הנח שמשפחה ערבית מתכוונת לשכור או לקנות דירה בשכונתך כיצד לדעתך תנהג?" כ-57% מהנשאלים השיבו שהדבר אינו מפריע להם, כ-24.5% אמרו שיפעלו או ישקלו לפעול למניעת השכרת

הדירה וכ-7% מהנשאלים אמרו שישקלו לעזוב את השכונה.

 

ניתוח התוצאות לפי הגדרות דתיות מגלה כי ל-69% מהחילונים לא הייתה בעיה עם שכנים ערבים, וכך גם לכ-52% מהמסורתיים ו-15% מהדתיים והחרדים. לעומת זאת, כ-24% מהחילונים היו פועלים מיד או שוקלים לפעול נגד המהלך, וכך גם 31% מהמסורתיים ו-78% מהדתיים והחרדים.

 

אף אחד, כך מתברר, לא ממהר לעזוב את השכונה: 6% מהחילונים וכ-5% מהדתיים והחרדים היו שוקלים לעשות כן. המסורתיים מוכנים לוותר מהר יותר, כשכ-14% מהם אמרו שהיו שוקלים לעבור דירה.

 

מנכ"ל גשר, אילן גאלדור: "החברה בישראל מתפלגת לאורך כל הדרך בפסק הרבנים, כשנושא דמותה היהודית-דמוקרטית של המדינה מטריד את כולם. קרוב ל-60% מהציבור מסכים עם הרבנים שאין למכור דירות לערבים והדבר מבטא רצון של רוב הציבור בישראל לשמור על צביונה היהודי של המדינה. אך מה עם הדמוקרטיה? איך במדינה יהודית ודמוקרטית מתייחסים למיעוט?

 

"לדעתי עשו טעות הרבנים שהפכו את הנושא להלכתי. זהו דיון ערכי על דמותה היהודית-דמוקרטית של המדינה. ההסכמה איתם אינה נובעת מסיבות הלכתיות! יש לשים לב כי ציבור חילוני ומסורתי רחב שדבק בערכים הדמוקרטיים יקבל ערבים בשכנות אליו כמו כל אחד אחר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב שמואל אליהו. יש לו גב
צילום: אביהו שפירא
הפגנות נגד מכתב הרבנים
צילום: גיל יוחנן
גאלדור. מתי לא לפסוק
מומלצים