שתף קטע נבחר

קדימה: קבורת חוק הגיור הצבאי - מהלך ציני ועלוב

ראש הממשלה נכנע לדרישת ש"ס ולא העלה להצבעה את החוק, באופוזיציה תקפו: "קנה את האצבע של ש"ס בהצבעה על ועדת חקירה ומנסה לחמוק מאחריות לאסון הכרמל". נתניהו ניסה להסביר: הרב עמאר יוכל לפתור את הבעיה הטכנית

אחרי קבורת החוק, ראש הממשלה מנסה להסביר את שינוי עמדתו. בנימין נתניהו, שבחר לא להעלות להצבעה בממשלה את חוק הגיור הצבאי, אומר כי "ניתן יהיה לפתור את הבעיה הטכנית על ידי הרב הראשי, שלמה עמאר". בקדימה טענו כי החלטת נתניהו הגיעה בתמורה לכך שש"ס תצביע נגד ועדת חקירה על אסון הכרמל: "הוא קנה את האצבע של ש"ס ומנסה לחמוק מאחריותו לאסון".

 

נתניהו תמך כל העת בהצעת החוק שיזמה ישראל ביתנו, הקובעת כי כל הגיורים הצבאיים חוקיים, אך לאחר כחצי שעה של דיון, במהלך ישיבת הממשלה, הוא נכנע לדרישות ש"ס. במהלך הדיון, סיכם נתניהו עם שרי ש"ס, אלי ישי ואריאל אטיאס, כי הרב הראשי, שלמה עמאר, יקבע את עמדתו ויכריע בנושא. בעיתוי כנראה לא מקרי, החליטו בש"ס שיתנגדו לכינון ועדת חקירה בעקבות אסון הכרמל. ישי, כזכור, דרש לכונן ועדה שכזו וכעת נראה שהתקפל.

 

כעת מתכוונת סיעת ישראל ביתנו להעלות ביום רביעי הקרוב את הצעת חוק להצבעה במליאת הכנסת. "אין כל בעיה הלכתית בנוגע לגיורים בצה"ל", אמרו. "הסיבה היחידה לוויכוח הנוכחי היא רצונה של ש"ס לשלוט גם במהלך הגיור הצה"לי. שמאז החלה העלייה הגדולה בשנות ה-90, היה מערך הגיור בצה"ל פעיל בצורה רציפה וטובה, ואין כל סיבה שבגלל הפגנות וניסיון להשיג מאחזי כוח ושליטה ייפגעו חיילים המגינים על מדינת ישראל ומוכנים למסור נפשם בעבורה".

 

ראש הממשלה, שהעלה את זעמו של שר החוץ אביגדור ליברמן, ניסה להסביר לאחר תום הדיון את החלטתו השנויה במחלוקת. "רוב השרים תומכים בשמירה על אחדות הגיור ומתנגדים ליצירת שתי מערכות גיור שונות זו מזו. אנחנו מבקשים לפתור את הבעיה הטכנית שנוצרה לגבי הגיור בצה"ל וניתן לפתור את הבעיה הזו על ידי הרב הראשי עמאר".

 

לדברי נתניהו, "אין לנו כוונה לפגוע בכבודה ובמעמדה של הרבנות הראשית, אנו נבטיח את מעמדם של המתגיירים בצה"ל. הם חלק מהעם היהודי, ואנו נדאג לכך. אין מחלוקת שכל הגיורים בצה"ל בוצעו על פי ההלכה והם תקפים וחוקיים". במקביל, נתניהו הבהיר לראשי ש"ס כי אם עד יום רביעי לא תיפתר הסוגייה, הוא יצביע יחד עם הממשלה על ההצעה הטרומית בנושא.

 

"נתניהו משתמש בגיור כמטבע עובר לסוחר"

באופוזיציה תקפו בחריפות את קבורת החוק. "נתניהו מכר את חיילי צה"ל וקנה את האצבע של ש"ס בהצבעתה על ועדת החקירה הממלכתית", אמרו בקדימה. "מדובר במהלך ציני ועלוב של אדם פחדן, שמבין שלהבות דו"ח מבקר המדינה מאיימות להפילו מכסאו. נתניהו מנסה לחמוק בכל דרך מאחריותו לאסון וממתן דין וחשבון למחדליו בפני הציבור ומשתמש בגיורם של חיילי צה"ל כמטבע עובר לסוחר בקרב על הישרדותו האישית".

 

לפני כשלושה חודשים, אגב דיון בבג"ץ, התברר כי באשר לגיור הצה"לי לא מספיקה חתימתו של הרב דרוקמן על תעודות המרה, אלא גם ראש הקהילה הדתית חייב לחתום על תעודות ההמרה, הוא או שליחו. במקרה זה מדובר באחד משני הרבנים הראשיים, ובהם גם הרב עמאר. כשהתגלה נושא זה, שהוא בחזקת פגם טכני של הוספת החתימה, הובהר שאין פגם בתהליך הגיור. הכוונה היתה לתקן את הפגם הטכני על ידי הרב עמאר.

 

על פי ההסדר הטכני, היה אמור הרב עמאר להסמיך את עוזרו, הרב רפי דיין, לחתום על תעודות המתגיירים בצה"ל. הרב עמאר רצה שהנושא יוסדר בצמוד להסדר של חוק הגיור הכללי. ח"כ דוד רותם הגיש הצעת חוק שמדלגת על ההסדר האזרחי הכללי, ועדת השרים לחקיקה הביעה לפני כשבועיים את תמיכתה בחוק, ואמרה שתעביר אותו בחקיקה טרומית.

 

השר משולם נהרי ערר בעקבות זאת לממשלה. ראש הממשלה טען כי הוא רוצה להסדיר את הנושא ואמר: "אני מבקש לעלות את הדיון בערר בהקדם, כדי להסדיר את הענין. ואכן הנושא נמצא על סדר היום". הוחלט גם שהנושא יועבר או להסרה אצל הרב עמאר או לחקיקה ממשלתית.

 

ליברמן סרב לדחייה

במגעים שהתקיימו בימים האחרונים, בזמן שהרב עמאר שהה בחו"ל, הובהר כי בכוונתו להסדיר את הנושא. כשהדברים הוצגו בפני השרים, רוב שרי הממשלה ביקשו משר החוץ ליברמן שהות בזמן. השר יעקב נאמן אמר: "בואו לא נפגע במעמדם של חיילי צה"ל, בואו לא ניצור שני גיורים". 

 

גם ראש הממשלה ביקש מהשרים דחייה: "מכיוון שבכוונת הרב עמאר לפתור את הבעיה ואת הנושא, בוא נמתין עד יום רביעי ולראות כיצד הכוונה מתממשת. לפי ההתקדמות, נקבל החלטה. אם הנושא לא יוסדר, ולא נראה כי יש כוונה להסדיר את הנושא, אני מניח שהממשלה, ברוח הוועדה לענייני חקיקה, תתנגד לערר, ותתמוך בקריאה טרומית בהצעת החוק". השר ליברמן סרב עם זאת לבקשת הדחייה.

 

מזכיר הממשלה צבי האוזר, שקיים בימים האחרונים שיחות בנושא הגיור, אמר בתום הדיון: "כשמחברים את החלטת הוועדה לענייני חקיקה, יחד עם הדיון שהתקיים היום, ברור שהנושא צריך להיות מוסדר. אם הרב עמאר לא יסדיר את הנושא, הוא יוסדר בחקיקה. החקיקה אינה דרך המלך, אך הנושא חייב להיות מוסדר. אין שאלות על הגיור עצמו. לא על הלימוד, ולא על כלום. יש שאלה טכנית רק על החתימה". בימים האחרונים מזכיר הממשלה צביקה האוזר קיים שיחות בימים האחרונים בנושא חוק הגיור.

 

Read this article in English

 

בהכנת הידיעה השתתף רוני סופר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתניהו. מחכה לרבנים
צילום: יותם פרום
השר ישי. קבורת החוק תמורת קבורת הוועדה?
צילום: גיל יוחנן
מומלצים