שתף קטע נבחר
צילום: זיו מאור

רכישת דירה: הסעיפים שיעלו לכם ביוקר

כשנערכים לרכישת דירה, אסור לשכוח שלמחיר המחירון נלוות תמיד עלויות נוספות שלעיתים מגיעות גם לאלפי שקלים. איזה סעיפים לחפש בחוזה ועל מה בשום אופן לא לוותר במהלך המשא ומתן עם המוכר?

בבואכם לרכוש דירה, יש לקחת בחשבון עלויות נלוות נוספות, מעבר למחיר המחירון. חלקן מוכרות יותר, כמו מס רכישה, אחרות ידועות ולא תמיד צפויות, כמו שיפוצים להם נזקק הנכס. חלק מהעלויות מהוות עבור הרוכשים הפתעה לא נעימה לה לא היו מודעים כלל וכלל במעמד חתימת החוזה.

 

  

ברוב המקרים ההפתעה הלא נעימה הזו מתרחשת בעת רכישת דירות חדשות מחברות בנייה. בחלק מהמקרים, מדובר בסכומים המגיעים גם לעשרות אלפי שקלים. הנה מספר דוגמאות בולטות לסעיפים שעלולים לעלות לכם ביוקר וחשוב לברר אודותם בטרם חותמים על החוזה.

 

תשלום מוכר: שכר טרחת עורך דין, שבדרך כלל מהווה 1.5%-1% ממחיר הדירה. חברת הבנייה מנסה לכפות על הרוכש לשלם עבור עורך הדין מטעמה עבור הכנת חוזה, רישום בטאבו וביצוע פעולות משפטיות נוספות.

 

חלק מהקבלנים גובים 2% ממחיר הדירה, וחלקם מחשבים את שכר הטרחה מתוך מחיר הדירה הכולל מע"מ - אף שיש לחשבו לפי מחיר הדירה בניכוי מע"מ. כמובן שרצוי בכל מקרה להחזיק עורך דין מטעמכם ולא עורך דין שנאמנותו נתונה דווקא לקבלן.

 

תשלומים נוספים שנגבים לעתים הם עבור תשריטים לרישום והוצאות בית משותף, אשר עשויים לטפס לאלפי שקלים. לעתים התשלומים האלה יגולמו בתוך שכר טרחת עורך הדין.

 

עוד מלכודת ידועה היא השינוי במפרט והתוספות. חשוב לבדוק בחוזה מה המחירים על שינויים במפרט – הוספת נקודות חשמל, שינוי בחלוקה הפנימית, תשלום על ריצוף מעט שונה וכו'.

 

כמה עולה כל שינוי במפרט?

חברות בנייה מאפשרות לכן להכניס פריטי עיצוב, ריצוף, כלים סניטרים משלכם, במקום המפרט הכתוב בחוזה, כאשר אתם אמורים לקבל החזר על הויתור. אולם, לעתים ההחזר שתקבלו על ויתור המפרט מגוחך ולא מתקרב לעלויות האמיתיות.

 

כיום, המפרט בחוזה חייב על פי חוק להיות מפורט ביותר ולכלול את כל מה שהרוכש זכאי לקבל מהיזם במסגרת המחיר המוסכם: ריצוף, מטבח, אמבטיה, נקודות חשמל ועוד. לפני החתימה עברו עליו בקפידה - ובדקו גם כמה עולים השינויים. גם אנשי המקצוע שמעסיק הקבלן לביצוע השינויים גובים לעתים עלויות מופרזות ולכן כדאי לבדוק זאת ובמידת הצורך, להביא אנשי מקצוע משלכם.

 

אם כל העלויות שהוצגו עד כה נכללים תחת הסעיף "מרגיז", הכירו את סעיף העלויות לא חוקיות – שקבלנים וחברות בנייה דורשות על פי "שיטת מצליח", כמו למשל עלויות פיתוח על הקרקע, שחייבות להיות כלולות במחיר הדירה ואין לדרוש אותן מהרוכשים.

 

עוד תשלום אסור שקבלנים רבים מתעקשים לגבות, הוא בגין קבלת ערבות על התשלומים לדירה על פי חוק מכר דירות.

 

מדובר למעשה בביטוח על כספי הרוכש ועל פי החוק, הקבלן חייב לממן את עלות הערבות, בדיוק כמו תשלומים עבור חיבור הבניין והדירה לחשמל, מים וגז. את הרוכש מותר לחייב בתשלום עבור המונה בלבד.

 

המסקנה מכל האמור לעיל היא כמובן שיש לעבור היטב על החוזה כמו בכל עסקה, ויותר מכך – להתמקח על כל סעיף שלא לשביעות רצונכם. חשוב לזכור שכל עוד לא חתמתם על העסקה, הכוח מצוי בידיכם. לאחר החתימה המושכות עוברות לצד השני וקשה יותר לזכות בהטבות וויתורים.

 

עוד עיצות לטיפול בחוזה מול הקבלן בדף הבא

הכותב הינו מחבר הספר "לרכוש דירה בלי להיפגע" ועורך האתר www.mydira.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Index Open
העלויות הסמויות מן העין
צילום: Index Open
מומלצים