שתף קטע נבחר

עופרת יצוקה 2? "זו רק שאלה של זמן"

חמאס אוסף מודיעין ופועל על הגדר, צה"ל מתרגל חטיפות ומכין תוכניות מבצעיות. שנתיים אחרי המבצע הגדול, נראה שכמו בלבנון, גם בעזה צפוי לישראל סיבוב שני. ואיך פייסבוק ישפיע?

בעוד פחות מחודשיים ייכנס האלוף יואב גלנט לתפקידו כרמטכ"ל ה-20 של צה"ל. גלנט, שניהל ופיקד על מבצע "עופרת יצוקה" בינואר 2009, השאיר למחליפו המיועד בפיקוד הדרום, האלוף טל רוסו, תוכניות מלאות וחדשות לקראת אפשרות למבצע דומה. בשיחה עם ynet אומר גורם בכיר בצה"ל כי "השאלה אינה אם יהיה מבצע נרחב נוסף בעזה, אלא מתי".

 

שנתיים אחרי המבצע, נראה כי העובדה שבראש הצבא יעמוד בקרוב מי שעל פי טענות שונות היווה גורם מיליטנטי בימי הלחימה, ודחף להפלת שלטון חמאס, עשויה לקבל משקל כאשר יצטרכו להחליט אם לפתוח במערכה צבאית נוספת בעזה. לאחרונה אמר גלנט שעופרת יצוקה "לא פתרה את הבעיה בדרום". מצד שני - מכס המפקד מספר אחד, אומרים גורמים בצבא, הדברים ייראו לגלנט קצת אחרת.


ירי לעבר הרצועה בתקופת עופרת יצוקה (צילום: רויטרס)

 

אם מלחמה נוספת מול חמאס היא רק עניין של זמן, מתעוררת השאלה מה עלול להצית מחדש את האש ברצועה. "מספיק שייפול קסאם ויפגע בכמה ילדים", סבור מפקד חטיבה 401 בשיריון, אלוף-משנה ענב שלו. קצין בכיר מוסיף: "חמאס עדיין חושש ממהלומה נוספת, אבל עבור הישג משמעותי כמו חטיפת חייל, הוא יהיה מוכן להסתכן. יש עליו לחץ לשוב לדרכי הטרור".

 

בצה"ל, שמתמקד בעיקר בפעילות הגנתית בתקופה זו, עוקבים בדריכות גם אחר "פיגועי מדף" - פיגועים העשויים לצאת לפועל בעקבות הכנות שנעשות בחמאס ובארגוני טרור אחרים. בצה"ל חוששים ממצבורי רקטות ארוכות טווח, שיכולים ארגוני הטרור לשגר לפתע לעבר ישראל, וכן מהפתעות שונות. "השקט היחסי הוא טוב, אבל לא מצוין. ייתכן ששאלה כמו האם צריך לפעול כדי לבלום את ההתעצמות של חמאס, תעלה בעתיד", אומר הקצין הבכיר, "ביישובי עוטף עזה בטח כבר שואלים את זה".

 

תת-אלוף אייל אייזנברג, ששימש כמפקד אוגדת עזה במהלך המבצע וסיים את תפקידו רק לפני שבועות ספורים, אמר בנאום הפרידה כי "ההתנגשות עם החמאס בלתי נמנעת בעתיד". התבטאות זו ממחישה היטב את התחושות בצה"ל וגם את ההערכות המודיעיניות והמבצעיות.

 

משחקי חתול ועכבר

למרות ההתחממות האחרונה, אם מסתכלים על הנתונים הסטטיסטיים, אין ספק שרצועת עזה מודל 2010 רגועה באופן יחסי. 367 רקטות נורו לעבר ישראל בשנת 2009, מספר דומה בשנה החולפת. פחות מ-30 נפלו בשטחים בנויים, וגרמו לכמה נפגעים באורח קל. לשם השוואה, ב-2008 נרשמו 3,276 נפילות וב-2007 נרשמו 2,533.

 

אבל אל תתנו לנתונים הסטטיסטיים להטעות אתכם. הירידה בנפח פעילות הטרור מעזה היא בחירה מודעת של ארגוני הטרור. "חמאס ויתר על האפשרות לנסות ולפגוע באזרחי ישראל. לא מדובר בחיבת ציון אלא באינטרסים פנימיים של הארגון", אומרים בצה"ל. לצד המספרים הנמוכים, חמאס שותף בפעילות סביב גדר המערכת, ומבחינתו יש לגיטימציה מוחלטת לפיגועים שכאלה. בשבועות האחרונים הירי לעבר ישראל מתגבר, מה שיכול להעיד על סדקים בהרתעה.


ההרס ברצועת עזה במהלך המבצע (צילום: רויטרס)

 

"אין ספק שאלמלא הפעילות של צה"ל והשב"כ, רבים מניסיונות הפיגוע היו מסתיימים בתוך ישראל והיום היינו במציאות אחרת", אמר הקצין הבכיר, "סיכול ממוקד אינו ביטוי גס וכאשר יש סיבה - מפעילים גם את הכלי הזה. יש גם לא מעט פעולות רחוקות מן העין שמסייעות לשקט". בצה"ל לא זנחו גם את "ציד הרקטות", קרי תקיפת חוליות טרם שיגור, ורק באחרונה תקף חיל האוויר, בעקבות זיהוי חוליה בת חמישה מחבלים שנערכה לשגר רקטות באזור דיר אל-באלח.

 

האווירה הזו מביאה קצינים להגדיר את הנעשה על גבול הרצועה "מיני-מלחמה". חמאס, מספרים בצה"ל, אוסף מודיעין ובוחן את הכוחות כל העת, מה שעשוי להפוך קריטי במלחמה הבאה. באוגדת עזה, בפיקודו של תת-אלוף יוסי בכר, פועלים כדי למנוע חשיפת נקודת תורפה ישראליות. מנתוני פיקוד דרום עולה כי מאז תום המבצע נהרגו כ-100 מחבלים על הגדר. אין כמעט שבוע בלי מטענים, אומרים בפיקוד דרום. לעתים מדובר בזירות מטענים שלמות וירי שמבוצע לעבר הגדר על-ידי צלפים או חוליות שמנסות לבחון את עירנות הכוחות.

 

החשש: חטיפה נוספת

כבר יותר מ-1,600 יום שבוי גלעד שליט ברצועת עזה, והתרחיש של חטיפה נוספת מדיר שינה מעיני קברניטי הצבא. בצה"ל מתרגלים חטיפות חיילים, כדי להגביר את מודעות הלוחמים לנושא. במקביל, כמה עשרות מנהרות שעלולות לשמש את חמאס לפיגוע חטיפה - הותקפו בשנתיים האחרונות על ידי צה"ל. אלא שגם הפגיעות המדויקות של מטוסי חיל האוויר אינן יכולות להרגיע איש בצמרת הצבא. משחקי החתול והעכבר ממשיכים מסביב לשעון ובצה"ל יודעים שלחמאס יש עוד מנהרות רבות.

 

לאחרונה סיימה חטיבה 401 של השריון, המפעילה את טנקי המרכבה סימן 4, תרגיל חטיבתי מלא במתאר לבנון וחיזבאללה, אך כמי שפעלה באופן משמעותי ב"עופרת יצוקה", היא צפויה במידת הצורך, לתפוס שוב חלק מרכזי בלחימה בדרום. מפקד החטיבה, אל"מ ענב שלו, טוען כי אנשיו מוכנים למערכה נוספת. מצד שני, הקרבות המתנהלים בזירה האזרחית - כמו הצגת חיילים ומפקדים כפושעי מלחמה - נותנים את אותותיהם על הלוחמים.

 

"גם בעבר דיברנו על הכנות מנטליות, אבל יש לנו משהו חדש שלא היה קודם", הוא אומר, "החיילים מדברים על זה. הם חיים ברשת, נושמים רשת, לכל חייל פה יש פייסבוק.

 כאשר חיילים נכנסים היום לאינטרנט ורואים 200 קצינים עם שמות משפחה, זה מעסיק אותם. להגיד לך שאנחנו ישנים בשקט? לא, יש גם מחשבות מה יהיה אחרי שנסיים, מה יקרה עם הנסיעה ללונדון".

 

מצד שני, אומר אל"מ שלו, בזמן אמת המחשבות הללו יישארו בצד. "אם יגידו לנו שצריך להיכנס עכשיו לעזה, אף אחד לא ייכנס עם מסכה. נבצע את העבודה מיד. כולם יודעים שלא משנה איפה נהיה, יכולים לתת לנו בכל רגע שריקה להגיע לעזה. אף מפקד, ממני ועד לאחרון החיילים, לא יחשוב פעמיים אם יצלמו אותו לפייסבוק או לא", הוא מתחייב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התוכניות המבצעיות כבר מוכנות. גלנט
צילום: אליעד לוי
"מה יקרה עם הנסיעה ללונדון?". אל"מ שלו
צילום: דובר צה"ל
חוששים מחטיפה. גבול הרצועה
צילום: בראל אפרים
מומלצים