שתף קטע נבחר

4 צעירים צרכו סמי פיצוציות ואושפזו עם הזיות

הארבעה, שלושה תלמידים וחייל משוחרר, צרכו "מבסוטון" ו"נייס גאי". אחד מהם סיפר שהוא מרגיש שרודפים אותו, שהאנשים הם שדים ששולטים בו בעזרת מבטים. בקרוב, מדווח העיתון "ידיעות אחרונות", יהפכו שני סוגי הסמים הללו ללא חוקיים

שלושה תלמידי תיכון וחייל אושפזו במהלך השבוע האחרון כשהם במצב פסיכוטי קשה לאחר שעישנו סמי פיצוציות חדשים בשם ‭"Mr. Nice Guy"‬ או "מבסוטון‭."‬ שניים מהם שוחררו לבתיהם, אך עדיין זקוקים לטיפול רפואי ולהשגחה, ושניים אושפזו במרכזים פסיכיאטריים וסובלים מחרדות ומהזיות. ברשות למלחמה בסמים מציינים שאין קשר בין ארבעת בני הנוער וכי הם אושפזו בנפרד לאחר שנטלו את הסם.

 

קרובי המשפחה זיהו התנהגות מוזרה

לפני כמה ימים פונה תלמיד כיתה י"א הלומד בבית ספר תיכון בירושלים לבית חולים בעיר כשהוא במצב פסיכוטי חריף לאחר שעישן סם פיצוציות בשם "מיסטר נייס גאי‭."‬ אמו הזעיקה את אנשי מגן דוד אדום ואת המשטרה לאחר שבנה נתקף בהזיות ובחרדה והחל לצעוק. הנער סיפר כי מיד אחרי שעישן את הסם החל להרגיש רע. לדבריו, הוא הרגיש "כמו בסרט‭."‬ הוא החל לסבול מהזיות קשות וחשב שכולם רודפים אחריו ומנסים לפגוע בו. הנער סיפר שכל האנשים הם שדים שרוצים להזיק לו והם מסמנים זה לזה בעזרת העיניים ושולטים בו בעזרת המבטים. עוד אמר שלעיתים הוא חש שהוא רוצה לחיות ולעיתים הוא חש שקץ בחייו ושאינו רוצה לחיות.

 

שלושת המאושפזים האחרים הם בן 17 מהשרון, בן 18 ממרכז הארץ

וחייל בן 21 בחופשת שחרור מהצבא. את השלושה הביאו לאשפוז קרובי משפחה לאחר שזיהו אצלם התנהגות מוזרה, חרדות, הזיות והשתוללות.

 

לדברי יאיר גלר, מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, סמיכות המקרים של ארבעת האשפוזים האלה ממחישה את הסכנות הנובעות מהשימוש בסמי הפיצוציות שיובאו לארץ לאחר שהסם "חגיגת" הוכנס לפקודת הסמים והפך ללא חוקי. ברשות מציינים ש"חגיגת" ממשיך להימכר, אבל בחשאי, ואילו "מבסוטון" ו"מיסטר נייס גאי" מוצגים על המדפים בפיצוציות בריש גלי, ואפילו יש שילוט שמודיע על הימצאותם.

 

מנתוני הרשות למלחמה בסמים עולה ש‭80-‬ אלף בני נוער, שהם ‭14.11%‬ מבני הנוער בישראל, צרכו חומרים נדיפים בשנה האחרונה. 47 אלף בני נוער ‭(8.3%)‬ צרכו "חגיגת‭,"‬ ו‭20%-‬ מקרב בני ‭14-12‬ צורכים חומרים נדיפים (גז צחוק, גז מזגנים, דבק מגע, טיפקס‭.( ‬

 

בקרוב: סמי הפיצוציות יוכרזו לא חוקיים

אף ש"מבסוטון" ו"נייס גאי" הם סמים מסוכנים - הם עדיין חוקיים, והשימוש בהם בקרב בני נוער ממשיך להתרחב. כדי להילחם בתופעה החליטה הוועדה הבין-משרדית לבחינת חומרים פסיכו-אקטיביים שכל הסמים הסינתטיים יוכרזו באופן גורף כסמים אסורים על פי החוק וייכללו בפקודת הסמים. וכך כל מי שצורך, מחזיק או מוכר אותם ייחשב עבריין סמים.

 

לדברי יאיר גלר, מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, בעוד שבסמים הנפוצים, ובעיקר במריחואנה, מסתמנת בלימה ואפילו ירידה במספר המשתמשים, הרי שבסמי הפיצוציות ובחומרים הנדיפים יש דווקא מגמת עלייה, במיוחד בקרב תלמידים ובני נוער. יצוין שבנובמבר האחרון פשטה המשטרה על 82 פיצוציות וגילתה שב‭20-‬ מהן המשיכו למכור "חגיגת" ואף מריחואנה.

 

לפני כחודשיים נכנס לתוקף "חוק הנגזרות" שקבע כי כל החומרים המכונים סמי פיצוציות ומכילים חומרים הרשומים בפקודת הסמים יוגדרו לא חוקיים. חוק זה חסם כ‭90%-‬ מסמי הפיצוציות. אבל התברר כי מיד אחרי שסם אחד מוכרז בלתי חוקי מתחילים לייבא חומר אחר, הדומה לו מאוד, שלא נכלל בפקודת הסמים. בעקבות זאת החליטה הוועדה הבין-משרדית, שבה חברים אנשי משרד הבריאות, משרד המשפטים והמשטרה, לצרף לפקודת הסמים 18 סוגים חדשים המוגדרים "סמים עתידיים" שטרם יובאו לארץ. לקבוצה הזאת יצורפו גם "מבסוטון" ו"נייס גאי‭,"‬ שיהיו אף הם סמים בלתי חוקיים לאחר שיושלם הליך משפטי וחקיקתי במהלך השבועיים הקרובים.

 

במסגרת הזאת יוכרזו כל הסמים הסינתטיים באופן גורף סמים האסורים על פי חוק וייכנסו לפקודת הסמים, ואז אפשר יהיה לומר שכל סמי הפיצוציות הקיימים, בכל התצורות והמינים, אסורים בשימוש, באחזקה או במכירה, והעושים זאת עוברים על החוק.

 


 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מיסטר נייס גאי. מחליף את החגיגת, שהפך ללא חוקי
צילום: אבי רוקח
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים