שתף קטע נבחר

קשר השתיקה: לוחם נפצע קשה ממשחק בנשק

חייל בהנדסה קרבית נורה בבטנו במוצב בצפון, לאחר שכדור נפלט מהרובה של חברו. רק חובש מחליף חשף את הסוד: במחלקה נהגו לשחק בנשק. המפקדים, ובהם המ"פ, הודחו. המחלקה פוזרה ונגד החייל היורה הוגש כתב אישום חמור

הלוחם נפצע בעקבות משחק בנשק, חבריו שתקו. לפני כשבועיים נפצע באורח קשה לוחם הנדסה קרבית במוצב מגבול הצפון. ל-ynet נודע כי חבריו ומפקדיו החליטו שלא לגלות את הסוד - במשך תקופה ארוכה הם שיחקו בנשק. רק חובש מחליף, שאזר אומץ לספר מה ראה, הביא לחשיפה כי הפציעה הקשה לא הייתה מקרית. בעקבות האירוע, הודחו המפקדים, ובהם גם מפקד הפלוגה, והמחלקה פוזרה.

 

הפרקליטות הצבאית הגישה נגד החייל שהיה מעורב בתקרית כתב אישום חמור בגין שימוש בלתי חוקי בנשק ופציעה בנסיבות מחמירות. הגשת האישום הגיעה לאחר חקירה של כעשרים חיילים במצ"ח, רובם תחת אזהרה, במקביל לעריכת תחקיר פיקודי.


החייל המואשם בירי. "בעיית שליטה וקשר שתיקה" (צילום: אבישג שאר-ישוב)

 

המקרה החמור התרחש ב-15 בדצמבר, במוצב צורית בגבול הצפון. חיילי גדוד 603 של הנדסה קרבית עסקו בפעילות ביטחון שוטף, עד שלפתע נשמע קול ירי. בתוך זמן קצר התברר כי כדור נפלט מנשקו של חייל ופגע בבטנו של חברו. האחרון הוטס לטיפול בבית החולים, שם נותח ומצבו הוגדר כקשה.

 

"זה סתם בצחוק"

פחות מיממה לאחר האירוע ניהל סגן מפקד הגדוד שיחות אישיות עם החיילים במוצב, אולם לא שמע משהו חריג. גם המפקדים לא תיארו כל תופעה יוצאת דופן במחלקה 3 של פלוגה ב'. עם זאת, אחד המפקדים בפלוגה הודה בפני הסמג"ד כי חובש מחליף, ששהה כשבועיים באותה מחלקה, התבטא באוזניו שהאירוע לא הפתיע אותו.

 

החובש נקרא לסמג"ד ותיאר בפניו כי היה עד לשני אירועים של משחקים בנשק ("משחק איציק"), בין היתר של החייל שנפגע קשה באירוע. "זה סתם בצחוק", אמר לו החייל, שלא תיאר לרגע כי הדבר כמעט ויעלה לו בחייו.

 

בעקבות הממצאים, החליט מפקד הגדוד לערוך תחקיר נוסף ומקיף, שכלל שיחות אישיות והבהרה לכל החיילים כי יש כוונה להוציא את האמת לאור בכל מצב. המג"ד מצא כי החיילים והמפקדים מסרו דיווחי שקר בתחקיר הראשוני וכי בפלוגה, ובעיקר במחלקה 3, קיימת תופעת משחקים בנשק, שהחלה כבר בזמן הכשרת החיילים בבית הספר להנדסה.

 

המפקדים כשלו והודחו

המג"ד קבע כי קיימת "בעיית שליטה" בהתנהלות בנושא הנשק וציין בדיונים שנערכו בנושא כי קשר השתיקה הביא לקושי להבין את התופעה ואת היקפה. הוא קבע גם כי קשר השתיקה הביא ככל הנראה לפציעה הקשה. באשר למפקדים - מפקד הכיתה, הסמל, והמ"מ - נקבע כי הם כשלו בתפקידם.

 

לאור הממצאים, ובהתייעצות עם מפקד חטיבה 7, אליה שייך הגדוד, ומח"ט הגזרה המערבית בה הוא פועל, הוחלט להשעות באופן מיידי את שלושת המפקדים. מאוחר יותר הודחו השלושה, ויחד איתם הודח גם המ"פ, על רקע אחריותו לנעשה בפלוגה והעובדה שלא הצליח למנוע את המשחקים בנשק. בנוסף, המחלקה הושעתה מפעילות מבצעית, ולאחר מכן התקבלה החלטה לפרק אותה את המחלקה ולבנות סגל אחר.

 

"עצוב שלוחמים בצה"ל עדיין לא הפנימו את חומרת המשחק בנשק ואת נורמת דיווח האמת", אמר גורם צבאי. "התופעה הזאת כמעט ועלתה בחיי אדם. צריך להוקיע אירועים כאלה ולהעניש בחומרה למען יראו וייראו". תחקיר האירוע טרם הסתיים באופן סופי, אך בינתיים כבר התקיימו מספר שיחות עם חיילי הפלוגה, לרבות שיחות אישיות ומילוי שאלונים אנונימיים.

 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בעקבות המקרה נערך תחקיר מקיף ומעמיק, התקיימה סדנת הסברה, נערכו שיחות על ידי הסגל הפיקודי של הגדוד וננקטו כל הפעולות הנדרשות, כדי שמקרים מעין אלו לא ישנו בעתיד. במסגרת התחקיר הגדודי, הוחלט על פיזור החיילים למחלקות ובניית סגל המחלקה בהרכב שונה". גורם צבאי הוסיף כי החיילים הנוספים שנחקרו טופלו פיקודית על ידי מפקד הגדוד.

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
(אילוסטרציה)
צילום: Gettyimages Imagebank
מומלצים