שתף קטע נבחר

אל תשכחו לקחת סוודר, ושכפ"צ

באירופה שוקעים בתרדמת חורף לרגל חג המולד ופוגשים את אוגוסט רודן באתרי הסקי. עיר הקרח בחארבין דווקא מתעוררת ומוארת. והאם הגרפיטי יעשה שינוי באפגניסטן? תמונת עולם

בעוד אנו בישראל ממתינים לכל בדל של גשם, באירופה, ארצות הברית וצפון מזרח אסיה נאבקים בגל קור רציני וסערות שלגים אגרסיביות. למרות הנזקים והמפגעים הרבים שאלו מביאים עמם, יש גם כאלו המוצאים דרך ליהנות ממזג האוויר המקפיא - בין אם בפעילות ספורטיבית כמו סקי, או באמנותית כמו פיסול. או שאפשר גם וגם. 


מספיק לחשוב, תתחיל לגלוש

 

כך למשל באתר הסקי קורשבל שבצרפת, אליו הובלו בשבועות האחרונים לא פחות מ-21 העתקי יצירות של מגוון אמנים ידועים - ממיכלאנג'לו לסלבדור דאלי. בפסגת ההר לה ויזל למשל הוצב פסלו הידוע של אוגוסט רודן, "האדם החושב". מבצע העברת פסל הברונזה הגדול והכבד לגובה של כ-2,700 מטרים חייבה השתתפותו של מסוק, שנשא אותו אל הפסגה. משם הוא צופה לצדו הדרומי של הר המון בלאן הנודע. הפסלים האחרים הוצבו בתחנות האחרות במסלול הסקי.

 

קרח מכאן ומכאן

בעוד שבאתרי הסקי באירופה, הפסלים מהווים רק תוספת אסתטית למסלול הספורטיבי השלגי, בחארבין שבסין האמנות היא הדבר האמיתי. כמו בכל סוף שנה, כשהאירופאים והאמריקנים שוקעים בתרדמת חג המולד שלהם ויוצאים לחופש, הסינים מתעוררים ומקימים את עיר הקרח המדהימה שלהם. 


כנר על גג העולם


איש שלג ענק

 

הסינים אינם מסתפקים בקישוט עצי אשוח, כרגיל הם הולכים בגדול. אמנים מקומיים פשטו על משטחי הקרח העצומים באיזור וחצבו מתוכו מבנים ופסלים. ועם רדת החשכה, הכל מואר בבוהק נאוני מרשים. יישום עלי אדמות של החזון הוויזואלי הדיגיטלי ב"טרון: המורשת".


בונים את עיר הקרח בחארבין


כמו דיסנילנד על הקרח


פגודות ענק עשויות קרח


וכך זה נראה בלילה

 

אצל הטליבאן זה לא היה קורה

בשכונה של סין שוכנת אפגניסטן וגם שם מזג האוויר נוטה לרדת עמוק אל מתחת לאפס. אולם אש המלחמה ברחבי המדינה הצחיחה בוערת תדיר וממררת את חיי האזרחים וגם החיילים האמריקנים שמוצבים שם. דווקא הפעילות החתרנית של קבוצת "רושד" (צמיחה) שהחלה בבירה קאבול, יכולה לתת להם תחושה של שפיות. 


אמן גרפיטי מרסס אופטימיות בקאבול

 

"רושד" היא קבוצה של צעירים מקומיים שהושפעו מהתרבות המערבית והחלו לרסס בגרפיטי את רחובות קאבול המרוססים על פי רוב בקליעים. את המיומנות הנדרשת בציור על קירות רכשו בסדנה שהעביר אמן הגרפיטי הבריטי, צ'ו. "בפרק זמן קצר הם ספגו את כל המיומנויות שנדרשות כדי לצייר משהו ענק", הסביר צ'ו, "מה שהתפתח לנגד עיני היה קסום. חלקם חששו שתגובת הציבור לציורי ענק כאלה תהיה כעס ואני אמרתי להם שזו בדיוק הנקודה". 


חוראמי והאוטובוס חסר הגלגלים שלו

 

ואכן, יש מי שהפנים את המסר של צ'ו, כמו למשל הפסל פאריד חוראמי בן ה-29 שיצא לדרך חדשה שיוצר

גרפיטי וצייר אוטובוס חסר גלגלים עם נוסעים חמושים כמחאה על התחבורה הציבורית הלא יעילה באפגניסטן. "אנשים סובלים מאוד בקאבול", הוא אומר, "הם יופתעו מאוד מהאמנות הזאת. זוהי דרך טובה יותר לתקשר עם ציבור רחב. המסר שלי הוא מסר של שלום ונגד הכסף שהמדינה מוציאה על צבא במקום על אמנות".

 

צילומים: AP, AFP ורויטרס

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"האדם החושב" טס לפסגה
צילום: AFP
עיר הקרח בחארבין
צילום: AP
לאתר ההטבות
מומלצים