שתף קטע נבחר

רפורמות לשנה החדשה: איך יושפעו השכר והדיור?

החדשות הטובות: תלוש המשכורת שלנו יגדל. החדשות הרעות: הארנונה שוב מרקיעה שחקים. מהן הרפורמות הבולטות שישפיעו עלינו בשנה החדשה?

יותר מס רכישה, פחות מס שבח ושוב: הארנונה למגורים מתייקרת השכר נטו יגדל בעשרות שקלים 

מהיום זה קורה: זול יותר למכור דירה אך יקר יותר לקנות, משכורת הנטו תגדל בעשרות שקלים ותעריפי הארנונה יגדלו שוב, אחרי שכבר גדלו לפני רק כמה חודשים. על מה נשלם יותר החל מהחודש ואיפה נוכל לחסוך? מדריך


 

 

 

יותר מס רכישה, פחות מס שבח

יש לכם דירה להשקעה או שאתם מעוניינים לרכוש אחת כזאת? מהשבוע יהיה יותר זול למכור אותה, עקב פטור לשנתיים ממס שבח, אך יותר יקר לקנות דירה כזו בגלל העלאת מס הרכישה. בממשלה מעוניינים לצמצם את שוק הדירות להשקעה, שתפס בתקופה האחרונה 30% מהשוק, בטענה שהדבר יעזור להרגעת המחירים בשוק הנדל"ן.

 

מנגד, הצעד צפוי להביא לייקור במחירי הדירות להשכרה מאחר שהמלאי שלהן צפוי לרדת בגלל התקנות החדשות.

  

בשנתיים הקרובות צפוי לעלות מס הרכישה על דירות להשקעה עד לשיעור של 7%. במקביל, יינתן פטור ממס שבח למוכרי דירה שנייה ושלישית, במטרה להמריץ את הבעלים למכור את הדירות ובכך להגדיל את היצע הנכסים בשוק. עד עתה, כדי לקבל פטור ממס שבח, היה צורך להמתין 4 שנים בין רכישת הדירה למכירתה.

 

לדברי מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, מס הרכישה על הדירה השנייה ומעלה יהיה 5% מהשקל הראשון ועד מיליון שקל (במקום 3.5% כיום); 6% בין מיליון שקל לשלושה מיליון שקל (במקום 5% עד היום) ו-7% מסכום של שלושה מיליון שקל ומעלה (במקום 5% עד עתה).

(עופר פטרסבורג)

 

חזור למעלה
ושוב: הארנונה למגורים מתייקרת

תעריפי הארנונה צפויים לעלות החודש בכל הרשויות המקומיות בישראל בשיעור של כ-1.4%. מדובר בהעלאה שנובעת ממנגנון העדכון האוטומטי של תעריפי המס העירוני המתעדכנים בכל סוף שנה.

 

ייקור זה בא בנוסף לגל התייקרות חריג רטרואקטיבי על כל שנת 2010 שנגבה בחודשים האחרונים בעשרות רשויות וייגבה בעשרות נוספות, לאחר שבקשותיהן להעלאת תעריפים חריגה אושרו על ידי משרד הפנים או יאושרו בקרוב. מדובר בייקור כולל שעשוי להגיע עד ל-10%.

 

יתר על כן, נטל תשלומי המס העירוני צפוי אף לגדול יותר בשנה הקרובה, שכן לפי הערכות של גורמים במשרד הפנים בתקופה זו צפויות להיות מוגשות עוד עשרות בקשות להעלאות חריגות בארנונה לשנת 2011.

 

בעוד שהייקור האוטומטי נועד לשפות את הרשויות המקומיות על עליית מדד המחירים, ההתייקרויות החריגות מאושרות כדי לסייע לרשויות המקומיות להגיע לאיזון תקציבי וכן לשנות עיוותי מס שונים. בפועל, המשמעות היא התייקרות של עד מאות שקלים לשנה למשק בית ממוצע בישראל.

(יונתן גולן)

 

חזור למעלה
השכר נטו יגדל בעשרות שקלים

מהשבוע המשכורת שלנו תגדל בעשרות או אף במאות שקלים, גם אם המעסיק לא התכוון כלל להעלותה. הסיבה: ריווח מדרגות מס ההכנסה, במסגרת הרפורמה במס שנכנסה אתמול לשלב נוסף.

 

הריווח פירושו למעשה שכל עובד ישלם שיעור מס נמוך יותר על שכר גבוה יותר. למשל: עד סוף השבוע האחרון שילם כל עובד מס בשיעור של 10% עד לשכר של 4,770 שקל. מעתה ישולם המס בדרגה הנמוכה ביותר כבר עד לשכר של 5,070 שקל. מס של 14% ישולם על שכר שבין 5,071 ל-8,660 שקל. וכך יעלו גם כל ארבע מדרגות המס הבאות, בשיעורים של 23% מס (עד 14,070 שקל), 30% מס (עד 21,240 שקל) ו-33% מס (עד 40,230 שקל).

 

המדרגה הגבוהה ביותר כוללת כל שכר מעל 40,231 שקל (במקום מעל 39,341 שקל עד כה), שיחויב במדרגת המס הגבוהה ביותר הנהוגה בישראל שהיא 45%. כלומר, גם מי שמשתכר 500 אלף שקל ברוטו בחודש, למשל מנהלי חברות גדולות או מוסדות פיננסיים, ישלם על כל שקל מעל ל-40,231 שקל מס זהה בשיעור של 45%.

 

מה המשמעות של שינויים אלה? מי שמשתכר ברוטו 8,000 שקל יביא הביתה בכל חודש עוד 32 שקל, ומי שמשתכר 12 אלף שקל ברוטו יביא בכל חודש עוד 50 שקל נטו. בעלי רמת שכר גבוהה יותר ירוויחו יותר מהשינוי: מי שמשתכר 15 אלף שקל יזכה בתוספת לנטו בכל חודש של עוד 145 שקל, ומי שמשתכר 20 אלף שקל ברוטו יביא הביתה בכל חודש עוד 196 שקל.

 

בשנה האחרונה הוצע שבמקום להגביל את שכר הבכירים ייקבעו שתי מדרגות מס חדשות, של 55% מעל לשכר של 100 אלף שקל ושל 60% מעל ל-150 אלף שקל ברוטו לחודש, אך "ועדת נאמן" לקביעת שכר הבכירים לא אימצה בסופו של דבר המלצה זו. ההפחתה במס ההכנסה תימשך עד לשנת 2016, כאשר אז ייקבעו מדרגות מס חדשות נמוכות יותר.

 

שינויים נוספים בתחום המסים: מס החברות יירד מ-25% ל-24% תקרת התשלומים לביטוח הלאומי תעלה לפי 10 מהשכר הממוצע במשק, דהיינו ישולם ביטוח לאומי עד לגובה שכר של כ-80 אלף שקל ברוטו לחודש.

 

בנוסף עולה שווי נקודת הזיכוי ממס מ-205 ל-209 שקל. כידוע, כל אישה, חייל משוחרר, עולה חדש ואחרים זכאים לנקודות זיכוי, שמפחיתות בכל חודש את תשלומי המס שהיו חייבים אלמלא שיטה זו. מדובר בתוספת שכר של עשרות עד מאות שקלים בשנה לכל מי שזכאי לקבלת נקודות זיכוי במשכורתו.

 

מס אחר שלא ישתנה, אף שבעבר הוחלט להפחיתו, יהיה מס ערך מוסף, שיישאר בשלב זה בשיעור של 16% ולא יופחת ל-15.5% כפי שהובטח עם העלאתו ביולי 2009. אז הועלה שיעור מס ערך מוסף בישראל, עקב המשבר הכלכלי, באחוז שלם, ל-16.5% והיה אמור לרדת בשני שלבים. הוא הופחת אמנם פעם אחת לפני כשנה ל-16% אך ההפחתה הנוספת תידחה לפחות בשנתיים נוספות.

(גד ליאור)

 

הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דירה להשקעה? יקר יותר לקנות
צילום: תומי הרפז
ארנונה. עוד מאות שקלים בחודש
צילום: הרצל יוסף
משכורת. המע"מ לא ישתנה למרות ההבטחה
מומלצים