שתף קטע נבחר

תיעוד: מתנחלים רעולי פנים בקרב אבנים

לאחר שתושבי יצהר יידו אבנים לעבר רועי צאן פלסטינים שהתקרבו "בצורה מסוכנת" לבתי ההתנחלות שבשומרון, התפתח במקום קרב בהשתתפות עשרות. הפלסטינים תיעדו רעולי פנים, אך המתנחלים טוענים: "הם צילמו ביד אחת ויידו אבנים ביד השנייה"

עשרות פלסטינים ומתנחלים השתתפו אתמול (יום א') בעימות סמוך ליצהר שבשומרון, שבשיאו השליכו הצדדים אבנים אחד לעבר השני. איש לא נפגע, וכוחות צה"ל שהגיעו למקום הפרידו בין הנצים. כך זה נראה מהצד הפלסטיני:

 

העימות התחיל סמוך לשעה 16:00, כאשר עדר צאן השייך למשפחת סופאן מהכפר הפלסטיני בורין שליד יצהר, התקרב לבתי ההתנחלות. קבוצה של 8-10 מתנחלים החלה ליידות לעבר רועי הצאן במטרה להרחיקם, אך אלה השיבו במטר אבנים משלהם - והמתנחלים נסוגו.

 

לאחר מספר דקות שבו המתנחלים, הפעם עם תגבורת של כ-25 איש. הפלסטינים נסוגו לכיוון ביתם, ושבו עם תגבורת גם הם. תוך זמן קצר הפכו הגבעות של יצהר לשדה קרב של ממש, כאשר שני הצדדים מיידים אבנים אחד לעבר השני. כעבור חצי שעה הגיע ג'יפ צבאי למקום, והחיילים הפרידו בין הנצים.

 

משפחת סופאן טענה כי נזק נגרם לחלונות ביתה. חלק מהעימות תועד על-ידי בת המשפחה, דרך חלון הבית, ובסרטון שצולם נראים מתנחלים, חלקם רעולי פנים, מיידים אבנים לעבר הבית, כאשר פלסטינים משיבים לעברם באבנים. 

 

"מבקשים פתרון לפני שיהיה אסון" 

מתנחלים מיצהר סיפרו ל-ynet כי ביקשו להרחיק את הפלסטינים משום שהותקפו על-ידי תושבי בורין בעבר. "לפני חודשיים תקפו אותם אנשים שני נערים תושבי היישוב והיינו עדים לתקיפות נוספות בעבר. לכן, אנו לא מאפשרים להם להתקרב לבתים. אתמול רועי העדר התקרבו אלינו בצורה מסוכנת ומספר צעירים ניסו להדפם. התפתח קרב אבנים הדדי כשחלק מהתוקפים מצלמים ביד אחת ומיידים אבנים ביד השנייה".

 

אברהם בנימין, דובר יצהר, מסר כי הפלסטינים השליכו אבנים לעבר המתנחלים, ולאחר מכן שלפו מצלמות במטרה להציג "מצגי שקר חד-סטריים נגד מתיישבי יצהר".

 

אימן עטאללה סופאן סיפר ל-ynet כי יותר משלושים מתנחלים השליכו אבנים לעבר ביתו, שבו שהו באותה שעה שני ילדיו, רעייתו ואמו. "כשהגעתי ראיתי מרחוק מתנחלים זורקים אבנים לעבר הבית. ישר התקרבתי אליהם עם אחי והתחלנו לזרוק עליהם אבנים, כדי להגן על הבית שלי ולגרום להם לעזוב".

 

סופאן טוען כי הוא אינו יודע מה גרם למתנחלים לתקוף את ביתו: "אני מאוד מפחד על בני משפחתי, שהיו בהלם בזמן שהמתחלים זרקו אבנים לעבר הבית. אנחנו מבקשים פתרון באופן דחוף לפני שיהפוך העניין לאסון". עם זאת, משפחתו מסרבת להתלונן במשטרה, משום שאיבדה לדבריה אמון ברשויות הישראליות.

 

"לחקור את התנהלות החיילים" 

השטח בין יצהר לבורין ידוע כאחד השטחים הנפיצים והבוערים בשומרון. המסגד שנבנה בפאתי

הכפר, אשר הוצא נגדו צו הפסקת עבודה, הוסיף למתח - ומדי שבוע מתפתחים במקום עימותים בין הצדדים.

 

מארגון "בצלם" נמסר כי "בני משפחת סופאן איבדו כל אמון במערכת אכיפת החוק הישראלית, שמפקירה אותם להתקפות חוזרות ונשנות של מתנחלים המגיעים מיצהר. בצלם דורש ממשטרת ש"י לחקור ולמצות את הדין עם התוקפים, ומהצבא להציב כוחות שיגנו על תושבי בורין ולחקור מדוע החיילים שהגיעו לשטח לא פעלו לעצור את התוקפים".

 

מדובר צה"ל נמסר כי אכן התקבל דיווח על יידוי אבנים הדדי בין פלסטינים למתנחלים. "עם הגעת הכוח, ההתקהלות פוזרה ללא שימוש באמצעים לפיזור הפגנות או מעצרים".

 

Read this article in English

 

 

בהכנת היגיעה השתתף חסן שעלאן
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יצהר. עימותים תכופים
צילום: AFP
מומלצים