שתף קטע נבחר

השופט אביטל חן: "לא די באכיפה ובשפיטה"

תוכנית משרד התחבורה להחמרת הענישה של עברייני תנועה, מבוססת על עבודת ועדת מקצועית שבראשה עמד השופט אביטל חן. ynet מפרסם את גילוי הדעת שצירף השופט לדו"ח הסופי של הוועדה, ובו הוא מסביר כי "למעלה מ-80% מהתאונות נגרמות דווקא על-ידי נהגים אשר אינם מוגדרים כנהגים מסוכנים או כעברייני תנועה". הדברים המלאים לפניכם

"אני סבור כי יש להכביד את ידנו על עברייני תנועה מסוכנים, על נהגים בכביש המזלזלים בחוקי התנועה במודע, עושים בכביש כבשלהם, מפריעים לציבור, מסכנים אותו ומבצעים עבירות חוזרות ונשנות. עם זאת, יש להבחין הבחן היטב בין נהגים אלו, לבין נהגים נורמטיביים המתנהלים בדרך כלל כהלכה, אך אפשר ושגו וביצעו עבירה, כאשר לעתים זו אף מסתיימת בתאונה.

 

 

"כאשר מדובר בנהג מן השורה, יש לתת משקל רב לעברו התעבורתי הטוב, ולאורחות חייו התקינים, מבלי ליצור בקרב הציבור תחושה לפיה בתי המשפט מענישים באופן שאינו מידתי ואינו הולם את חומרת העבירה. כאשר מועברת תחושה כזו לציבור, עלול זה לאבד את אמונו בשיקול הדעת של בית המשפט, בשל ענישת-יתר, ומכאן קצרה הדרך להפרת צווים ואי-קיום הוראות שנקבעו על-ידי שופטים בגזרי-דין.

 

"עם זאת, ניסיון החיים בבתי המשפט לתעבורה, ומחקרים לא מעטים ברחבי העולם, מלמדים כי למעלה מ-80% מהתאונות נגרמות דווקא על-ידי נהגים אשר אינם מוגדרים כנהגים מסוכנים או כעברייני תנועה, אלא על-ידי נהגים אשר לוקים לרגע בהיסח דעת. גם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הפנימה נתונים אלו.

 

"נהגים נוטים במהלך הנהיגה לשוחח בטלפון נייד (עם דיבורית או בלעדיה), לאכול, לעשן סיגריה, לעיין במסמכים, בעיתון, לרשום הערות על פתקים, ועוד כהנה וכהנה עיסוקים המסיחים את הדעת מן הכביש. כמובן שיש לשפוט ולהעניש בגין עבירות מסיחות דעת, ואולם, ובמיוחד בעניין זה, לא די באכיפה ובשפיטה, ויש צורך בעיקר בחינוך, לימוד והפנמה של הסיכון היכול להיגרם כתוצאה מחוסר ריכוז בכביש.

 

"אין המדובר בפרסום רגעי, או בקמפיין מוגבל בזמן, אלא בהחדרה מתמשכת ומסיבית אשר תחלחל לתודעתם של כל האוחזים בהגה, בכל הגילאים ובכל המגזרים. דבר זה הינו בר-ביצוע, ובדיוק כפי שהציבור הפנים את חשיבות חגירת חגורות הבטיחות במושב הקדמי, ומדינת ישראל נחשבת אחת המדינות החגורות ביותר בעולם במושבים הקדמיים (ולא בגלל הקנסות או האכיפה), כך ניתן להצליח ולהחדיר לציבור גם את תודעת הצורך בריכוז בכביש כל זמן הנהיגה.

 

"אקווה כי נצליח באמצעות האכיפה, החינוך ושיפור התשתיות, לגרום בעתיד להפחתה מדורגת וקבועה בכמות הנפגעים כתוצאה מתאונות הדרכים ולשפר את תרבות הנהיגה בישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
השופט חן: "יש צורך בחינוך, לימוד והפנמה של הסיכון"
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים