שתף קטע נבחר

השימור מתחיל: מוזיאון בבסיס מג"ב במצודת כח

בין האתרים שישתתפו בפרויקט לשימור אתרים, נמצאת מצודת כח ששיקומה שמומן בחלקו ע"י תורמים, ויוקם בה "מוזיאון הרעות" לזכר 28 לוחמי הפלמ"ח שנהרגו בקרב על המקום

צעד קטן נוסף בתוכנית לשימור אתרי מורשת. במצודת כח שבאצבע הגליל ציינו הבוקר (שישי) את תחילת עבודות השימור והקמת המוזיאון החדש במקום. הפרויקט הוא חלק מהמהלך שעליו הכריזה רק לאחרונה ועדת השרים להעצמת תשתיות מורשת לאומית. כזכור, השרים אישרו את 16 הפרויקטים שיפתחו את פרויקט השימור הלאומי, העתיד לכלול כ-150 אתרים.

 

בקרב על כיבוש מצודת כח (נבי יושע) ב-1948 נהרגו 28 לוחמי הפלמ"ח, בשני ניסיונות התקפה. בחלוף כעשרה ימים, רק הניסיון השלישי צלח והמצודה שוחררה. המקום נחשב במשך שנים נקודה אסטרטגית חשובה, שכן המצודה נבנתה בידי הבריטים בצומת הדרכים השולט על עמק החולה, הדרך לרמות-נפתלי, ולגבול לבנון.

 

במצודה יתחילו כעת עבודות שיחזור, במסגרת התוכנית הממשלתית "פרויקט מורשת של ראש הממשלה", שלפיה - גויס מחצית מהסכום מתורמים פרטיים שארגנה המועצה לשימור אתרי מורשת. התורמים שעומדים מאחורי 2.5 מיליון השקלים לפרויקט הם בועז דקל וסטף ורטהיימר. סכום דומה יועבר מתקציבי השימור מצד הממשלה. מרים, רעייתו המנוחה של ורטהיימר, שירתה בגדוד השלישי של חטיבת יפתח, שלוחמיה כבשו את המצודה. גם הוריו של איש העסקים בועז דקל שירתו באותו גדוד - ומכאן הקשר האישי שלהם למקום.

 

עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת, העריך בשיחה עם ynet כי כבר היום מגיעים כ-250 אלף מבקרים בשנה למצודה. בחצר, לצד בסיס מג"ב השוכן בה כבר עשרות שנים, מתוכננת הקמתו של "מוזיאון הרעות". "חסרה כעת אפשרות להכניס את המבקרים לאיזו תצוגה שמספרת את הסיפור ומורשת הקרב של מצודת כח", הסביר שלמון. במועצה לשימור אמרו כי העבודות באתר צפויות להסתיים תוך שנה וחצי.

 

שלמון אמר עוד כי ארוע הנחת אבן הפינה למוזיאון החדש "הנו בבחינת סגירת חוב ישן של המדינה ללוחמים שהעפילו על ההר, כבשו את המצודה וחיזקו מאוד את ההתיישבות היהודית בגבול הצפון".

 

ממילותיו של המשורר חיים גורי שנאמרו בווידאו במהלך הטקס:

"שיר הרעות מגיע לכל בית בישראל, הוא עובר מדור לדור והנה הוא הגיע גם לכאן למצודת כח. השיר הזה מדבר על חוש ההשתייכות והחברות שזה מה שהיה באותה תקופה. שאדם, את חייו את אמונתו, את גורלו עיצב חוש ההשתייכות והחברות. ולכן באותה תקופה ציפו מאיתנו שנהיה ראויים למחויבות הזאת ושכך ננהג. ואין תשובה לסיפור המופלא והנורא של הקרב הזה ואיך עלה מספר הנופלים בניסיון לחלץ איש את אחיו. אני עובר לדום במקום הזה, כי מה המחיר שמשלמים כשמחלצים חבר ומה המחיר אם לא. זה המחיר שאנו משלמים על מה שאנחנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חן ליאופולד
מתחילים בשחזור. מצודת כ"ח
צילום: חן ליאופולד
קשר אישי. סטף ורטהיימר במצודה
צילום: חן ליאופולד
מומלצים