שתף קטע נבחר

האיחוד האירופי שוקל להציב משקיפים במזרח י-ם

אחרי הגינויים - שלב המעשים. נציגי האיחוד האירופי הציעו שורת צעדים כדי לחזק את התמיכה בפלסטינים במזרח העיר. במסמך סודי הם מציעים להציב משקיפים באתרים המיועדים להריסה ופנוי, כדי להתערב במעצר חפים מפשע. "המצב מסכן מאוד את הסיכוי לשלום", הם מזהירים

יממה אחרי שהחלו הפעולות לבניית שכונה יהודית חדשה בשייח ג'ראח , נראה שהאיחוד האירופי אינו מתכוון לעבור בשתיקה על הנעשה במזרח ירושלים. במסמך שכתבו נציגי האיחוד בישראל הם מציעים להציב משקיפים מטעמם בבתים ובאתרים המיועדים להריסה או לפינוי, כדי שיוכלו להתערב במקרה של מעצר פלסטינים חפים מפשע.

 

 

במסמך, שפרטיו פורסמו הבוקר (יום ב') בעיתון הבריטי "אינדיפנדנט", מזהירים 25 קונסולים, השוהים בירושלים מטעם האיחוד האירופי, כי פעילות ההתנחלויות היהודית במזרח העיר מסכנת את פיתרון שתי המדינות, והופכת את הקונפליקט באזור למורכב אף יותר.

 

הם מציעים לחזק את תמיכת האיחוד בתושבים הפלסטינים וכותבים כי "ישראל הפכה את השכונות הפלסטיניות למבודדות יותר". במסמך הם מסבירים: "באמצעים משפטיים ומעשיים מערערת ישראל באופן שיטתי את הנוכחות הפלסטינית בעיר".

 

הקונסול הכללי מטעם האיחוד האירופי ברשות הפלסטינית הציע עוד כי בנוסף לנוכחות המשקיפים באתרי ההריסה והפינוי, יעקבו הנציגים גם אחרי הדיונים בנושא בבתי המשפט, כדי "להבטיח את התערבותו של האיחוד במקרה של מעצר פלסטינים בשל פעילות פוליטית, חברתית או תרבותית במזרח העיר".

 

במילים חריפות מאלו הנלוות בדרך כלל לגינויי האיחוד האירופי כלפי ישראל, נכתב עוד במסמך: "אם המגמות הנוכחיות לא יופסקו בדחיפות, הסיכוי שמזרח ירושלים תהיה בירת המדינה הפלסטינית הופך להיות מאוד לא סביר. המצב מסכן מאוד את הסיכוי להסכם שלום יציב, על בסיס של שתי מדינות לשני עמים, כשירושלים היא בירתן".


הדחפורים עולים על המלון, אתמול (צילום: AP) 

 

במסמך נכתב עוד כי ההשפעה המצטברת של המדיניות הישראלית במזרח העיר, הכוללת את ההתנחלויות, הרס ופינוי הבתים, מדיניות חינוך לא שוויונית וחלוקה לא הוגנת של משאבים והשקעה מובילה ל"השפעה שלילית על חיי הפלסטינים".

 

הקונסולים מזהירים בסוף המסמך: "ההשלכות הפוליטיות הרחבות של האמור לעיל הן מקור לדאגה רבה. במשך השנים האחרונות השינויים שחלו בירושלים היו בניגוד לתהליך השלום. הניסיונות להדגיש רק את הזהות היהודית של העיר מקצינים את הסכסוך ויש להם פוטנציאל לגרום להשלכות אזוריות ועולמיות".

 

העולם מגנה: זהו סמל פלסטיני

אתמול החלו עבודות ההריסה במבנה מלון שפרד בשכונת שייח ג'ראח. בשכונה החדשה יוקמו כ-20 יחידות דיור המיועדות ליהודים. היזם של השטח הוא מי שנחשב כפטרון הבנייה היהודית במזרח ירושלים, ארווין מוסקוביץ'. זמן קצר אחרי הריסת המלון, ארצות הברית, בריטניה והאיחוד האירופי פרסמו הודעות גינוי.

 

מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, גינתה את הבנייה היהודית בשכונה הערבית במזרח ירושלים וכינתה את הצעד האחרון "התפתחות מדאיגה". קלינטון, הנמצאת בביקור במפרץ הפרסי, פרסמה את ההודעה מאבו דאבי. "ההתפתחות המדאיגה הזו חותרת תחת מאמצי השלום שיעדם הוא פתרון שתי המדינות", היא מסרה.

 

"באופן מיוחד, המהלך האחרון מנוגד להיגיון של הסכם הגיוני ונחוץ בין הצדדים על הסטטוס בירושלים". קלינטון מתחה ביקורת נוקבת על צעדי הממשלה, ורמזה לגישה שלילית לכאורה של ראש הממשלה נתניהו. "יש צורך במשא ומתן בכוונה טובה", הדגישה והזהירה שהיעדר פתרון לסכסוך מזיק לכולם.

 

שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, גינתה בחריפות יתרה את את קידום הבנייה בשכונה הערבית. "זהו סמל פלסטיני", היא אמרה. "אני מגנה בחריפות את ההריסות של מלון שפרד והבנייה המתוכננת של התנחלות בלתי חוקית", מסרה אשטון בהודעה. "אציין שההתנחלויות אינן חוקיות לפי המשפט הבינלאומי".

 

בעלי הקרקע במתחם המלון הוא איש העסקים ארווין מוסקוביץ',

יהודי מפלורידה. האישור לתוכנית, הכולל את הקמתן של 20 יחידות דיור ומגרש חניה, התקבל בהחלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים ביולי 2009, ועורר כבר אז את חמתם של האמריקנים.

 

השגריר בוושינגטון, מייקל אורן, זומן אז לשיחת נזיפה ובו הובהר לו כי ממשל אובמה דורש להפסיק מיד את ההכנות לבנייה במתחם המלון. גם אז, הבנייה טרם החלה בפועל, משום שמדובר היה באישור עקרוני בלבד, תחת תנאים מגבילים. במרס אשתקד פרסם ynet לראשונה כי התכנית קיבלה היתר רשמי.

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הריסת מלון שפרד. במקום תוקם שכונה יהודית
צילום: רויטרס
מומלצים