שתף קטע נבחר
צילום: index open

חידה: לאיזה חיה שייכת העין בתמונה?

הכתמים הבולטים והראש השחור הסגירו את זהותה של כוכבת החידה הקודמת - הסלמנדרה הכתומה, שנעלמת מארצנו. הפעם החידה קצת יותר קשה, אז בואו נראה אם אתם מזהים מי בתמונה?

בחידותה קודמות רוב הגולשים זיהו נכונה את היחמור הפרסי, העגור האפור והצב הרך. גם בחידה האחרונה רובכם צדקת וזיהתם נכונה את הגברת הצבעונית והמרשימה במיוחד, המצויה בסכנת הכחדה בישראל -הסלמנדרה הכתומה, הידועה גם בכינויה סלמנדרת האש.

 

 

למעט מספר גולשים שטעו לחשוב כי מדובר בצפרדע, הרי שהרוב זיהו נכונה את הכתמים הכתומים והראש השחור שהסגירו את זהותה ואף הזהירו, כי מדובר בדו-חי שהולך ונעלם מארצנו.

 

ולצד זאת הפליאו הגולשים גם ברעיונות מגוונים. כך למשל המטקבק איציק גרס שמדובר בלטאת בדרקון קומודו, והגולשים שלומית ואסף סברו שמדובר בטרנטולה, לצד זאת, אחרים החליטו שמדובר באוהד בית"ר, המטקבק אסף העריך שמדובר באלי ישי, והיה אף מי שהציע כי מדובר בשימי תבור או בח"כ דליה איציק.

 


צילום: גיא חיימוביץ

מבט קרוב אל הסלמנדרה. צילום: גיא חיימוביץ'

 


צילום: גיא חיימוביץ

וכך היא נראת קצת יותר מרחוק (צילום: גיא חיימוביץ )

 

הסלמנדרה נפוצה ברחבי אירופה וגבול תופצה הדרומי נמשך מצפון-מערב אפריקה עד לישראל. בארץ ניתן למוצאו באוכלוסיות מוגדרות סביב מקווי מים כגון מעיינות, בריכות חורף ונחלים זורמים.

 

עקב הידלדלות אוכלוסייתה בארץ, בעקבות הרס מקומות חיות וזיהום מקווי מים המשמשים להתפתחות הראשנים, היא נחשבת לערך טבע מוגן. מדי שנה, במהלך חודשי מרס ואפריל מקיימת רשות הטבע והגנים יום פעילויות בקרב הציבור להגברת המודעות לסכנות המאיימות על הסלמנדרה.

 

אחים קניבלים

הצבע הבולט של הסלמנדה - שחור-כתום, משמש כצבע אזהרה ואופייני לבעלי חיים ארסיים: כאשר הסלמנדרה נתונה במצוקה היא מפרישה מבלוטות עורה רעל חריף המכונה סלמנדרין. הוא נראה כמו כחומר נוזלי לבן ומופיע בפתחי הבלוטות הנראים כנקודות שחורות. טורפים פוטנציאלים מקשרים בין הצבעים העזים והמנוגדים ובין הסכנה שבטריפת הסלמנדרה. כך הם נמנעים מהרעלה, והסלמנדרה אינה נטרפת.

 

הסלמנדרה פעילה בעיקר בחורף, בערב ובלילה, אך בימי גשם מעוננים היא פעילה גם ביום. בימי קיץ חמים מסתתרות הסלמנדרות בנקרות, בחורים, במערות ובנקיקים עמוקים בקרקע, שם הטמפרטורה נמוכה והלחות גבוהה.

 

הסלמנדרה משריצה ראשנים חיים שצבעם צהוב-אפרפר. הראשנים המושרצים עטופים בקרום שקוף ודק, שריד מקליפת הביצה. שניות אחדות לאחר ההשרצה יוצאים הראשנים מקרום זה ושוחים במים. מספר הראשנים שונה בכל השרצה ונע בין עשרות בודדות למאתיים. הראשנים הנולדים בהשרצה הראשונה אוכלים את כל חסרי החוליות שהתפתחו במקום ואחר כך טורפים את הראשנים של ההשרצות הבאות. 

 

באירופה ובישראל נצפתה תופעה מוזרה: באזור מסוים עשויים להימצא סלמנדרות בוגרות רבות וראשנים רבים במקווי המים, אך סלמנדרות צעירות נדירות מאוד. יתכן שהן חיות חיים תת-קרקעיים נסתרים, אולי כהגנה מפני הקניבליזם של הבוגרים.  לערך המלא מתוך אנציקלופדיית ynet, לחצו כאן

 

והפעם: מי בתמונה?


צילום: אורי קולקר

(צילום: אורי קולקר )

 

מכיוון שרבים מהגולשים זיהו נכונה את התשובות לחידות הקודמות, הפעם החידה קצת יותר קשה. אז בואו נראה אתכם - זהו את החיה שבתמונה וספרו לנו מה אתם יודעים עליה בתגובות. בשבוע הבא תגלו אם צדקתם. בהצלחה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עין לציון. מי מביט אליכם בשמש?
צילום: אורי קולקר
יצור מופלא ואיטי בסכנת הכחדה
צילום: גיא חיימוביץ
מומלצים