שתף קטע נבחר

הדיון על תמלוגי הגז נדחה בגלל מאבקי אגו

הגז יכול לחכות. יו"ר ועדת הכספים ויו"ר ועדת הכלכלה לא הצליחו להגיע לפשרה, בשאלה איזו ועדה תכריע בנוגע לתמלוגי הגז. השניים תכננו לקיים מחר שתי ישיבות נפרדות בנושא ובעקבות התערבות יו"ר הכנסת בוטלו הדיונים שתושג הסכמה

הדיונים הנפרדים שתוכננו למחר (ב') בכנסת בוועדות הכספים והכלכלה בוטלו. בוועדת הכספים, פרופסור איתן ששינסקי ושר האוצר יובל שטייניץ היו אמורים להציג את מסקנות ועדת ששינסקי. ועדת הכלכלה קבעה דיון דומה שבוטל גם הוא.

 

הדיונים נדחו למועד בלתי ידוע, בגלל ויכוח בין יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לבין יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד), סביב השאלה - איזו ועדה תדון במסקנות הדו"ח?

 

מוקדם יותר היום התערב יו"ר הכנסת ראובן ריבלין שהתנגד לכך ששתי ועדות מטפלות באותו נושא. ריבלין שיגר מכתב חריף לשני ראשי הוועדות, שבו ביקש מהם לקיים דיון משותף ולא ייאלץ הוא להכריע ולקבוע מי תהיה הוועדה שתדון בדו"ח. "אני רואה סכנה גדולה לתדמית הכנסת ולתוקף החלטותיה, כאשר שתי ועדות דנות במקביל באותו נושא", כתב ריבלין.

 

יו"ר הכנסת החליט לזמן את גפני ושאמה-הכהן במטרה ללחוץ עליהם להקים לכל היותר ועדה משותפת, אם הם אינם מסוגלים להחליט בעצמם מי מהשניים ידון בנושא. בעקבות התערבותו ביטלו השניים את הישיבות והסכימו לקיים את הדיון ביניהם בהשתתפות ריבלין. הדיונים יחלו מחר. 

 

העימות בין שתי הוועדות נובע מכך שוועדת ששינסקי מונתה כדי לבחון את מדיניות המיסוי של מדינת ישראל בענף הנפט והגז. נושא המיסוי מצוי בתחום דיוניה של ועדת הכספים, בעוד שנושא הגז והנפט, נידון בוועדת הכלכלה.

 

גפני מצטט לזכותו את תקנון הכנסת. גם שאמה-הכהן נאחז בתקנון אבל מחזק את סמכותו בחזקה שכביכול יש לו, כמי שהיה הראשון שהעלה את נושא הגז על סדר יומה של הכנסת, בטרם התמנה ליו"ר ועדת הכלכלה.

 

שר האוצר, יובל שטייניץ, הביע את תמיכתו בניהול הדיונים בוועדת הכספים, כשאמר כי ישתתף בדיון שתוכנן למחר בבוקר בוועדה זו, ולדיון בוועדת הכלכלה ישלח את סגנו.

 

ועדת ששינסקי ממליצה להעלות את שיעור התמלוגים למדינה מרווחי הפקת גז מול חופי ישראל משיעור ממוצע של 31% לשיעור ממוצע של 50%-62%. הדיון במסקנות הוועדה נמצא בעיצומו ועד לקבלת הכרעה קיים ספק בנוגע לפיתוחו של מאגר "תמר", שאמור לספק את תצרוכת החשמל של אזרחי מדינת ישראל החל משנת 2014. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גפני רוצה
צילום: גיל יוחנן
שאמה-הכהן גם
צילום: גיל יוחנן
הגז יחכה, בינתיים
צילום: אלברטוס
מומלצים