שתף קטע נבחר

הרצח: "עשה סדר בחברה קדישא, לא אהבו זאת"

מכריו של בני הסה, שנרצח בפתח ביתו בחיפה, סיפרו כי אף שבעבר הותקף בחומצה וביתו הוצת, לאחרונה לא שמעו על איומים. "הוא לא סיפר על חששות", אמר השר דניאל הרשקוביץ, "אולי לא רצה לצער". היו שציינו סכסוכים על רקע חלוקת שטחי קבורה. בשבת עמד סא"ל במיל' הסה לחגוג בת מצווה לנכדתו

בני הסה, מנהל חברה קדישא האשכנזית בחיפה שנרצח אמש (יום א') ביריות בפתח ביתו בכרמל, היה דמות מרכזית וידועה בקרב הציבור הדתי בעיר. הרקע לרצח עדיין אינו ידוע, אך גורמים בקהילה הדתית בחיפה סיפרו שבשנים האחרונות התנהלו ויכוחים רבים על חלוקת שטחי קבורה בין חברות קדישא השונות בעיר. אף שבעבר היו ניסיונות לפגוע בו, מכריו של הסה סיפרו כי לא ידוע להם על איומים שקיבל בשנים האחרונות.

 

יו"ר החברה קדישא בחיפה, הרב ישראל רוזנטל, הגיע לזירת הרצח, והזכיר את הפגיעות ברב בעבר. לדבריו, חברה קדישא בחיפה הייתה אחת המסודרות בארץ, הודות לפעילותו של הסה. "היו הרבה אנשים שלא אהבו את זה, כי הוא עשה סדר, ויש הרבה אנשים שזה לא מוצא חן בעיניהם. הבעיה היא שבמדינה הזאת הכל הפקרות. את זה הוא ניסה למנוע, ואולי זו הסיבה שהכל קרה". 

 

 

הסה, בן 67, ניהל את חברה קדישא האשכנזית בחיפה ב-20 השנים האחרונות, מאז שהלך לעולמו אביו, שמילא בעצמו את התפקיד. מכר של המשפחה סיפר כי אף שהסה היה מזוהה עם הזרם "המזרחי" וחבש כיפה סרוגה, הוא היה מקובל גם על הציבור החרדי והחסידי בעיר. הוא היה סגן-אלוף במילואים, ובעבר פיקד על יחידת הקבורה של פיקוד הצפון. הסה הותיר אחריו אשה, חנה, ארבעה ילדים, וכן נכדים.


זירת הרצח, אמש בחיפה. "הצילו", צעקה האשה (צילום: אבישג שאר-יישוב)

 

הסה נורה סמוך ל-20:00 בפתח ביתו שברחוב סיני בכרמל, נפצע באורח אנוש, ובהמשך נקבע מותו. לפי המשטרה, מתנקש ארב לו וירה בו כמה פעמים בעת ששב לבית עם אשתו. "היא צעקה 'הצילו, הצילו', תקראו למשטרה", סיפרה אחת השכנות. האשה שחשה ברע טופלה במקום על-ידי מד"א, ובהמשך התכנסו בני משפחה וחברים רבים שבאו בכניסה לבניין.

 

טרם נעצרו חשודים במעשה, ובמשטרה אמרו כי אף שבעבר הותקף הסה בחומצה וביתו נשרף, ככל הידוע הסה לא קיבל איומים בשנים האחרונות. צו איסור פרסום הוטל על פרטי החקירה.

 

"ישר כמו סרגל"

הסה גדל בשכונת הדר, במרכז הלב החרדי של העיר, וגם בני משפחתו היו מוכרים היטב. שכנתו של הסה, אורנה סגל, תיארה אותו כאדם צנוע ונעים הליכות, כמו יתר בני משפחתו. "אני לא מאמינה שזה קרה", אמרה. גם רב המחוז הצפוני של המשטרה, אנשל פרידמן, סיפר על אדם עדין נפש וטוב-לב.

 

שר המדע, דניאל הרשקוביץ, חיפאי בעצמו, הכיר היטב את הסה ובא לזירת הרצח. "הוא היה בעל תפילה מאוד אהוב. אני יודע שלפחות פעמיים בעבר ניסו להתנקש בו, והיו כל מני שמועות שזה קשור לבית העלמין ודברים אחרים". גם הוא הזכיר שפעם אחת שפכו חומצה על פניו של הסה ובשנייה שרפו את דירתו. "הוא היה אדם אהוב על כולם, שקול, בעל חוש הומור וישר כמו סרגל, שנכון לעזור תמיד", אמר. הרשקוביץ סיפר כי כל אימת שהיה בו צורך - ביום או בלילה - ניתן היה להשיג את הסה. "אנשים באו ממקומות רחוקים כדי לשמוע את התפילה שלו", נזכר.


החוקרים בכרמל. "היה איש עדין נפש" (צילום: אבישג שאר-יישוב)

 

השר הרשקוביץ סיפר כי בעבר, אחרי הניסיונות לפגוע בו, הוצבה שמירה מסוימת סביב הסה, אך בשנים האחרונות לא שמע על איומים נגדו. "הייתי פוגש אותו בדרך כלל בשבתות בבית הכנסת. הוא ממש לא דיבר איתי על כלום. תמיד הרגשתי שהוא יודע, אבל אף פעם לא דיבר על זה. כנראה לא רצה לשתף או לצער". למרבה הטרגדיה, הוסיף השר, "בשבת הקרובה היו אמורים לחגוג בת מצווה לנכדה שלו".

 

יו"ר החברה קדישא בחיפה, הרב ישראל רוזנטל, ציין גם הוא ש"בשנים האחרונות לא שמעתי ממנו שהוא מאוים", והוסיף:

 "הייתה לו מסירות כלפי המשפחות האבלות, גם מבחינת ההלכה וגם מבחינת יחסי האנוש". על הנסיבות שעשויות היו להביא לרצח, אמר הרב: "מדובר בצרות עין, קנאה, תאווה וכבוד".

 

הרב רוזנטל אמר כי "אנחנו חיים בעידן קשה מאוד, ולא פלא שאדם לוקח את החוק לידיים ועושה דבר כזה". הוא סירב להתייחס לטענות כי הרקע הוא סכסוך על חלקות קבורה בין חברות קדישא השונות, ואמר כי הנושא נסגר בבית המשפט.


פורסם לראשונה 16/01/2011 23:13

 

בהכנת הידיעה השתתפו אטילה שומפלבי וקובי נחשוני
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בני הסה אחרי התקיפה בחומצה. "באו מרחוק לתפילות שלו"
צילום: עמית מגל
השר הרשקוביץ בזירת הרצח. "היה נכון לעזור תמיד"
צילום: אבישג שאר-ישוב
מומלצים