שתף קטע נבחר

מבוכה בבית הלבן: נשיא סין ניסה להתחמק משאלה

על רקע המחלוקת ביניהם בנושא זכויות אדם, מארח הנשיא אובמה את עמיתו הסיני הו ג'ינטאו בבית הלבן. במסיבת עיתונאים שקיימו ניסה המנהיג הסיני להתחמק משאלה בנושא, אך לבסוף נאלץ לענות ואמר שארצו מחויבת לשמירה על זכויות אדם

בצל המחלוקת בין שני המנהיגים בנושא זכויות אדם והיריבות בין המעצמות, נשיא ארצות הברית ברק אובמה מארח היום (ד') את עמיתו הסיני הו ג'ינטאו בבית הלבן. במהלך מסיבת העיתונאים אירעה מבוכה כאשר המנהיג הסיני ניסה להתחמק משאלה בנוגע למצב זכויות אדם בארצו ובהמשך טען שהיתה בעיה בתרגום.

 

אחרי שהובהר לו שמנהיגי הדמוקרטים והרפובליקנים בקונגרס האמריקני יחרימו הלילה את ארוחת הערב הרשמית לכבודו בבית הלבן, אמר המנהיג הסיני שהנשיא אובמה צריך להשיב לשאלה זו.


"סין מחויבת לשמירה על זכויות אדם" (צילום: AP)

 

לגופו של עניין אמר הו ש"הנשיא אובמה ואני נפגשנו שמונה פעמים ובכל הפגישות היו לנו שיחות כנות". בנוגע לזכויות אדם, אמר המנהיג הסיני: "סין מחוייבת לשמירה על זכויות אדם וביצעה שיפורים שזכו להכרה בעולם. סין מכירה ומכבדת את הנושא אבל אנחנו צריכים לקחת בחשבון את הנסיבות השונות. סין היא מדינה מתפתחת עם אתגרים גדולים וצריך לעשות הרבה בנושא זכויות האדם. נמשיך לשפר את החיים של הסינים ואת הדמוקרטיה והחוק במדינה. אנחנו מוכנים ללמוד".

 

עם זאת, אמר הו כי אמנם "סין מוכנה לשמוע מארצות הברית על בסיס של הבנה ואי התערבות האחת בענייני השנייה".

 

לאורך שעות היום התקיימו מול חזית הבית הלבן הפגנות של גולים טיבטים ותומכיהם נגד הפרות של זכויות אדם בסין. היו רפובליקנים שזעמו על אובמה על האירוח הממלכתי וארוחת הערב להם זוכה המנהיג הסיני, בניגוד לנשיא בוש שנמנע מכך לפני חמש שנים. חלקם גם טען שאובמה, זוכה פרס נובל לשלום בשנה שעברה, לא מכבד את הזוכה האחרון מסין שנמצא בכלא בארצו והרשויות מסרבות לשחררו.

 

אובמה, הלהוט להגיע להסכמים עם סין בתחום הכלכלה והביטחון, הבהיר כי "לסין יש שיטה שונה משלנו והיא בשלב שונה של התפתחות. אמרתי לנשיא הו שיש לנו האמריקנים חופש הדיבור הדת וההתכנסות חשובים בתרבות שלנו".

 

"סין מעריכה את מחויבות אובמה ליחסים"

הנשיא האמריקני התייחס גם לפגישה וסיפר: היתה לי שיחה כנה עם הנשיא הו בנושאים הללו. זה היה נושא למתיחות בין שתי המדינות. אנחנו משוחחים ודנים על הנושאים ומודעים לכך שיש נושאים של אי הסכמה. וזה לא מפריע לנו לדבר בנושאים אחרים".


"חוסר ההסכמה לא מפריע לנו בנושאים אחרים"  (צילום: רויטרס)

 

אובמה ציין כי הצמיחה של סין טובה לקהילה הבינלאומית ולארצו. "הצמיחה של סין נותנת הזדמנות כלכלית", אמר הנשיא האמריקני, "אנחנו רוצים למכור לכם כל מיני מוצרים. מטוסים, מכוניות, תוכנות מחשב וזו הזדמנות לעסקים. עליית רמת החיים בסין תגדיל את

כוח הקניה".

 

לדבריו, "הכלכלה האמריקנית גדולה פי שלושה מסינית, אבל צמיחת סין מגדילה את האפשרויות. הצמיחה של סין בפוטנציה היא טובה לעולם, אם סין תהיה מנהיגה אחראית בזירה העולמית. שנשק להשמדה המונית לא ייפול לידי מדינות עוינות, ושיהיה לנו שותף בנושא שינוי האקלים וביעור מחלות".

 

הנשיא הו הסכים עם דבריו של אובמה, לפיהם התפתחותה של סין תורמת לקהילה הבינלאומית. בנוגע לפגישותיו עם הנשיא האמריקני, סיפר: "השגנו הסכמים חשובים. בחנו את מערכת היחסים בינינו. הצד הסיני מעריך את מחויבות אובמה למדיניות יעילה של וחיזוק היחסים. נישאר ביחסים קרובים בשיחות טלפון ומכתבים להגברת האמון בין מדינותינו. אנחנו מאמינים שהכלכלה העולמית מתאוששת מהמשבר, אבל יש עדין חוסר ודאות. הסכמנו לחזק את התיאום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אובמה מקבל את הו. האם יניחו את המחלוקות ביניהם בצד?
צילום: AFP
מומלצים