שתף קטע נבחר

התורה שנשארה בשמיים

"תפרסם את הסיפור שלנו", ביקש הרב מהנער הצעיר במחנה ההשמדה. סיפורו המדהים של ספר התורה שלקח האסטרונאוט הישראלי הראשון מתהומות ברגן בלזן - למרומי החלל

יהויכין (יויה) יוסף ז"ל היה רק בן 13 כשהופרד ממשפחתו, ונשלח למחנה ברגן בלזן. הרב סימון דסברג – רבה של קהילת כרוניגן שבאמסטרדם, שהיה אף הוא אסיר במחנה – פנה בחשאי אל יהויכין הצעיר, והציע לערוך לו בר מצווה.

 

  • עוד דעות וכתבות - בעמוד הפייסבוק של ynet

     

    מידי יום השכימו השניים בארבע לפני בוקר, ולמדו מתוך ספר תורה זעיר שהרב הצליח להבריח למחנה. ביום "החגיגה" הוברחה אמו של הילד לברגן בלזן ממחנה סמוך, החלונות כוסו בשמיכות, ולילד ניתנה קוביית שוקולד. בסיום הטקס פנה אליו הרב, והעניק לו במתנה את ספר התורה הזעיר, תוך בקשה שבבוא היום, יפיץ את הסיפור ברבים.

     

     

    פרופ' יהויכין יוסף שרד את השואה והפך למדען חלל, שדרכיו הצטלבו לא פעם בדרכיו של האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון ז"ל. באחת הפגישות התעניין רמון בארון הקודש הקטן שבמשרדו של יוסף, ולאחר היסוסים רבים ביקש לשאת עימו את ספר התורה לחלל. "זה מייצג יותר מכל את היכולת של העם היהודי לשרוד למרות כל דבר", אמר רמון על סיפונה של מעבורת החלל "קולומביה".

     

    "הוא חשב שהוא יראה לעולם כיצד ניתן להגיע משאול תחתיות – למרומי החלל", סיפר יוסף, והוסיף "מילאתי את הבטחתי לרב סימון דסברג באופן שלא חשבתי שהוא אפשרי". הסיפור המרגש נחשף בסרט"גווילים של תקווה", שישודר הערב (ב') בערוץ הראשון.


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    סיפור שהוא גם סמל. אילן רמון ז"ל אוחז בספר התורה
    צילום: רויטרס
    צילום: אתר אוניברסיטת ת"א
    "מילאתי את הבטחתי". פרופ' יהויכין יוסף ז"ל
    צילום: אתר אוניברסיטת ת"א
    מומלצים