שתף קטע נבחר

מרקל בת"א: "ישראל מחמיצה הזדמנות היסטורית"

קנצלרית גרמניה תקפה את הממשלה והזהירה כי הזמן להגיע להסדר מדיני אוזל. "המגעים של אולמרט ולבני היו מתקדמים. היו בחירות ולכן הם לא נמשכו", אמרה לסטודנטים. היא הדגישה כי "אירופה וארה"ב לא יפנו עורף לישראל"

אחרי החיוכים, מסיבת העיתונאים המשותפת, הצילומים וארוחת הערב הנעימה - הורידה אחר-הצהריים (יום ג') קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, את הכפפות. בשיחה עם סטודנטים בתל-אביב היא מתחה ביקורת חריפה על דרכו המדינית של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "המצב מסתבך. הבנייה בהתנחלויות מקשה על בניית המדינה הפלסטינית. הפינוי מעזה היה לכם קשה, אבל הדברים לא הפכו קלים יותר". האירוע הועבר בשידור חי ב-ynet.

 

 

מרקל אמרה את הדברים בכנס השנתי במכון למחקרי ביטחון לאומי, אחרי שקיבלה תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת תל-אביב על פועלה להידוק היחסים בין גרמניה לבין ישראל. בשיחה חושפית ומחויכת עם הנוכחים, היא דחתה את הטענות כאילו ישראל מבודדת באירופה, אך הדגישה כי "אירופה לא תפנה עורף לישראל וכך גם ארצות-הברית. אנו חשים חוסר נוחות מכיוון שהעניינים לא מתקדמים. באופן ישיר וכן, אגיד כי אתם מחמיצים עכשיו הזדמנות. ההיסטוריה לא תתן לכם עוד הרבה כאלה".


אנגלה מרקל בתל-אביב. מזהירה ממשפט ההיסטוריה (צילום: ירון ברנר)

 

מרקל התייחסה גם למסמכי המשא-ומתן בין ישראל לפלסטינים שהודלפו בוויקיליקס, ואמרה כי "המגעים שניהלו אולמרט ולבני היו מתקדמים מאוד. היו בחירות, ולכן הם לא נמשכו. צריכים להמשיך אותם כמה שיותר מהר". כשנשאלה האם היא תומכת בפתרון צבאי לבעיית הגרעין האיראני, אמרה קנצלרית גרמניה כי "אנו מעדיפים את האפשרות להשיג זאת באמצעים דיפלומטיים, ומקווים שהיא אכן תצליח".

 

באשר למצב במצרים וליחס שמגלה העולם המערבי למשטר שם, אמרה מרקל כי "אני לא מסכימה עם הפרשנות שאומרת שארצות-הברית תקעה סכין בגבו של ממשל מובראק. מה שהאמריקנים אמרו הוא שברור שדרוש כאן שינוי מהותי, מה שמוסכם גם על ישראל".


אחרי החיוכים והמילים החמות - הגיעה הביקורת. מרקל (צילום: ירון ברנר)

 

אחרי שהוענק לה התואר באוניברסיטה, אמרה מרקל כי "זהו כבוד גדול עבורי להיות כאן, בתל-אביב, ברגע מיוחד זה", אמרה מרקל בפתח דבריה. "קבלת הכבוד הזה מחזקת את מחוייבותי למדינת ישראל. יש כאן הכרה במה שעשיתי וזריקת ומוטיבציה להמשיך ולחזק את היחסים בין ישראל וגרמניה. אני מקבלת את התואר כהוקרה על פעילותי בתחום המדעים המדויקים, אבל גם בזכות חיי כפוליטיקאית".

לפני הביקור בת"א - פרס אמר למרקל:
"צריך ללמוד מעזה" / רונן מדזיני
נשיא המדינה אירח את קנצלרית גרמניה, ובהתייחסו למצב במצרים הוא הזהיר כי "העולם ראה היטב את מה שקרה ברצועה כשלחצו לערוך שם בחירות דמוקרטיות"
לכתבה המלאה

 

גם בנאום זה, העניקה מרקל מקום מרכזי למתחולל במצרים, אך גם להפיכה בתוניסיה וכן לקיפאון בתהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים. "איני יכולה שלא להתייחס לאירועים באזור. בתוניסיה ישנה כעת הזדמנות לפתוח דף חדש בפוליטיקה. עינינו מופנות גם למצרים. אני מקווה שבמהלך ההפגנות, אנשים יימנעו מהפעלת אלימות נגד אזרחים לא חמושים, ושיישמרו חופש המידע והביטוי. בין ישראל לבין מצרים שורר תהליך השלום הארוך ביותר, ואני מקווה שכך גם יימשך".

 

"איראן מאיימת על המזרח התיכון כולו"

מרקל התייחסה גם למתח בלבנון לקראת פרסום דו"ח חקירת האו"ם על רצח רפיק אל-חרירי, וגם להשפעתה של איראן על האזור. "צריך להבטיח שלבנון לא תיפול לתוך משבר פוליטי. מצאנו עצמנו במצב שבו איראן מאיימת על המזרח התיכון כולו ועל ישראל. אם טהרן תמשיך לסרב לדון במדיניות הגרעין שלה, הטלת עיצומים חריפים יותר עליה תהיה צעד בלתי נמנע".

 

באשר לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני, אמרה קנצלרית גרמניה כי "המשא-ומתן חייב להתחדש מוקדם ככל האפשר. זה דורש ויתורים כואבים משני הצדדים. המטרה צריכה להיות מדינה יהודית-דמוקרטית, שחיה בשלום לצד מדינה פלסטינית".

 

מרקל סיפרה כי ניכרת התחממות גם ביחסים שבין העם בישראל לאזרחי גרמניה. "תחום חילופי התרבות הולך ומתרחב. הוא מקרב בין אנשים. אני שמחה לראות כמה תיירים ישראל פוקדים את ברלין. נציגי חברת התעופה הגרמנית אומרים כי התנועה אינה בכיוון אחד, וכי מספר התיירים הגרמנים בישראל כמעט הוכפל מאז 2006".

 

לבני על הסערה במצרים: "התקשרנו עם המשטר, לא עם העם"

לפני מרקל, נשאה במכון למחקרי ביטחון לאומי דברים יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני. גם היא התמקדה בסערה במצרים. "אלו ימים של סערה, שבהם שמים בצד את הנאומים המוכנים. ימים אלו מחייבים אותנו לבחון את השקפת עולמנו אל מול המציאות המשתנה. האזור עדיין מתחלק למתונים ולקיצוניים. אווירת המהפכה מציפה על פני השטח את העובדה שהתקשרנו עם משטרים ולא עם עמים. הסכמים נחתמים עם ההנהגה, אבל עתה אנו עדים לכך שבמרכז ניצב מבחן העמים".

 

כמו גורמים רבים בישראל, הביעה לבני חשש כי "ראינו בעבר גם מקרים שבהם נוצלה הדמוקרטיה על-ידי גורמים מסוימים כדי לקדם אג'נדה אנטי-דמוקרטית. על הקהילה הבינלאומית להוביל קוד אוניברסלי שינסה למנוע ממפלגות שלא מקבלות את ערכי הבסיס של הדמוקרטיה מלהשתתף במשחק הדמוקרטי. זו הסיבה שהיום, כשיש גורמים שדוגלים בטרור ואלימות, על הקהילה הבינלאומית וארצות-הברית להפגין את יכולותיהן ולהתערב כדי לקבוע את כללי המשחק".

 

לבני הביעה תקווה כי הסערה במצרים לא תסיח את תשומת הלב הבינלאומית מהתקדמות תוכנית הגרעין של איראן. "אל לנו להתכנס בתוכנו עד יעבור זעם, כי הזמן פועל לרעתנו. במצב השורר במדינות האזור, אסור לאפשר לאיראן להפוך לשחקן המרכזי בעקבות התחושה שהקהילה הבינלאומית הרימה ידיים".

 

מופז: המציאות משתנה לנגד עינינו

גם יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ שאול מופז, נשא דברים בכנס המיוחד ודיבר על מתרחש במצרים ולהשלכות. "זו רעידת אדמה במובן הסכנה ליציבות במזרח התיכון ואפקט דומינו בעוד מדינות".

 

מופז התייחס גם להתחזקות העדה השיעית במזרח התיכון וציין מסביבה של ישראל "נוצרה טבעת שיעית". "במאבק בין השיעה לסונה, השיעים מצליחים להגיע לרוב מוצק פוליטי וליכולת לשלוט במדינות סביבנו כמו בלבנון- הזרעים שנזרעו לפני עשרים שנה שולטים היום".

 

הוא המשיך בשינויים הפוליטיים בלבנון וקשר בין מה שהתרחש למהומות במצרים: "על-ידי מהלך פוליטי, השיעים הצליחו להביא לכך שחרירי הועבר מתפקידו והושם עושה דבר החיזבללה על מנת להניף את הדגל השיעי בלבנון ולהביא למציאות של אט אט מדינת הלכה שיעית

בלבנון".

 

לדבריו, "כך הסכנה שיקרה דגם במצרים. האחים המוסלמים הם סונים, אבל כך קרה גם בלבנון. הטבעת סביב ישראל היא הסכנה האמיתית. כל עוד הצבא נאמן למובארק סיכוייו לשרוד גדולים יותר. אם לא נתמוך בו, הוא לא ישרוד".

 

יו"ר ועדת חוץ וביטחון הוסיף: "כך גם באשר לאפקט שהביא את עבדללה לפירוק ממשלתו בירדן. אפקט זה ממשיך ומתגלגל למדינות נוספות בשכונה הכל כך מורכבת שאנו נמצאים בה. אסור לנו להתערב במצב במצרים. הערכה שלי, זהו מצב אסטרטגי חדש שמחייב את ישראל לחלק את כוחה, חלוקת הקשב והמודיעין שלה בצורה חדשה, כי המציאות משתנה לנגד עינינו".

 

Read this article in English

 

 

בהכנת הכתבה השתתף אביאל מגנזי. צילום השידור החי: יונתן צור
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אנגלה מרקל, היום
צילום: ירון ברנר
מומלצים