שתף קטע נבחר

מיזם חדש: איפה מוצאים תרומת דם? בפייסבוק

לא רק חברים ותמונות של החבר'ה, מעכשיו בפייסבוק משיגים גם דם. איך זה עובד? לכל סוג דם הוקמה קבוצה, בה חברים תורמים בעלי סוג דם זהה. 1,700 איש כבר הצטרפו. "זה מאפשר לתת מענה מיידי למקרים דחופים", מסבירים המארגנים, שאחד מהם כבר הספיק להציל חייה של חולה שנזקקה בדחיפות לתרומה

זקוקים לתרומת דם? יכול מאוד להיות שתוכלו למצוא אותה בפייסבוק. בחודשים האחרונים פועלת בפייסבוק קבוצה בשם "קבוצות דם", שמטרתה לסייע למשפחות הזקוקות לתרומה להגיע לבסיס התורמים אותו הם צריכים. לכל סוג דם פתחו המארגנים קבוצה בפייסבוק, אליה מצטרפים כל התורמים בעלי סוג הדם הזהה.

 

 

"הרגשנו שחייב להיות פתרון נגיש"

הרעיון נולד בעקבות הפרסום על צורך בתרומת דם דחופה לנערה שני לבון ז"ל. "כאנשים שחיים את העולם הדיגיטלי הרגשנו שחייב להיות פתרון נגיש יותר מאשר כתבה באינטרנט בכל פעם שעולה הצורך לתרומת דם דחופה" מסביר ארז רובינשטיין, שיזם את הפרוייקט יחד עם שותפו למשרד הפרסום הדיגיטלי twentythree, יוסי צרפתי. "כבר ביום שבו הכתבה פורסמה פתחנו שמונה קבוצות בפייסבוק, אחת לכל סוג דם, וקראנו לאנשים להצטרף למאגר תורמי הדם הראשון בפייסבוק".

 

המטרה של דף הפייסבוק כפולה. מצד אחד, נוצר בסיס תורמים שמפולח לפי סוגי דם, כך שבהודעה אחת ניתן לגייס תורמים מתאימים. מצד שני, השירות מאפשר לבנק הדם, לשירותי הדם של בתי החולים ולמשפחות של חולים לפנות בבקשות לתרומות רלבנטיות. ואכן, בכל פעם שבבנק הדם יש מחסור מסוכן במנות מסוג מסויים, רובינשטיין וצרפתי מקבלים עדכון ומיידעים את חברי הקבוצה הרלבנטית.

 

"ישנם הרבה מקרים של חולי לוקמיה או חולים במצבים אחרים שבהם מבקשים דווקא מהמשפחות למצוא תרומת דם", אומר רובינשטיין. "כל משפחה מפעילה מאמצים ומנסה לגייס תרומות בכל דרך, והעמוד שלנו יכול לסייע. הפרוייקט מנצל את העוצמה האמיתית של הפייסבוק ומשלב לתוכו את הרצון העצום של הישראלים לתרום ולעזור. הוא גם מאפשר לתת מענה מיידי למקרים דחופים, ללא צורך בבירוקרטיה".


רובינשטיין במהלך תרומת הדם לחולת הלוקמיה. "כמו ההבדל בין לאהוב ילדים ובין להיות אב בעצמך"

 

"לעזור למישהו זו תחושה אחרת"

עד היום הצטרפו לקבוצות הדם בפייסבוק 1,700 איש, ורובינשטיין עצמו אף נמצא מתאים לתרומה באחד המקרים הראשונים שהגיעו לקבוצה. מדובר היה בתרומת דם לה נזקקה נערה בת 15 החולה בלוקמיה, שעברה שתי השתלות של מח עצם וסבלה מזיהום שהצריך מתן כדוריות דם לבנות.

רובינשטיין הגיע לתרום, נמצא מתאים ועבר הליך שבו הוזרק לגופו חומר שמעודד ייצור כדוריות דם. למחרת הוא חובר למשך שלוש שעות וחצי לצינורות לצורך התרומה.


תחתית לכוס, אותה מחלקים חברי הקבוצה בפאבים

 

"הייתי התורם היחיד עם סוג דם +A שנמצא מתאים באותו היום", מספר רובינשטיין. "זה שאתה יכול לעזור למישהו זו תחושה אחרת. זה נשמע כמו קלישאה, אבל יש בזה סוג של זכות. בין עשרות ומאות שנבדקו, להיות זה שיכול לעזור. כשקיבלתי את הטלפון שאני מתאים הרגשתי צמרמורת. ההבדל בין להקים את הפרוייקט הזה לבין לקחת חלק ולתרום דם בעצמך זה כמו ההבדל בין לאהוב ילדים ובין להיות אב בעצמך".


  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תרומת דם. לפעמים המשפחות נשלחות לאתר תורם
צילום: AFP
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים