שתף קטע נבחר

צילום: AFP

"יום העזיבה": המונים בתחריר, הצבא תופס פיקוד

עשרות אלפים האזינו לתפילות יום השישי בכיכר א-תחריר, והפעם אין זכר לתומכים בנשיא הפורש. KFC הפך למרפאה מאולתרת, תורים ארוכים ליד מוקדי חלוקת תה ולחם. הצבא מונע הגעת עיתונאים ובודק כמעט כל רכב שמתקרב לאזור

מובארק עדיין שולט, אבל המפגינים מקווים ש"יום העזיבה" ישכנע גם אותו לוותר על הכסא - כבר עתה. מאות אלפי מפגינים נגד השלטון המצרי ממשיכים להגיע לכיכר א-תחריר, שם התחוללו ביומיים האחרונים קרבות רחוב בין תומכי למתנגדיו של הנשיא חוסני מובארק. בינתיים, הצבא החל לתפוס פיקוד בעיר. טנקים נראים בכבישים הראשיים, כמעט כל מכונית שמתקרבת לאזור נבדקת וגם המשטרה כבר נוכחת. צפו בשידור החי מהכיכר.

 

 

עשרות אלפים הגיעו לכיכר בקהיר והאזינו לתפילות יום השישי השני למחאה העממית במצרים, אחד מהם הוא מזכ"ל הליגה הערבית עמרו מוסא, שהצהיר השבוע כי יסכים לרשת את מובארק. יום זה מכונה "יום העזיבה", והמפגינים מאמינים כי המשך המחאה יוביל את הנשיא להתפטר מתפקידו מיידית, לאחר שכבר הודיע כי לא יתמודד בבחירות הבאות. רשתות ערביות דיווחו כי בסך הכל כמיליון מפגינים בקהיר ובאלכסנדריה.

 

מצרים על סף הפיכה - כל הדיווחים והתמונות - בעמוד מיוחד

 

הפעם לא נראו במקום תומכי מובארק, שהשליכו אבנים ובקבוקי תבערה - והאווירה נראתה שונה בתכלית. תורים ארוכים נרשמו ליד אנשים שחילקו תה ולחם. בשבוע האחרון נרשם מחסור במזון, אך היום רבים מהמפגינים באו לא-תחריר לאחר שקנו לחם, מים, פירות ומוצרי יסוד אחרים, ואולי גם זה הוביל לרגיעה היחסית. מרפאות זמניות הוקמו בכיכר, וגם KFC (קנטקי פרייד צ'יקן) שינתה את עורה והפכה למקום בו מזריקים עירויים לפצועים.


שלום ולא להתראות. מפגין נגד מובארק (צילום: AFP) 

 

צבא מצרים המשיך להשגיח על הנעשה מקרוב, וחייליו, שחבשו קסדות ואפודי קרב, עצרו גם את שליח ynet - סמוך למוזיאון הלאומי. החיילים סירבו לאפשר לעיתונאים הגעה לכיכר. "חזור למלון, ורק לשם", אמר קצין הצבא. גם אנשי המלון קיבלו הוראה לא לאפשר הכנסת מצלמות לחדרים, ובכך מקשה השלטון המצרי את הדיווח ממוקדי המהומות.

 

הצבא, שהיה אפאתי יחסית בימים האחרונים, החל לתפוס את הפיקוד - אולי במטרה לדכא את המהומות המתמשכות. הוא אמנם לא מונע מההמונים להפגין בכיכר, אך מחוצה לה התמונה שונה לחלוטין. כוחות צבא רבים שומרים על ארמון הנשיאות, וגם המשטרה ומשטרת ההפגנות נוכחת בקהיר, ככל שמתרחקים ממרכז המחאה. בקהיר שאינה א-תחריר כמעט ולא נראים מפגינים.

 

לכיכר הגיע היום לראשונה גם שר ההגנה המצרי, מוחמד טנטאווי, אליו התלוו גם בכירי צבא. טנטאווי שוחח עם החיילים שהוצבו בכניסה הצפונית לכיכר, ליד המוזיאון המצרי. במקביל, ממשיך הלחץ האמריקני על מובארק להתפטר מתפקידו, ולהעביר את המושכות לסגנו החדש, עומר סולימאן.

 

רשת "אל ג'זירה" דיווחה כי אלמונים פרצו למשרדיה בקהיר והשחיתו את הציוד שהיה בהם. בתחילת השבוע הפסיקו השלטונות המצריים את פעילותה של הרשת במדינה, ושללו מעיתונאיה את רשיונות העבודה שלהם.

 

חמינאי מרוצה מהמחאה: "הציונים מודאגים"

המנהיג העליון של איראן, האייתולה עלי חמינאי, היה הבוקר שבע רצון מהנעשה במצרים, מה שלהשקפתו מהווה סימן "להתעוררות האיסלאם, בהשראת ניצחון המהפכה האיסלאמית באיראן".

 

בדרשת יום השישי שלו במסגד בטהרן הוא אמר כי "האמריקנים והציונים מודאגים יותר מכולם מהמצב במצרים, אך הם חסרי ישע ולא יצליחו להשיג תרופה למצב". הוא תקף בחריפות את מובארק ואמר כי הוא "משתף פעולה עם הציונים" ושותף פעיל של ישראל בהטלת המצור על רצועת עזה.


"אין תרופה למצב". מתנגדי מובארק בקהיר (צילום: רויטרס)

 

עוד קודם לכן, נרשם כרסום נוסף במעמדו של מובארק כאשר שדרנית בטלוויזיה הממלכתית של מצרים התפטרה מתפקידה וחצתה את הקווים הישר לחיק האופוזיציה. המגישה, שאהירה אמין, סיפרה כי במשך ימים ארוכים נמנע ממנה להראות את תמונת ההמונים מפגינים נגד הנשיא הפורש בכיכר א-תחריר בקהיר.

 

"לא הירשו לנו להראות את מה שקורה בכיכר, אפילו לא היינו יכולים לדווח על כמויות האנשים. הייתי בכל יום רביעי באולפן הטלוויזיה והדבר היחיד שהראינו זה ההפגנות של תומכי מובארק. זה פשוט היה מגוחך".

 

Read this article in English

 

 

בהכנת הידיעה השתתף אליאור לוי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים