שתף קטע נבחר

לאחר 19 שנה, הקץ למצב החירום באלג'יריה

ראש הממשלה הודיע כי הנשיא בוטפליקה יכריז עד סוף החודש על הסרת מצב החירום שהוטל כדי להיאבק במיליציות איסלאמיות ושימש גם כדי לדכא את האופוזיציה ולמנוע הפגנות. "לא ניתן להתעלם מהאירועים בעולם הערבי", אמר ראש הממשלה והבטיח גם חבילת הטבות בתחומי הכלכלה, הדיור והתעסוקה

המהומות מבית וההפיכות מחוץ עשו את שלהן. ראש ממשלת אלג'יריה הודיע כי מצב החירום השורר במדינה הצפון אפריקנית ב-19 השנים האחרונות יוסר עוד החודש. סוכנות הידיעות הרשמית ציטטה הערב (ד') את ראש הממשלה, אחמד אויחיה, שאמר שהנשיא עבד אל-עזיז בוטפליקה הבטיח לבטל את צעדי החירום כחלק מחבילת הטבות לתושבי המדינה. "לא ניתן להתעלם מהאירועים המתרחשים בעולם הערבי ובמדינות המוסלמיות", אמר ראש הממשלה.

 

טלטלה במזרח התיכון - עדכונים שוטפים ב-ynet:

  • המחאה התפשטה ללוב: עשרות פצועים
  • מפגינים באיראן: "עדיף למות מאשר לחיות בסבל"
  • בקרוב במצרים: "מפלגת האחים המוסלמים"
  • קלינטון: לא יכולנו לחזות את נפילת מובארק

     

    "הסרת מצב החירום תתרחש לפני סוף החודש, במקביל להכרזה אודות מספר החלטות הנוגעות לדיור, תעסוקה ואדמיניסטרציה ממשלתית", מסרה סוכנות הידיעות APS מפי ראש הממשלה. בעבר לא הוצג לוח זמנים לסיום מצב החירום שהוכרז שכן עד כה התעקשה הממשלה שהוא הכרחי לצורך המאבק בטרור. אך מתנגדי השלטון טוענים כי הוא שימש בעיקר לדיכוי האופוזיציה על ידי איסור הפגנות. כמעט 200 אלף בני אדם נהרגו בין 1992 עד 2002 במלחמת גרילה בין מיליציות איסלאמיות לצבא.


    הבטיחו להפגין כל שבוע (צילום: AP)

     

    למרות האיסור להפגין, בשבת השתתפו אלפי בני אדם בהפגנות נגד השלטון ובעד רפורמות שנערכו ברחובות הבירה אלג'יר ובערים נוספות במדינה. המפגינים הודיעו כי ישובו ויקיימו מצעדי מחאה מדי שבוע. כוחות הביטחון עצרו מאות מתנגדים  וכנופיות בריונים בחסות הממשל תקפו עיתונאים בניסיון למנוע מהם מלדווח על ההתרחשויות. בין הצעדים שהחליטו בממשלו של בוטפליקה לנקוט כדי לדכא את המחאה, גם חסימת הגישה לפייסבוק ואף ניתוק רשת האינטרנט במדינה.

     

    אלג'יריה היא יצואנית נפט וגז מרכזית, ולאי שקט פוליטי בה עלולות להיות השלכות כלכליות בינלאומיות. מומחים טוענים כי קטנים הסיכויים להפיכה בסגנון מצרים

    ותוניסיה במדינה, שכן השלטון יכול להשתמש בכספי הנפט להרגעת הרוחות.

     

    נשיא אלג'יריה בוטפליקה נבחר ברוב גדול לכהונה שלישית של חמש שנים בחודש אפריל 2009. בחודש הבא הוא צפוי לחגוג את יום הולדתו ה-74, אחרי עלה לראשונה לשלטון ב-1999. הוא הבטיח במהלך הקמפיין להמשיך במדיונות של פיוס לאומי ובנייה מחדש אחרי גל האלימות שגרם למותם של 200 אלף בני אדם מאז שנת 1992.


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    לא פחדו מהאיסור על הפגנות
    צילום: רויטרס
    שתיקה. הנשיא בוטפליקה
    צילום: איי פי
    מומלצים