שתף קטע נבחר

צילום: AP

"טייסים לובים סירבו להפציץ את בנגזי - ונטשו"

הנאום הבלתי-מתפשר של השליט קדאפי לא עצר את המפגינים, שהשתלטו גם על טוברוק שבמזרח המדינה. טייסי סוחוי 22 נטשו באוויר עקב סירובים להפציץ את מוקד המהומות, המטוס התרסק. איטליה מעריכה: אלף כבר נהרגו, 300 אלף ינסו להגר לאירופה

המופע ההזוי של מועמר קדאפי לא עצר את הסחף נגדו. שליט לוב, שכבר איבד אתמול את השליטה בחלקים גדולים במזרח המדינה, לא שולט מעתה גם על העיר טוברוק, אחת הגדולות באזור. אמש מסרו שלטונות לוב כי 300 איש נהרגו עד כה במהומות, מתוכם 242 אזרחים, אבל בעולם מטילים ספק גדול במספרים הרשמיים הראשונים שדווחו. באיטליה העריכו היום (יום ד') כי כאלף איש נהרגו בעימותים. שר החוץ של ארץ המגף הביע גם חשש כבד כי 300 אלף לובים יברחו לאירופה.

 

 

היום אחר הצהריים שוב התברר כי גם בצבא יש מי שאינו שועה לפקודות הקולונל קדאפי. מטוס הקרב סוחוי 22, מתוצרת רוסית, התרסק ליד בנגזי, לאחר שצוותו נטש באוויר, בגלל שסירב להפציץ את העיר שבמוקד המהומות. העיתון הלובי "קוריינה" ציטט גורם צבאי, קולונל בשדה תעופה צבאי ליד בנגזי, על פי הקפטן אטיה עבדל סאלם אל-עבדאלי ומספר 2 שלו, עלי עומר קדאפי, נטשו וצנחו - כסירוב פקודה.

 

חיילים לוביים דיווחו כבר אתמול כי "מזרח לוב אינה נמצאת עוד בשליטת קדאפי, וכי המפגינים הם אלה ששולטים במדינה". דיווחים ברוח דומה שידרה רשת "אל-ג'זירה", לפיהם המפגינים מתפארים כי הם שולטים בכביש החוף בין דרנא לבנגזי בצפון מזרח המדינה. בבנגזי, מרכז העימותים, נהרגו על פי הנתונים הרשמיים יותר מ-100 אזרחים.

 

גם עדי ראיה מהעיר טוברוק, השוכנת באזור זה ובה גרים 300 אלף לובים, טענו כי "העיר נמצאת בשליטת העם מזה שלושה ימים". אמש דווח כי קצינים מצבא לוב באזור "אל-ג'בל אל-אחדר", גם הוא במזרח המדינה, הודיעו על עריקה והצטרפות למפגינים. ברשת "אל-ג'זירה" משדרים מידי פעם סרטונים סלולריים, המתעדים חגיגות של אזרחים שכביכול הצליחו להשתלט על הערים בחבל הארץ הסמוך למצרים.

 

שר החוץ האיטלקי, פרנקו פרטיני, מסר דברים ברוח דומה. פרטיני אמר כי ההערכות, לפיהם נהרגו אלף איש במהומות המתגברות בלוב הינן מהימנות. הערכות אלו הגיעו מגורמים בבתי חולים בלוב, שם טוענים כי בבירה טריפולי לבדה מימדי ההרג עשויים להגיע לאלף איש.

 

צילום: AP

 

פרטיני אמר את הדברים בנאום בפני ארגון קתולי ברומא. מאוחר יותר הוא דיווח

 לפרלמנט על המהומות בלוב, שם אמר כי המהומות במדינה הצפון-אפריקנית עלולים לגרום לכך ש-300 אלף מהגרים ישטפו את חופי אירופה. "ברור שאיטליה לא תוכל להיות היחידה שתישא בהגירה כזו", אמר שר החוץ האיטלקי. אוכלוסיית לוב מונה 6.4 מיליון איש.

 

בנאומו הבלתי-נגמר של קדאפי, שארך יותר משעה, הבטיח שליט לוב כי לא יילך בדרכם של חוסני מובארק וזין אל-עאבדין בן עלי. "מועמר קדאפי לא מתפטר, אמות בלוב כשאהיד", אמר שליט המדינה מאז 1969. אחרי שכבר מאות נהרגו, הוא הבטיח כי "מעתה נתחיל להשתמש בכוח". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קדאפי קורא ונואם, אתמול
צילום: AFP
מפגינים במצרים. הגבול לא בשליטת קדאפי
צילום: AP
מומלצים