שתף קטע נבחר

המטופלים למען עובדי הרווחה: "מגיע להם יותר"

שליש מבתי האב בקריית-גת מטופלים על ידי הרווחה, רבים מהם לא האמינו שהעובדים הסוציאליים מקבלים שכר כה נמוך. "זו עבודה קשה, עם נרקומנים ואנשים עם בעיות אלימות. הם חייבים להרוויח יפה", אמרו לאחר ההכרזה על שביתה

העובדים הסוציאליים לא זוכים להתייחסות רבה בימים כתיקונים, אבל אחרי שהכריזו על שביתה, גם מטופליהם מצטרפים אליהם בדרישה להעלאת שכר. הממונים על הרווחה, שהודיעו כי יפתחו בשביתה כללית מיום ראשון, מוחים על השכר הנמוך והמשא ומתן התקוע עם משרד האוצר.

 

 

בקריית-גת, שם שליש מבתי האב בעיר מטופלים ברווחה, מאוכזבים לעתים מהטיפול, אבל גם להם ברור ששכרם של המטפלים בהם צריך להיות גבוה בהרבה: "איך עובד שבעצמו מתמודד עם קשיים כלכליים יכול להיות עם ראש נקי מדאגות כדי לעזור לנו? חשבנו שהם מקבלים יותר".


בן-דוד בכניסה ללשכת הרווחה. "אנשי מקצוע מצוינים" (צילום: צפריר אביוב)

 

באגף הרווחה בעיר מודאגים מאוד מהשביתה המתקרבת. מנהל האגף, יהודה לגאמי, מציין כי "גם כך העומס של המטופלים על העובדים הסוציאליים כבד מאוד. אם תהיה שביתה זו תהיה בועת רווחה שרק תתנפח לממדים שלא בטוח שנוכל לטפל בהם. אבל מצב העובדים הסוציאליים מבחינת שכר ותנאים הוא בכי רע, מישהו צריך להתעורר".

 

200 תיקים לעובד סוציאלי אחד

מנהל האגף מציין כי עובד סוציאלי אמור להיות ממונה על 80 תיקים לכל היותר, אולם בפועל העובדים מטפלים ב-150 עד 200 תיקים. "במצב כזה הם רק מכבים שריפות ולא מעניקים טיפול מעמיק", אומר המנהל, שבאגפו 35 תקנים, כולם מאוישים. "קשה לתת תשובות עומק כאשר אותו עובד סוציאלי משמש לעיתים קרובות גם פקיד סעד. ל-40% מהעובדים כאן תואר שני בעבודה סוציאלית. השכר שלהם נמוך מהם, וברוב המקרים הם עוזבים לעמותות או לתוכניות חיצוניות, שם הם עובדים פחות ומקבלים יותר".

 

4,800 בתי אב בקרית-גת נסמכים בדרך זו או אחרת על שולחן אגף הרווחה בעירייה, וככל שהמשבר הכלכלי מעמיק מספר הפונים רק גדל. רבים מהם טענו שלעו"סים אין כלים ותקציבים לעזור להם, וכי הם מאוכזבים מהטיפול. אולם כששמעו על שכרם, הנע בין 4,000 ל-5,000 שקלים לרוב, הגיבו: "היינו בטוחים שהם מרוויחים יותר".

 

אמנון בן דוד, גרוש בן 37 שמגדל לבד את ארבעת ילדיו כבר ארבעה שנים, מגיע לבניין הרווחה כדי לקבל סיוע, הכוונה וטיפול. "יש פה אנשי מקצוע מצוינים, אני בא לפה פעם בשבוע ומבקש שיאפשרו להם לעזור לנו", אומר בן-דוד.

 

"מה רוצים, שעו"סים יזדקקו לרווחה?"

הוא התייחס לעובדה ששכרם של העובדים הסוציאליים לא עודכן מאז תחילת שנות ה-90. "היום כל המחירים עלו, אבל השכר נשאר כמו לפני 10 שנים. מה הם רוצים, שעובדים סוציאליים יזדקקו לרווחה? אם תהיה להם משכורת מכובדת, יהיה להם יותר כוח להתמודד עם מה שקורה כאן. לכאן לא מגיעים אנשים קלים. הם לא צריכים להטריד את עצמם בשכר שלהם".

 

אם לארבעה, שמקבלת קצבה מביטוח לאומי, סיפרה על עזרה בתיקים ובציוד מצד אנשי הרווחה: "אני זקוקה גם לאוזן הקשבת של העובדת שלי. זו עבודה ממש קשה, עם נרקומנים. ולפעמים עם בעיות אלימות. במדינה שלנו נותנים למי שכבר יש כוח, אבל צריך להבין שעובדים סוציאליים עובדים עם אוכלוסייה קשה מאוד והם חייבים להרוויח שכר יפה. מגיע להם. אם הם ישבתו יהיה פה בלגאן שלם".

 

וכמו בכל מקום, יש גם מי שלא מרוצה מתפקוד הרווחה. יחזקאל דקאוקר, עובד עירייה בן 58 שרעייתו נפטרה לפני 10 חודשים לאחר מחלה קשה, מתמודד עם חובות שהצטברו בשל מצבה. לטענתו, הוא אינו מקבל מענה הולם: "מצדי שיסגרו את הרווחה, ממילא היא לא עזרה לי בכלום. כשאשתי היתה במצב קשה ביקשתי עזרה בהסעות, בהוצאות ובתשלום שכר דירה לעמידר, אבל איש לא הקשיב לי. טיפלתי בה עד יום מותה. ועכשיו אני מוגבל בבנק ורוצים להוציא אותי מהבית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דקאוקר. "מצבם בכי רע"
צילום: צפריר אביוב
מנהל האגף. "איש לא הקשיב לי"
צילום: צפריר אביוב
מומלצים