שתף קטע נבחר

צילום: AP

בעקבות האו"ם: האיחוד הטיל סנקציות על קדאפי

"שליט לוב אינו שולט עוד על שדות הגז והנפט בארצו", מסר האיחוד האירופי לאחר שהקפיא את נכסיו של קדאפי ובני משפחתו והטיל איסור על מכירת נשק לממשלה בטריפולי. שרת החוץ האמריקנית קלינטון: "כל האופציות נמצאות על השולחן כל זמן שממשלת קדאפי הורגת אזרחים"

בסוף השבוע הצביעה מועצת הביטחון של האו"ם פה אחד בעד הטלת סנקציות על לוב. האיחוד האירופי לא נשאר מאחור והחליט היום (יום ב') להטיל סנקציות על שליט המדינה הצפון אפריקנית, מועמר קדאפי. בין הסנקציות שהוטלו: איסור על מכירת נשק וציוד צבאי לממשלה הלובית בטריפולי, הקפאת נכסיהם של קדאפי ובני משפחתו ושלילת כניסתם למדינות הגוש. האיחוד גם מסר כי "השליט הלובי כבר לא שולט עוד על רוב שדות הגז והנפט במדינה",

 

משטר קדאפי מתנדנד: עדכונים שוטפים ב-ynet:

 

במקביל, שרת החוץ האמריקנית הילרי קלינטון, שדיברה בפני מועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה, אמרה כי "כל האופציות נמצאות על השולחן כל זמן שממשלת לוב של קדאפי מאיימת והורגת אזרחים". במקביל, 400 מפגינים בטריפולי יצאו בקריאות נגד שליט המדינה, כוחות הביטחון הגיבו בירי מהאוויר. 


לא יוכל לטוס לאירופה עם המשפחה. הפגנה בביירות נגד קדאפי (צילום: AP)

 

ההחלטה על הטלת הסנקציות התקבלה במהלך פגישת שגרירי האיחוד, לאחר שדנו בהחרפה האחרונה במצב במדינה הצפון אפריקנית. כך סיפר שר החוץ של הונגריה תמאש פלגי.  

 

קלינטון: "הגיע זמנו של קדאפי לעזוב"

"האיחוד הטיל אמברגו נשק על לוב וסנקציות על מי שאחראי לאלימות הקשה נגד האוכלוסייה האזרחית", אמר פלגי. ההחלטה בדבר הקפאת נכסים נוגעת לקדאפי ולכמה עשרות מבני משפחתו ואנשי משטרו, והיא באה בעקבות הדיווחים בימים האחרונים על הרג מאות מפגינים על ידי כוחות של קדאפי ונאמניו.

 

"הגיע זמנו של קדאפי לעזוב - עכשיו וללא כל עיכוב או אלימות נוספת", אמרה שרת החוץ האמריקנית בדיון של המועצה לזכויות אדם של האו"ם בז'נבה.

קלינטון שיבחה את אומץ ליבם של המפגינים מתנגדי המשטר בלוב ואמר כי "הם מסכנים את חייהם כדי ליהנות מחירויות שהן זכות של כל אדם. כמו שכניהם בתוניסיה ובמצרים, גם המפגינים הלובים נלחמים על זכויותיהם".

 

קלינטון הוסיפה לדבר בשבח מתנגדי השלטון בלוב ואמרה כי "בכל אחד מהמקרים, הדרישה לשינוי באה מבפנים, מאנשים שמחפשים הזדמנויות כלכליות ושינוי גורלם. העולם מקבל השראה מאומץ לבם ונחישותם. ראינו איך מחסור בהזדמנויות כלכליות הוציא אנשים אל הרחוב. חשוב גם שנשים ומיעוטים יזכו לשוויון הזדמנויות. אומות לא יכולות לשגשג אם חצי מהאוכלוסייה נדחקת לשוליים".

 

 

קלינטון גם אמרה כי נשיא ארה"ב והעם האמריקני מלאי השראה ממה שעושים המפגינים בלוב בימים האחרונים. "ארה"ב תומכת במעבר לדמוקרטיה אמיתית בדרכי שלום. ההיסטוריה הראתה שדמוקרטיות נוטות להיות שקטות יותר, שלוות יותר - ובסופו של דבר משגשגות יותר", אמרה. 

 

"בדומה לקולונל קדאפי, מנהיגים ששוללים מאנשיהם חופש יסבלו בסופו של דבר מאותו חוסר יציבות שהם חוששים ממנו", אמרה קלינטון.

 

"מטוסים לוביים הפציצו מחסני תחמושת של המורדים"

ובזמן ששרת החוץ האמריקנית קראה למשטרו של קדאפי להרגיע את המצב בארצו, מקורות בעיר בנגזי סיפרו כ מטוסי קרב לוביים הפציצו מחסני תחמושת הנמצאים בשליטת המורדים במזרח המדינה. במקביל, ראש חברת הנפט הראשית במדינה, שוקרי גאנם, אמר כי ייצור הנפט ירד ב-50 אחוזים בעקבות בריחת עובדי הנפט הזרים מהמדינה מוכת האלימות. גאנם דחה את דברי האיחוד האירופי ואמר כי כל מאגרי הגז והנפט מוגנים ובטוחים.

 

מוקדם יותר היום הודיעו הכוחות המורדים בקדאפי כי הפילו מטוס קרב של הצבא ליד העיר מיסרטה ולקחו בשבי את צוות המטוס. כך סיפרו היום עדי ראייה לסוכנות הידיעות רויטרס.

 

העיר מיסרטה נמצאת במרחק של 200 קילומטרים מזרחית לבירה טריפולי. "הבוקר הופל מטוס בזמן שביצע ירי לעבר תחנת רדיו מקומית. המפגינים לכדו את אנשי צוות המטוס", סיפר מוחמד, עד ראייה שהסכים להזדהות רק בשמו הפרטי.

 

מוחמד גם סיפר כי "אתמול בלילה החל קרב השליטה על בסיס חיל האוויר (ליד מיסרטה) והוא עדיין נמשך. אנשי קדאפי שולטים רק בחלק קטן של הבסיס, בעוד שהמפגינים שולטים בחלק גדול מהמקום, בו יש תחמושת. מיסרטה עדיין נמצאת תחת שליטת המפגינים".

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפגנה נגד שליט לוב מועמר קדאפי ב שיקגו
צילום: AFP
"ארה"ב תומכת במעבר לדמוקרטיה אמיתית בדרכי שלום". קלינטון
צילום: AP
מומלצים