שתף קטע נבחר

בקרוב בבתי החולים הציבוריים: רפואה פרטית

פרסום ראשון: מגעים נמרצים בין מנהלי בתי החולים לקופות החולים על העברת חלק מפעילות הביטוחים המשלימים שלהן אל בתיה"ח הממשלתיים. בין הטיפולים שיתאפשרו במסגרת הפרטית: חוות דעת שנייה, טיפולי הפרייה ובדיקות לאבחון קשב וריכוז. "מדובר על פעילות בהיקף של 2 מיליארד שקלים בשנה. זה יזרים משאבים ומצבם של בתי החולים הציבוריים ישתפר", אומר מנכ"ל שיבא

האם בקרוב ניתן יהיה לקבל שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) בכל בתי החולים הממשלתיים? לבחור את הרופא שייתן לנו טיפולי הפרייה ואולי אף מנתח? מספר גורמים במערכת הבריאות מנסים בימים אלו להחיות את הרעיון ועימם פועלים במלוא המרץ גם מנהלי בתי החולים הממשלתיים. יש לציין שבעבר דן בג"צ בנושא השר"פ בבתי החולים הציבוריים, ופסל את יישומו. 

 

 

"זה ישפר את מצבם של בתי החולים הציבוריים"

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הציע לאחרונה מתווה שבאמצעותו יתאפשר השר"פ תמורת החתמת שעון נוכחות על ידי הרופאים, ובהסתדרות הרפואית הודיעו כי מתן שר"פ בבתי החולים הוא אחת מדרישותיהם במשא ומתן עם משרד האוצר. ככל הנראה מי שיצליח להוביל להישג הזה הם דווקא מנהלי בתי החולים הממשלתיים. ל-ynet נודע שבימים אלו מתנהל משא ומתן בינם לבין ארבע קופות החולים על הסכמי אשפוז לשלוש השנים הקרובות. אחד הנושאים המרכזיים על שולחן המשא ומתן הוא האפשרות שהקופות יעבירו חלק מפעילות הביטוחים המשלימים שלהן אל בין כותלי בתי החולים. מנכ"ל משרד הבריאות ד"ר רוני גמזו הנחה את הצדדים למשא ומתן כי אין מניעה לתת שירותי שב"ן בבתי החולים, למעט בחירת מנתח, וציין כי נושא של מתן חוות דעת שנייה נמצא בבדיקה של המחלקה השפטית.

  

"יש רשימה שלמה של שירותים שניתנים בביטוחים המשלימים, ביניהם מתן חוות דעת שנייה, טיפולי הפריה מילד שלישי ואילך (עד ילד שני הטיפולים כלולים בסל הבריאות - מ"י), טיפולים משלימים, בדיקות לאיבחון הפרעת קשב וריכוז (TOVA) - ורק האפשרות לבחירת מנתח אסורה פורמלית", מסביר ד"ר בני דוידזון, מנהל בית החולים אסף הרופא ומי שמנהל את המשא ומתן מטעם בתי החולים. "זו תוספת הכנסה לבתי החולים, ובימים טרופים אלו אנחנו רוצים קצת יותר הכנסה. כולם סובלים מאותה מצוקה של חוסר במשאבים למערכת הבריאות וכולם מעוניינים בכך".

 

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים שיבא, מחדד כי "בתי החולים הציעו שחלק מהפעילות של הביטוחים המשלימים תחזור לתוך בתי החולים במקום לזרום מחוץ למערכת הציבורית. מדובר על פעילות בהיקף של שני מיליארד שקלים בשנה. זה יזרים משאבים ומצבם של בתי החולים הציבוריים ישתפר".

 

פרופ' רוטשטיין סבור כי גם האפשרות לבחירת הרופא המטפל עשויה להיות כלולה בהסכם. "אין היום חוק שאוסר על רופא מסוים לראות חולה, אבל יש להסדיר את נושא התשלום מחוץ לשעות העבודה".

 

קופות החולים: המהלך יוביל לגרעונות

בקופות החולים מוטרדים מאוד מהמהלך. בכיר באחת הקופות הזהיר כי הן עלולות להיכנס לגרעון כתוצאה ממהלך שכזה. "מנכ"ל משרד הבריאות ומנהלי בתי החולים עושים כל מאמץ להוציא מאיתנו עוד ועוד כספים ולהעביר אליהם", הוא מסביר. "לא מעניין אותם שזה בא על חשבון הבריאות של כולנו. צריך להבין שצעד כזה יגרור העמקה של גירעון הקופות או שנצטרך לוותר על פעולות אחרות של הקופות".

 

למרבה ההפתעה, מי שמגלה את המעורבות הגדולה ביותר במתן שירותי רפואה פרטיים הוא משרד הבריאות, הגוף שאמור לאזן בין האינטרסים של הקופות ושל בתי החולים הנמצאים בבעלותו. במכתב ששלח אילן סופר, סמנכ"ל תכנון, תקצוב ותמחור במשרד הבריאות, הוא הנחה אלו נושאים צריכים להיכלל בהסכמים בין בתי החולים לקופות החולים, וכתב כי "שירותי השב"ן (הביטוחים המשלימים) אשר מותרים לביצוע בבתי החולים הממשלתיים יידונו במסגרת ההסכמים".

 

הנחיה זו גררה מעורבות של סמנכ"ל אחר במשרד הבריאות, עו"ד יאל ליפשיץ, הממונה על

הפיקוח על קופות החולים, שקבע כי "קופות החלים מתבקשות לא לחתום על ההסכמים המותנים", וכי ההנחיה הזו היא "בניגוד לכללים ולעמדת היועץ המשפטי".

 

בבתי החולים מחו על כך וטענו כי משרד הבריאות מדבר ב"כפל לשון", גורם למבוכה מול קופות החולים ומקשה על ההתנהלות. בעקבות הדברים הבהיר סופר לקופות ולבתי החולים כי לא מדובר בהנחיה מחייבת. "בתי החולים יודעים לתת מחירים תחרותיים ואין סיבה שלא יהיו ספקים. אנחנו לא מתנים את ההסכמים בין קופות החולים לבתי החולים בכך שיתאפשר שב"ן".

 

"עוקפים את הדיון הציבורי בנושא הרפואה הפרטית, עוקפים את חוות הדעת המשפטיות וכופים על קופות החולים להכניס שירותים רפואה פרטיים לתוך בתי החולים כחלק מהמשא ומתן", אומר בתגובה גורם בכיר בקופות החולים. "משרד הבריאות דורש מצד אחד שהקופות יקיימו הפרדה מלאה בין כספי סל הבריאות לכספי הביטוחים המשלימים, אבל כשזה מגיע לטובתו האישית המשרד מתנהג כמנהל בתי חולים ולא כרגולטור".

 

"אנחנו מתנגדים ליוזמה הנוכחית של מתן שירותי בריאות פרטיים בתוך בתי החולים דרך הביטוחים המשלימים, ומודאגים מכך שמדובר בעוד צעד בדרך למתן רפואה פרטית בבתי החולים", מוסיף רמי אדוט, רכז הזכות לבריאות באגודה לזכויות האזרח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חוות דעת שנייה - גם בבתי חולים ממשלתיים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים