שתף קטע נבחר

לוויית המשפחה: "הלב שותת, עם מי נדבר שלום?"

אלפים באו ללוות למנוחות את אודי ורות פוגל ושלושה מילדיהם - יואב, אלעד והדס - שנרצחו בביתם באיתמר. "אין היום שמאל, אין היום ימין, אין לב יהודי שלא שותת דמעה", אמר הרב הראשי מצגר. השר יעלון תקף את הנהגת הרשות על ההסתה: "כל עוד נמשך החינוך הרצחני, כל הסכם לא שווה את הנייר שעליו ייכתב"

חמש גופות: שתיים גדולות ושלוש קטנות. מול המראה המזעזע הזה עמדו בצהריים (יום ג') באי בית הלוויות בגבעת שאול. אלפים ליוו למנוחות את חמשת בני משפחת פוגל מאיתמר, שנטבחו בליל שבת בזמן שישנו בביתם. הרב הראשי לישראל, יונה מצגר, ספד להם: "אין היום שמאל, אין היום ימין, אין לב יהודי שלא שותת דמעה. אין אדם שיכול להישאר אדיש. אחרי תמונות כל-כך קשות, עם מי יש לשבת ולדבר שלום?".

 

פיגוע באיתמר, הכותרות האחרונות ב-ynet:

 

"זכור את אשר עשה לך עמלק", אמר הרב הראשי מצגר בפתח דבריו, והוסיף: "עמלק נמצא. אנשים שמסוגלים לשסף, לטבוח במשפחה שלמה לאחר שחזרו מבית הכנסת". הוא אמר כי מלאכי חבלה החליפו את מלאכי השרת של שבת: "כשנכנסים לבית ורואים את ישי הקטן מנסה להעיר את הרב אודי - 'אבא תקום! אבא תקום!' אנחנו יודעים שהוא יקום רק בתחיית המתים. הרב מצגר הוסיף כי רק השם ייקום את דם הנרצחים - "לנו אין אפשרות ליקום דמם" - ואמר: "איתמר צריכה להיות עיר ואם בישראל כתשובה לרצח הזה".

 

לפני הרב מצגר ספד לחמשת בני משפחת פוגל הרב ישראל מאיר לאו: "יש מצבים, יש ימים ויש שעות שבהן נעתקות המילים. אתה יושב, ומרגיש וחש את הכאב, חש את הזעם, וחש במיוחד את חוסר האונים... כשנדמה היה לך שמעגל האימה הזה נסגר אולי לפני 66 שנים, כשדם תינוקות נשפך כמים, כשמיליון וחצי ילדים היו למרמס בידי חיות אדם... עברו 66 שנים, הכרזנו על מדינה, זכינו לעצמאות, הקמנו צבא הגנה לישראל מפואר. ועדיין, מעגל האימה הזה ונהר הדמים הזה זורם, ואנחנו עומדים בחוסר אונים".

 

יו"ר הכנסת: התשובה - עוד בנייה ואחיזה

הרב לאו הוסיף: "מה אפשר לומר כשאתה רואה תינוקת בת חודשיים-שלושה דקורה למוות? מה אתה אומר?". הוא הדגיש: "לא נתכופף, לא נוותר, אנחנו שבנו לארץ מורשת אבות, והיא ביתנו, ושבו בנים לגבולם ושום דבר מאיתנו לא ימנע את האמונה הזו בצדקת הדרך".

 

יושב ראש הכנסת, ראובן ריבלין, אמר בהספדו בהלוויית החמישה כי בנייה בארץ-ישראל אינה פעולת תגמול או נקם, וכי ישראל תוסיף לבנות בכל מקום ובכל זמן. "הייתם מופת לדבקות במעשה הציוני, חלוצים לפני המחנה. ידכם אחזה מגל וספר, מלמדים ומתיישבים, שכל חייהם אהבת מולדתם ואהבתם שכניהם", ספד ריבלין לבני משפחת פוגל. "עוד בניין, עוד חיים, עוד אחיזה - זוהי תשובתנו למרצחים, למען יידעו כי לא יוכלו לנו".

 

השר והמשנה לראש הממשלה, משה (בוגי) יעלון, תקף את הרשות הפלסטינית על ההסתה: "הרוצחים, אם ייכנסו לכלא, יקבלו מהרשות לפי חוק שחוקקה מכסה, ויוכרו כגיבורים, ושמם יוכר בבתי הספר. אלה מעשים שביום-יום אצל שכנינו מול החינוך לאהבת הארץ. כל עוד נמשך החינוך הרצחני הזה, כל עוד נמשכת ההסתה הפרועה מהההנהגה, כל נייר שנחתום עליו, כל הסכם שיוסכם, איננו שווה את הנייר שעליו ייכתב. יתרה מזאת - הוא יופר על-ידי תוצרי ההסתה והחינוך המרעיל לשנאת יהודים".


הלוויה היום בצהריים. "לא נתכופף, ולא נוותר" (צילום: רויטרס)

 

ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, נשא אף הוא דברים: "שר הביטחון, אינך יכול לומר 'ידיי לא שפכו את הדם'. מי שנוהג בהפקרות ביטחונית כדי לרצות את הרשות הפלסטינית, מי שנותן הוראה לפתוח בירי נגד תושבים יהודים, מי שמאפשר דילול כוחות באזור עקב השלום שהופיע, מי שמונע עקירת עצים צמודי גדר כדי לא לפגוע בפלסטינים - לא יכול לרחוץ בניקיון כפיו". הוא נשבע לחמשת הנרצחים להמשיך לבנות ולנטוע.

 

הרב הצבאי לשעבר והרב של ישיבת איתמר, אביחי רונצקי, סיפר על רגעי האימה בליל שבת, עת ראה את גופות הנרצחים. "יצא לי לחוות רגעים מאוד קשים בחיים. מלחמות. חיילים הרוגים, גם כשהם התרסקו, זה מראה ששייך לשדה המערכה, אפשר להתרגל אליו. אבל משפחה? תינוקות?".

 

הוא סיפר על אודי: "ליל שבת קודש. פרשת ליל שבת בבית המדרש. בבית המדרש ממש מאחוריי ישבת עם בנך יואב על ברכך. אני זוכר את העיניים של יואב. אני לא יכול להימלט מהמבט הזה. הוא ליווה אותי. העיניים של יואב ננעצו בי. שלוש שעות אחר-כך, אני נם את שנתי, שנת ליל שבת. צלצל הטלפון. אני שומע קולות של צעקות... הבנתי מיד מה קרה ורצתי למעלה אל הבית שלכם... נכנסתי לתוך הבית וראיתי את אודי שרוע על המיטה. את אודי החמוד כל-כך. שלפני כן ישב במצוות התורה בבית המדרש. גם רותי היתה שם".

 

נערים באו מהקיבוץ: "חשוב שכל העם יהיה כאן"

רפי בן בסט, חבר קרוב של אב המשפחה שנרצח, אודי, סיפר לפני ההלוויה כי הכיר אותו מילדות. "זה מעשה ברברי שרק חיות מסוגלות לעשות. מי כמוני, שראה את התמונות מזירת הרצח, מבין. הגיע הזמן שהעם יתפכח ויאמר למנהיגיו להפסיק עם שיטת הוויתור ועוד ויתור", אמר לפני ההלוויה. "על המשפחה עוברים רגעים קשים מאוד, ואנחנו מנסים לעודד ולחזק אותם. זו משפחה שהיא מלח הארץ".

 

להלוויה הגיעו גם אזרחים פשוטים שבאו כדי להביע את הזדהותם. ברק גולדשמידט ומור שחק מקיבוץ שדה אליהו, לא הכירו את משפחת פוגל. "הגענו עם קבוצה של 20 בני נוער מהקיבוץ. עשינו את הדרך הארוכה הזו כי מדובר בעם ישראל וברצח נורא", סיפרו ל-ynet. "זה מספיק חשוב כדי שכל עם ישראל יהיה כאן, כדי לתמוך במשפחה".

 

אבי בסרגליק, דודו של אודי פוגל מצד אמו אמר ל-ynet לפני ההלוויה: "המצב קשה מאוד. איבדנו אחיינים ונינים ברצח

מתועב שאנשים נורמלים לא היו מסוגלים לבצע. אנחנו כאן, עומדים בוכים, אבל אחרי השבוע חלק מעם ישראל ישכח ומשפחה שלמה תצטרך להתמודד עם זה".

 

מוקדם יותר היום דיבר לראשונה גם חיים פוגל, אביו של אודי וסבם של שלושת הילדים שנרצחו. "רותי, אודי, יואב,

אלעד והדס השם ינקום דמם. הרוגי מלכות קורבנות מלחמה שנרצחו בדם קר", אמר. "לא נשכח ולא נסלח. החיים ממשיכים והלב נוטה לשכוח, אבל זה לא הרצח השפל הראשון. הרוגינו היקרים מצטרפים למאות הרוגים קדושים מבני עמינו. עוד הרוג ועוד הרוג וכולם ממשיכים בשגרת יומם. עד מתי נשתוק ועד מתי נתרפס?".

 

את השידור הישיר הפיקו רוני גל ושמרית שי, צילם: אבי פרץ

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדס פוגל, בת 3 חודשים
אלעד פוגל, בן 3
יואב פוגל, בן 11
רות פוגל
אודי פוגל
מומלצים