שתף קטע נבחר

הספדי המשפחות: "תבקרו אותנו כמו מלאכים"

קרוביהם של חמשת בני משפחת פוגל שנטבחו באיתמר נפרדו מהם בדמעות, לעיני האלפים הרבים בירושלים. "עם ישראל, עמוד על רגליך", ביקש יהודה, אביה של האם רותי. אחיו של אודי: "אם הייתי יכול הייתי מסלק מכאן את כל מי שהגיעו, מחבק אותך ולוחש לך 'בוא נלך לשחק בכדורגל בפעם האחרונה'"

"אנחנו לא ניפרד מכם. אתם תבואו לבקר אותנו כמו מלאכים טהורים. עם חיוך... קצת מתביישים, לא רצינו להכאיב לכם, אבל לא הייתה ברירה ועמדתם במשימה. מסרתם לנו את תמר הבת הגדולה, את רועי, כדי שלא יחסר דבר ואת ישי כמו שי".

 

כך ספד בצהריים (יום א') הרב יהודה בן ישי, אביה של רותי פוגל, שנטבחה ביום שישי יחד עם בעלה אודי ושלושה מילדיהם - יואב (11), אלעד (3) והדס (3 חודשים). לפי המשטרה, כ-20 אלף איש ליוו אותם למנוחות בגבעת שאול בירושלים.

 

פיגוע באיתמר, הכותרות האחרונות ב-ynet:

 

"אהוד, רותי, יואב, אלעד, הדס הקטנטונת. נשמות טהורות, צדיקי יסוד עולם. אהובים, ברורים, קדושים, עליתם בסערה לשמיים נקיים", אמר הסב מצד האם בלוויה. "אהוד - גיבור צנוע עניו בבושת פנים לגן-עדן. רות - נלקחה בשבת קודש, טהורה, זכה, חוכמה אמיתית. יואבי נכדי, תלמיד חכם, גומר סדרים, והנה סיים את דרכו בחיים. אלעד - מחייך תמיד, גם אחרי שנכווה ברותחין, כמה חיים יש בך ואתה לוקח אותם אל השמיים. הדס - הכי קטנה, היא הכל, חמודה, יפה, קשורה לאמהּ, אז אמא, בתי רותי, חמדתי, לקחה אותה עמה".

 

יהודה ביקש להמשיך לבנות ולקדם את הגאולה. "עם ישראל, עמוד על רגליך, ראש ממשלתנו - תתמלא רוחו בגבורה". עוד הוא אמר: "ריבונו של עולם, קח את הצער שלנו כפרה. תאמין לנו - נתנו לך הרבה, הרבה, הרבה. תשפוך עלינו

כוחות של אור. סלק את החשיכה. ריבונו של עולם, אתה יודע טוב מאוד את מי לקחת. איזו מנגינה הם משמיעים השמיימה. אשת חיל מי ימצא, זו רותי - נודע בשערים בעלה, זה אודי. ילדיי, יקיריי, להתראות, להתראות", הוא אמר על רקע קולות בכי עזים.

 

אמו של אודי, צילה, סיפרה: "נפרדנו ביום שישי. לא האמנו שזו תהיה שיחתנו האחרונה. במוצאי שבת שעבר הזמנתם אותנו לסעודת מלווים. באנו, נהנו ושמחנו. השארתם לנו טעם טוב וזיכרונות טובים מכל הילדים. ביום שישי בערב שרנו עם הילדים של מיכל שירים, ואת השיר אודי חמודי. היו אלה שעותיך האחרונות. אתם גם כנראה שרתם בבית, כי היה אצלכם עונג שבת".

 

היא נזכרה ביום הורים בכיתה ד': "מורך האהוב ז"ל אמר 'אשרי הולדתו', וכמה זה היה נכון. חבריך בצבא בקורס הקצינים קראו לך 'חצי מלאך', והקב"ה לקחך להיות אצלו מלאך במשרה מלאה". על רצח שלושת ילדיהם של אודי ורות אמרה: "מה חטאם ומה פשעם? לאלוהים פתרונים".


ההלוויה בירושלים, היום. כ-20 אלף איש הגיעו (צילום: גיל יוחנן)

 

גם אחיה של רותי, הלל, דיבר בכאב גדול. "אודי, אהוד, הרב אהוד, גיסי הקדוש והנורא, יואביל'ה צדיק קדוש טהור, זך. אלעדיל'ה, זך, מתוק, קדוש, טהור, טהור. הדסיל'ה מתוקה, מתוקה, קדושה. רותי ואודי מקסימים שלי, אין גבורתכם בעולם. עם ישראל קדוש, אני מבטיח לך שאין אנשים צדיקים וטהורים כאלה. עם ישראל ילמד להבין מי זו רותי, מי זה אודי, קדושי עליון. עם ישראל, תלמד מי זה היה יואב, הרב יואב, הקדוש והטהור".

 

האח: הסיסמאות לא משנות. אתה מת, ולא תחזור

הוא פנה לגיסו. "אודי אהוב, כמה דאגת לאחותי רותי, אחרי שהיא ילדה את הדס השם ייקום דמה לא הלכת לתפילות כי אמרת שאתה רוצה להיות עם רותי לעזור לה. שאלתי אותך - רותי מתוקה - אם לא צפוף לך בבית קטן עם שישה ילדים. אמרת לי - מה אנחנו צריכים בחיים יותר מזה, צריך קצת צניעות בחיים. כמה צניעות הייתה בכם".

 

אח נוסף, יוחאי, ביקש מהנרצחים סליחה "בשם כולם". "לא הצלחנו, לא הצלחנו לקבל את כולכם. כל הזמן נשבעתם ולא הצלחנו... המשפחה שלנו עסקה בזמן האחרון במשהו שלא הבנו אותו, לא תפסנו אותו. הרב אהוד ואחותי היקרה, עם אחי, הובילו מהלך לטעת מטע - מטע של קדושה בארץ ישראל, באדמת ישראל. מטע של זיתים".

 

אחיו של אודי, מוטי פוגל, סיפר כמה קשה היה לו לשמוע את הדיווח על הרצח שוב ושוב ברדיו.

 "חוזרים על התיאור הגרפי של מה קרה ואיך קרה. אם הייתי יכול הייתי מסלק מכאן את כל מי שהגיעו, מחבק אותך ולוחש לך 'בואו נלך לשחק בכדורגל בפעם האחרונה'.

 

"כל הסיסמאות על תורה והתיישבות, ארץ ישראל ועם ישראל, מנסות להשכיח את העובדה הפשוטה והחותכת בכאב: אתה מת. אתה מת ושום סיסמה לא תתזיר אותך. מעל לכל, הלוויה הזאת צריכה להיות אירוע פרטי. אדם נולד לעצמו, להוריו ולאחיו. הוא מת לעצמו, לילדיו, במקרים מאוד רעים גם להוריו ולאחיו. אודי, אתה לא סמל או אירוע לאומי. חייך היו תכלית לעצמם, ואסור שהמוות הנורא שלך יהפוך את החיים לכלי ולא משנה בעבור מה. אתה אחי ותישאר אחי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הדסיל'ה מתוקה, מתוקה, קדושה"
צילום: גיל יוחנן
"כמה צניעות הייתה בכם"
צילום: גיל יוחנן
רות פוגל. "טהורה, זכה, חכמה אמיתית"
צילום רפרודוקציה: אמציה האיתן, אולפני אתרוג
אהוד פוגל. "גיבור צנוע"
צילום רפרודוקציה: אמציה האיתן, אולפני אתרוג
מומלצים