שתף קטע נבחר

אלף שקל לרצח כפול בב"ש: זוג נורה בגלל "כבוד"

ורוניקה קו בת ה-18 ומשה איחייב נרצחו ביריות באישון לילה. חצי שנה אחרי מתברר כי לרצח קדמה קטטה סתמית בקיוסק, שבה פגע איחייב בכבוד אחיו של בכיר בפשיעה הרוסית בבירת הנגב. הרצח הוזמן מהכלא, הרוצחים הגיעו מבת-ים. המשטרה עצרה 8

כחצי שנה לאחר הרצח, הצליחה המשטרה לפענח את הרצח הכפול של ורוניקה קו ומשה איחייב בבאר-שבע. המשטרה הודיעה היום (ה') כי שמונה בני אדם מעורבים ברצח הצעירה בת ה-18 ואיחייב באוגוסט האחרון, בעקבות קטטה שפרצה בקיוסק ימים ספורים לפני כן. את הרצח הזמין מיכאל טנסקי, אסיר בכלא אשל. 

 

לפי החשד, שלושה בני אדם רצחו את השניים וכמה נוספים סייעו להם. במשטרה חושדים שהמניע לרצח היה קטטה שאירעה זמן קצר לפני כן, שבה "נפגע כבוד" אחיו של בכיר בפשיעה הרוסית בעיר. החשודים הגיעו לבאר שבע מבת-ים הארץ וקיבלו מטנסקי אלף שקלים עבור הרצח הכפול. המשטרה גייסה עד מדינה שהפליל את הרוצחים.

 

 

קו ואיחייב, בן 24, נרצחו ב-18 באוגוסט. סמוך ל-3:00 בלילה נכנסו שלושה רוצחים לדירה בשכונת נחל בקע בבאר שבע ורצחו ביריות את השניים. צעיר שלישי שהיה בדירה, קרוב משפחה של איחייב, ניצל. חוקרי ימ"ר נגב נקראו לחקור את הרצח הכפול, וצוות החקירה שהוקם ניסה להבין מה היה המניע לרצח.


זירת הרצח (צילום באדיבות משטרת ישראל) 

 

קטטה בקיוסק עם אחיו של הבכיר

לאיחייב היה רישום פלילי מועט ואילו ורוניקה הייתה צעירה

נורמטיבית שמעולם לא הסתבכה בצרות. הצוות החל לשחזר את האירועים שקדמו לרצח, וראה כי שבוע לפני החיסול אירעה קטטה בקיוסק הבונבון בעיר העתיקה. איחייב הגיע לבקר את אחד מחבריו העובד במקום, ונקלע לריב על תשלום משקאות.

 

קבוצה שהגיעה לקיוסק החלה להתווכח על תשלום משקה, ואז תקפה את איחייב, שהיכה אותם חזרה. אחד המעורבים בקטטה, שספג מכות קשות מאיחייב, היה רובשן שלומוב, אחיו של ראוף שלומוב, שעל-פי המשטרה הינו בכיר בפשיעה הרוסית בעיר.


כאן הכל התחיל. קטטה מיותרת בקיוסק "בון בון" (צילום: ישראל יוסף) 

 

חוקרי הימ"ר זיהו הנחיה שיצאה מהכלא לרצוח את איחייב, שפגע בכבוד אחיו של הבכיר. במהלך החקירה הצליחו להתחקות אחר הרוצחים עצמם, שלושה במספר, שיצאו מהבת-ים והגיעו לבירת הנגב לשם החיסול. תמורת הרצח שילמו להם 1,000 שקלים.

 

ראתה את הרוצח - ונורתה גם

שלושת החשודים ברצח, סרגיי אימרוב, דימטרי סקורדוק ואיגור צירני הגיעו מהמרכז לבאר שבע, שם שיכנו אותם בדירת מסתור בעיר. קצין החקירות, מפקח יוגב פינסקר, אמר כי "מהכלא החלו לאתר את הרוצחים, לארגן כלי נשק, תחמושת, דירת מסתור, להביא כסף לרוצחים ולארח אותם. בבאר שבע קלטו אותם, הביאו להם בחורות וסמים ודאגו להם".

 

ורוניקה לא היתה אמורה להירצח. היא נורתה רק בגלל שראתה את הרוצח. "זה אחד הדברים הכי כואבים בפרשה", אמר מפקד ימ"ר נגב סגן-ניצב דוד בואני. "הנערה ורוניקה נהרגה על לא עוול בכפה. כל חטאה היה שהיתה נוכחת במקום". רק יומיים לפני כן הכירה קו את משה, ושעות לפני הרצח הוא אסף אותה לביתו".


אחד החשודים ברצח, דימיטרי סקורדוק (צילום: הרצל יוסף) 

 

ראוף שלומוב, אשר נעצר על-ידי הימ"ר, לא יועמד לדין שכן לא הצליחו להביא די ראיות לקשר אותו ישירות לרצח. במהלך החקירה נחשפו השוטרים לעולמם של אנשי הפשיעה הרוסית בעיר. רמ"ח תשאול בימ"ר, רב-פקד ערן כהן, אמר כי "רובשן הוא אחיו של ראוף, אשר מבחינת היררכיה נמצא במעמד מאוד גבוה בכלא.

 

"במהלך החקירה נחשף בפנינו העולם הזה. הפשיעה הרוסית מחולקת למעמדות, יש היררכיה בפשיעה ועניין הכבוד חשוב. ברגע שאתה פוגע בכבוד, זה הוביל לרצח מזעזע". איחייב ידע כי פגע בצורה קשה בכבודו של אחיו של הבכיר. אחד המעורבים בפרשה אף ייעץ לו לצאת מהעיר עד שהעניינים יירגעו, כדי שלא יאונה לו רע.

 

הנחיות מהכלא - וגם מרוסיה

רובשן עצמו, על פי חוקרי הימ"ר, היה אחראי בארגון על באר-שבע. איחייב ידע היטב עם מי הוא התעסק. רב-פקד יוסי ברדה, רמ"ח מודיעין, אמר כי "הפשיעה הרוסית פה בלטה. סיפור האגו כאן הוא סיפור מוביל ויש לו משקל כבד. זה חלק מהעניין. משה לא ביקש עזרה, אבל הוא שמר על עצמו. בסביבה הקרובה הציעו לו להתרחק מהעיר".

 

בפשיעה הרוסית אליה נחשפו החוקרים הבחינו במאפיינים של פשע מאורגן,

אם כי השוטרים בחרו שלא לנקוט בתיאור מאפיה. "יש קבוצה ששולטת על באר שבע", הסביר מפקד הימ"ר סנ"צ בואני, "הם אחראים על סחיטת דמי החסות. יש קופה משותפת, ממנה נותנים לחיילים בכלא, משכירים מכוניות מאותה הקופה".

 

לטענת המשטרה, "ההנחיות מגיעות מלמעלה, לא רק מהכלא אלא גם מרוסיה. בכירים מקבלים אישורים גם מחו"ל. האם אותו אסיר קיבל את האישור מחו"ל - אין לנו ראיות לכך, אך זיהינו התקשרויות לחו"ל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ורוניקה קו. ראתה את הרוצח ונורתה
צילום: באדיבות משטרת ישראל
מזמין הרצח, האסיר טנסקי
צילום באדיבות משטרת ישראל
איחייב. רצח בגלל פגיעה בכבוד
צילום: באדיבות משטרת ישראל
אחד החשודים בביהמ"ש
צילום: הרצל יוסף
מומלצים