שתף קטע נבחר

במקום לספור קלוריות לכל ביס: שיטה קלה לחישוב

שיטה חדשה ופשוטה לספירת קלוריות שפיתח הדיאטן הקליני צחי כנען מאפשרת להעריך לפי קטגוריות את סך הקלוריות בארוחה, במקום להסתבך בחישובים של כל מרכיב בנפרד. בסוף היום תוכלו לדעת אם נשארתם בתחום ה-BMI התקין

כולנו יודעים שאם נצרוך פחות קלוריות, נפחית במשקל. אבל איך נדע כמה קלוריות אנחנו צורכים? כשמדובר בארוחות פשוטות, אין בעיה. אפשר לספור את הקלוריות לפי המרכיבים. לדוגמה, פרוסת לחם = 70 קלוריות, ביצה = 80 קלוריות וכו'. הבעיה מתחילה כשזה מגיע לארוחות או מזונות מורכבים יותר. למשל, פשטידת בצל שאכלתם במסעדה – איך תדעו כמה קמח, ביצים, שמן היא מכילה?

 

הדיאטן הקליני צחי כנען פיתח שיטה פשוטה לספירת קלוריות. השיטה מבוססת על ספירה קלורית אחת של כל הארוחה. כל מה שעליכם לעשות הוא לבחור איזו מבין חמש הקטגוריות משמאל מתאימה לכל הארוחה שאכלתם: לדוגמה, לאיזו קטגוריה מאלו המופיעות למטה מתאימה צלחת אורז עם חזה עוף וירקות מבושלים? נכון, קטגוריה 3.

 

לאחר בחירת הקטגוריה עורכים ממוצע. בדוגמה שלנו, הממוצע בין 500 ל-800 הוא 650 קלוריות. כך מסכמים לאחר כל ארוחה. בסוף היום תדעו אם נשארתם בתחום ההרזיה המתאים לכם (לפי ה-BMI או הייעוץ התזונתי שקיבלתם).

שיטת הקטגוריות נבחנה על ידי כנען במחקר שערך בקרב מטופליו ונרשמה כפטנט בישראל ובארצות הברית.

 

"מתברר שבעוד אנשים מתקשים לספור פרטנית את הקלוריות ברכיבים שונים בארוחה, הם יודעים מצוין להעריך קטגוריאלית את סך הקלוריות בארוחה", הוא מסביר. "ביקשתי ממטופליי למלא יומני אכילה שבועיים, ואני ספרתי את הקלוריות בהתאם לרישומים. בו זמנית ביקשתי מהם להעריך בכל ארוחה את מספר הקלוריות גם לפי השיטה החדשה. השוויתי בין ההערכות שלהם ושלי, וגיליתי שהסטייה הממוצעת המקסימלית הייתה 10%. כלומר, התוצאה שהמטופלים הגיעו אליה הייתה דומה מאוד לזו שאני עצמי הגעתי אליה".

 

בימים אלה עורך כנען מחקר המשך מבוקר על יעילות השיטה במכבי שירותי בריאות.

 

קטגוריה 1

200-0 קלוריות

 

קטגוריה 2

500-201 קלוריות

 

קטגוריה 3

800-501 קלוריות

 

קטגוריה 4

1,200-801 קלוריות

 

קטגוריה 5

מעל 1,200

 


  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אנשים יודעים להעריך היטב את סך הקלוריות בארוחה
צילום: תומריקו
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים