שתף קטע נבחר

"לא ראוי שיהיו רק אשכנזים חילונים על השטרות"

הממשלה אישרה את סדרת השטרות החדשים הכוללת את המשוררים אלתרמן, גולדברג, טשרניחובסקי ורחל. נתניהו: המשוררים שנבחרו הם חלק מהפנתיאון המוסכם של משוררי ישראל. השר הרשקוביץ' התנגד: "התרבות העברית אינה נגמרת בטשרניחובסקי פינת גולדברג"

הממשלה אישרה היום (א') את סדרת השטרות החדשה של בנק ישראל, הכוללת את המשוררים נתן אלתרמן, לאה גולדברג, שאול טשרניחובסקי ורחל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירך את נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, על בחירת הדמויות לשטרות החדשים. לדבריו, "המשוררים שנבחרו הם חלק מהפנתיאון המוסכם של משוררי ישראל בזמן החדש. בכל מעגת התחדשות נבחר אישים מקטגוריות שונות ואני מניח שעוד נחזור לאישי המדינה".

 

  

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, בירכה על ההחלטה, ואמרה: "לפני כמה חודשים נפגשתי עם הנגיד ואני שמחה שהוא אימץ את עמדתי. אישור השטרות הוא תעודת כבוד ותפארתה של ממשלת ישראל, אשר מכירה בתרומתם ובחשיבותם של אבני היסוד התרבותיים שלנו".

 

המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, הביע התנגדות להחלטה ואמר: "בחירת הדמויות אינה סבירה ולא מייצגת את כלל העם. לא ייתכן, לא סביר ולא הגיוני שלא נמצאה אפילו דמות אחת ראויה להיות על השטרות מקרב יהדות ספרד. הדמויות המופיעות על שטרות הכסף אמורות לייצג את העם. המצב הנוכחי יוצר עיוות ומדיר מהייצוג דמויות מפתח מקרב יוצאי ספרד. נושא כזה צריך להיות גשר מאחד ולא הנצחת המצב הקיים.

 

"הצעתי לנגיד הבנק דמויות שאין ויכוח על תרומתם למורשת היהודית בתחום הרוח כמו גם בתחומים אחרים דוגמת אבן גבירול, שבזי, יהודה הלוי ועוד. את השטרות החליפו בפעם האחרונה בשנת 1985, לפני 26 שנים. ההחלטה היום היא לפחות ליותר מ-25 השנים הבאות בהן דמויות מפתח מקרב יוצאי ספרד לא יהיו מיוצגות".

 

יו"ר הבית הלאומי, שר המדע והטכנולוגיה דניאל הרשקוביץ', התנגד אף הוא ואמר: "אין ספק שכל הארבעה הם משוררים דגולים וראויים אבל התרבות העברית אינה נגמרת בטשרניחובסקי פינת גולדברג. היה ראוי שבין הארבעה יהיו גם גיבורי תרבות שאינם אשכנזים חילונים".

 

"שווי" כל דמות: לפי מועד הפטירה

על השטר שערכו 20 שקל תופיע דמותה של רחל, על גבי השטר של 50 שקלים תופיע דמותו של טשרניחובסקי, על השטר שערכו 100 שקל תופיע דמותה של גולדברג, ועל השטר של 200 שקל תופיע דמותו של אלתרמן.

 

קביעת הדמות שתונצח על כל ערך התבססה באופן כרונולוגי על תאריך הפטירה של כל אחד מהאישים: רחל בלובשטיין נפטרה באפריל 1931, שאול טשרניחובסקי נפטר באוקטובר 1943, לאה גולדברג נפטרה בינואר 1970 ונתן אלתרמן נפטר במרס 1970.

 

בהצעת ההחלטה שתוגש לממשלה נכתב, כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בחר "באישים הנמנים על היוצרים הבולטים בתחומי השירה והספרות, אשר סיפור חייהם, יצירתם ופועלם, שזור בסיפור תקומתה הלאומית של מדינת ישראל.

 

הנגיד ציין, כי הוא סבור שהנצחתם של אישים אלה על השטרות של מדינת ישראל תסייע להנחיל בקרב הדורות הבאים את יצירתם, פועלם, ותרומתם לתרבות ישראל". הבחירה בשתי נשים ושני גברים נעשתה כדי לשמור על עקרון השוויון ומתן ייצוג הולם אודות פועלן והנצחת זכרן של הנשים.

 

בהצעה נכתב עוד, כי "מדינות מפותחות נוהגות להחליף את שטרי הכסף שלהן אחת ל-12 עד 15 שנים, בין היתר עקב התיישנות סימני הביטחון שבשטרות ופיתוחם של אמצעי ביטחון מתקדמים נגד זיופי שטרות. ע מנת לשמר את אמון הציבור בשטרי הכסף של המדינה, החליט הנגיד על החלפת סדרה ב' בסדרה חדשה, אשר תכלול סימני ביטחון וסימני זיהוי מהמתקדמים בעולם וזאת במטרה להקשות על זיוף השטרות".

 

צורתם הסופית של השטרות תיקבע בהמשך, ותובא לאישור הממשלה. הנפקת הסדרה החדשה תתחיל בתוך שלוש שנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים