שתף קטע נבחר

רוצים להתלונן על מוצר או עסק? יש למי. מדריך

אם בסופרמרקט מפרסמים מבצע ולא עומדים בו, אם נתקלתם בצעצוע מסוכן, או שהמשקל אצל הירקן תמיד מבלף - קבלו מדריך מקיף למשרד התמ"ת: מתי ואיך פונים, תוך כמה זמן תטופל הפנייה, ומה העונשים שיקבלו בתי העסק שעברו על החוק

איך פונים למשרד התמ"ת בתלונה? מחלקות בתמ"ת המפקח על משקלות ומידות; ומנהל התקינה דוגמאות לפניות נפוצות לתמ"ת 
מהם מכשירי המדידה עליהם אפשר להתלונן? מהי פנייה בנושאי תקינה? אפשר לקבל תשובה מיידית? תוך כמה זמן ייצרו איתי קשר, ואצטרך לתת עדות? 
תוך כמה זמן עונים לפקס? כמה זמן אורך טיפול ממוצע בתיק? אם התלונה לא התקבלה, מתי יודיעו לי? האם אקבל הודעה כשהגורם עליו התלוננתי נקנס? 
מה הסנקציות שהתמ"ת מטיל על העבריינים? מתי עלי לפנות למכון התקנים? איך המועצה לצרכנות קשורה לתמ"ת? טעויות נפוצות: שאלות בהן התמ"ת הוא לא הכתובת 

משרד התמ"ת עוסק בין השאר, באכיפה פלילית של מכלול נושאים: פיקוח על מחירים, תקינה, מידות ומשקולות, צעצועים מסוכנים, וכמובן - הגנת הצרכן.

 

כל חקירה בתמ"ת מקורה בצרכן אחד שמעז להתלונן. היא ממשיכה בגביית עדות, ומידת העונש נקבעת לפי עובדות התלונה.  

 

 

איך פונים למשרד התמ"ת בתלונה?

אם אתם צרכנים שחשים כי זכויותיכם נפגעו, אתם מוזמנים להעביר את תלונתכם למרכז לפניות הציבור של משרד התמ"ת. כל פנייה המגיעה למרכז, נבחנת ונשלחת אל הגורם המקצועי הרלוונטי.

 

איך פונים למרכז? כדי לפנות בתלונה בסוגיות צרכניות, ניתן לגלוש אל אתר האינטרנט של המשרד, ולהגיש את התלונה באמצעות טופס פניות הציבור הממוחשב.

 

אפשר גם לפנות טלפונית, דרך מוקד פניות הציבור במשרד התמ"ת 1800-20-11-80 (שיחת חינם מטלפון קווי בלבד), או 02-6662080. המוקד הטלפוני לפניות הציבור פועל בימים א'-ה' בין השעות 9:00 ל-15:00, אולם ישנו גם מוקד כללי שפועל 24 שעות, ומספרו: 02-6662000. מספר פקס: 02-6662293.

 

תלונתכם תטופל, על-פי החלטת הממונה על הגנת הצרכן - על-ידי הרשות להגנת הצרכן, או על-ידי המחוז.

 

לפני שנבדוק איך מנותבת התלונה, מתי נערכת חקירה, ומה העונשים והקנסות שהתמ"ת מורשה להטיל - בואו נכיר את המחלקות במשרד, כדי שתדעו על מה להתלונן.

 

חזור למעלה
מחלקות בתמ"ת
הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן: עוסקת באכיפת חוק הגנת הצרכן ותקנותיו. חלק מתלונות הצרכנים או הנושאים הדורשים טיפול, מטופלים במסגרת הרשות עצמה וחלק מנותב לבדיקת החוקרים במחוזות התמ"ת. הכל לפי שיקול הדעת של הממונה על הגנת הצרכן.

 

החוקרים במחוזות התמ"ת: עוסקים בביקורות שוטפות של הצגת מחירים וסימון טובין, וכאמור בכל אותן תלונות שהחליטה הממונה להעבירן לבדיקת החוקר במחוז. יש לחוקרים הללו גם תפקיד באכיפת צו צעצועים מסוכנים.

 

וועדה בין משרדית לצעצועים מסוכנים: הוועדה, בראשותה של מנהלת המינהל לסחר פנים, פועלת מכוח צו צעצועים מסוכנים, ועוסקת בשלושה תחומים:

 

1. הגדרת צעצועים כמסוכנים.

2. קביעת מדיניות טיפול ואכיפה של צו צעצועים מסוכנים.

3. שיתוף פעולה בין המשרדים השונים בהכנת עלוני הסברה על הסכנות הטמונות בשימוש בצעצועים מסוכנים והפצתם.

 

החוקרים במחוזות משרד התמ"ת עורכים ביקורות בשווקים בתקופות החגים, כדי לגלות ולתפוס צעצועים שנקבעו כמסוכנים, בשת"פ עם משטרת ישראל ונציגי רשויות מקומיות. אם נמצאו ראיות נגד בעלי עסקים, הביקורת עלולה להביא לפתיחת תיקי חקירה נגדם.

 

חזור למעלה
המפקח על משקלות ומידות; ומנהל התקינה

המפקח על משקלות ומידות

פועל לאכיפת פקודת המשקלות והמידות. עיקרי תפקידו הם פיקוח על אמצעי מדידה שהלקוח משלם על פיהם, כדי שיתקיים במדינת ישראל סחר הוגן. אמצעי המדידה העיקריים הנבדקים כיום על-ידי יחידת משקלות ומידות הם משקלות ברשתות שיווק ובחנויות מכולת, משאבות דלק, ומאזני גשר. בקרוב עומדת היחידה אף לערוך אימות דיוק למדי מים ומוני חשמל.

  

צוותים של בודקים מוסמכים מוסמכים להיכנס לחצרות של מחזיקי מכשירי מדידה ולערוך בדיקות, לבדוק את מכשירי מדידה, לקבוע אם הם תקינים להמשך השירות, לאשר את המשך השירות שלהם ולסמנם בהתאם.

 

בשעת הצורך, הם מוסמכים לפסול את מכשירי המדידה אם מצאו שאינם עומדים בדרישות ולסמנם בסימן "פסול לשימוש", והם מוסמכים גם להחרים מכשירי מדידה הפסולים לשימוש.

  

מינהל התקינה

אחראי על יישום מדיניות תקינה לאומית להבטחת ייצור ושווק מוצרים בריאותיים ואיכותיים והבטחת עמידתה של מדינת ישראל בהתחייבויותיה הבינלאומיות. הממונה על התקינה אף מפרסם מדי חודש את לקט המוצרים המסוכנים.

 

מינהל התקינה אחראי למעשה על שורה ארוכה של סוגיות הדורשות עמידה בתקינה מחמירה, בין היתר:

 

  • פיאות דליקות לפורים
  • מוצרי ניקוי והרכבם הכימי
  • מערכות לטיפול במי שתייה לשימוש ביתי: סינון וטיהור.

 

חזור למעלה
דוגמאות לפניות נפוצות לתמ"ת
  • רשת האופנה פרסמה מבצע ובחנות גילית מבצע שונה. הסתבר לי שהאותיות הקטנות היו מיקרוסקופיות. האם זה חוקי?

 

  • קניתי מוצר באינטרנט ואחרי הרכישה אמרו לי שהמוצר אזל, למרות שלא היתה לכך אינדיקציה באתר. תוכלו לבדוק את אמינות החברה הזאת? 

 

  • אני קונה ברשת סופרמרקטים מסוימת, ושמתי לב שתמיד יש לי טעויות בחשבוניות. תוכלו לפקח עליה?

 

 

  • הגיע לביתי נציג מכירות והציע לי לרכוש מוצר מסוים. לאחר הרכישה התחרטתי ואני מעוניין לבטל את העסקה. האם אני יכול?

 

  • קניתי מוצר באמצעות הטלפון - בעקבות פרסום. התחרטתי ואני מעוניין לבטל את העסקה. האם אפשר?

 

  • המשקל אצל הירקן שלי תמיד מזייף. תוכלו לבדוק?

 

 

  • קניתי בחנות מוצר שמחירו 9.95 שקל. נתתי בקופה 10 שקל במזומן. הקופאי עיגל את המחיר ולא החזיר לי עודף, האם זה חוקי?

 

  • קניתי מכשיר DVD, אולם לא צורפו לו הוראות שימוש בעברית. האם המוכר חייב לספק לי אותן?

 

  • האם אני זכאי להגיש תביעה לפיצוי לדוגמא, אם בחנות כלשהי אין הצגת מחירים?

 

 

חזור למעלה
מהם מכשירי המדידה עליהם אפשר להתלונן?

בין היתר: מאזניים מדויקים המשמשים לשקילת תרופות ויהלומים, מאזני דלפק בחנויות וברשתות שיווק ומזון (סופרמרקטים), מאזני גשר ומאזני רכבת, מאזני אדם, מאזני משטח ומאזני תליה מאזני בקר.

 

מאזניים אוטומטיים: מאזני מסוע (סרט) מאזני שקילה ואריזה, מאזניים לשקילה רצופה וסיכום השקילה של מטענים מוערמים (הופרס), מוני דלק בתחנות דלק ובמכליות ותאי דלק במכליות ומוני דלק במרכזי חלוקה.

 

מונים של נוזלים שונים שאינם דלק: חלב, כימיקלים, משקלות למיניהן, מדי נפח למיניהם, מדי אורך מיוחדים למיניהם

 

חזור למעלה
מהי פנייה בנושאי תקינה?
אפשר לפנות למנהל התקינה לעניין תקלות או חשד לאי עמידה בתקינה במוצרי צריכה שונים, תקני גז, מכונאות, אביזרי מים, רכב, מוצרי ילדים, מכשירי חשמל ואלקטרוניקה, תקני צעצועים, מסכות פורים, כלים קראמיים, ציוד מגן אישי, חומרי ניקוי, תקני מעליות, תקני מזון ותקני משקאות חריפים.

 

חזור למעלה
אפשר לקבל תשובה מיידית?

לא. צרכן החושב שהוא נפגע, צריך כאמור להעביר את תלונתו באמצעות המרכז לפניות ציבור וזו מנותבת על פי סוגה לגוף האחראי לנושא. הגוף ייצור קשר עם המתלונן לצורך המשך טיפול בתלונה.

 

כיוון שמדובר בחשד לעברות, לא תקבלו תשובה מיידית בטרם חקירה. אולם, אם נמצאה עבירה לכאורה, מערכת של משפטנים הפועלים במסגרת המחוזות רשאית להגיש התראות, קנסות מנהליים או תביעות פליליות לבתי משפט נגד האחראים לעברה.

 

חזור למעלה
תוך כמה זמן ייצרו איתי קשר, ואצטרך לתת עדות?

על פי הנהלים, חובה לעדכן את המתלונן על קבלת תלונתו בתוך 14 יום. ברוב המקרים, כבר בתוך ימים ספורים זוכה הפונה לאישור ממרכז פניות הציבור במשרד התמ"ת על קבלת הפנייה, והעברתה ליחידה המטפלת.

 

שבועיים אחרי כן, ברוב המקרים, מוזמן המתלונן למתן עדות פרונטלית ביחידה הרלוונטית, ותאריך גביית העדות נקבע בתיאום עם המתלונן. אחרי שעדותו מתקבלת, יוצאים המפקחים והבקרים מטעם משרד התמ"ת לבחון את המציאות לאשורה בשטח.

 

חזור למעלה
תוך כמה זמן עונים לפקס?
ברוב המקרים, כבר באותו היום זוכה הפונה לתגובה כי פנייתו התקבלה והועברה אל המחלקה המטפלת.

 

חזור למעלה
כמה זמן אורך טיפול ממוצע בתיק?
ישנם מקרים בהם החקירה מסתיימת תוך פרק זמן קצר ובהתאם להחלטת התובעת הראשית, מתקבלת החלטה בעניין התיק. ישנם מקרים שהחקירה דורשת השלמות ועדויות נוספות ומשך החקירה והתהליך עד סיום הטיפול בתיק, שנפתח בעקבות התלונה (או הודות לביקורת יזומה מטעם מפקחי משרד התמ"ת) מתעכב. הטיפול בתיק תלונה ממוצע נמשך כחודשיים, על אף שיש תיקים מועטים שהטיפול בעניינם נמשך גם שנה בקירוב.

 

חזור למעלה
אם התלונה לא התקבלה, מתי יודיעו לי?
ככלל, למעט במקרים מיוחדים, כל פנייה למרכז פניות הציבור במשרד התמ"ת, זוכה למענה בתוך 72 שעות לכל היותר.

 

חזור למעלה
האם אקבל הודעה כשהגורם עליו התלוננתי נקנס?
ככלל, מקפיד משרד התמ"ת לעדכן את המתלונן על כך שהחקירה אשר נפתחה בעניינו מצויה בטיפול. במידה והוטלה סנקציה כזו או אחרת על נותן השרות או בעל העסק, משתדלים הגורמים הרלבנטיים במשרד התמ"ת לעדכן את המתלונן.

 

חזור למעלה
מה הסנקציות שהתמ"ת מטיל על העבריינים?

1. הטלת קנסות עונשיים במדרגים שונים (החל מ - 76 אלף שקל ועד 200 אלף שקל)

 

2. הגשת כתבי אישום המוגשים כנגד הגורם החשוד כעבריין בבית המשפט.

 

3. דרישה להתחייבות כספית להימנע מעבירה חוזרת (במקום כתב אישום).

 

4. הוצאת צווים מנהליים להפסקת העבירה.

 

5. הטלת קנסות מנהליים.

 

חזור למעלה
מתי עלי לפנות למכון התקנים?

כשרכשתם משחק עבור פעוט בן שנתיים הוא רוצה לדעת שהוא לא יוכל לבלוע חלקים ממנו. כשרכשתם מכשיר חשמלי ואתם רוצים להיות סמוכים ובטוחים שהמוצר בטוח לשימוש.

 

מכון התקנים הוא הגוף הלאומי שמופקד על איכות במדינת ישראל,  הפועל מתוקף חוק התקנים. המכון כותב תקנים ישראליים ייעודיים ואחראי על בדיקות המוצרים ואישורם טרם הגעתם לשוק.

 

אל מכון התקנים ניתן לפנות בכתובת: "מכון התקנים הישראלי, רח' חיים לבנון 42 תל אביב, 69977 ", בטלפון: 03-6465154 ובטופס הפנייה שבאתר האינטרנט של המכון.

 

חזור למעלה
איך המועצה לצרכנות קשורה לתמ"ת?
המועצה הישראלית לצרכנות היא יחידת סמך של משרד התמ"ת, שלה שיקול דעת עצמאי והיא מתוקצבת על-ידי משרד התמ"ת ומשרד האוצר. אל המועצה הישראלית לצרכנות מנותבות פניות שאינן עוסקות בתחום האכיפה הפלילית ואינן מצויות תחת תחום האחריות של יחידה מיחידותיו השונות של משרד התמ"ת, מנהל סחר פנים במשרד התמ"ת או הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד התמ"ת.

 

ניתן להגיש תלונה שיש בה סעד אזרחי, באמצעות אתר המועצה. כתובת: רח' החשמונאים 88, ת.ד. 20413 , תל-אביב טלפון: 6241034 - 03 פקס: 6241035 - 03.

 

חזור למעלה
טעויות נפוצות: שאלות בהן התמ"ת הוא לא הכתובת
שאלה: קניתי נעליים, נעלתי אותן במשך שבוע וגיליתי שהסולייה התפרקה האם אני יכולה לקבל את כספי חזרה?

 

תשובה: הנושא של מוצרים פגומים מוסדר במסגרת חוק המכר שאינו בסמכות התמ"ת. זה נושא שיש לקבל בו סעד אזרחי ומומלץ להתייעץ לצורך כך עם אחד מארגוני הצרכנים, כמו המועצה לצרכנות.

 

שאלה: קניתי קפה נמס מתוצרת חוץ במכולת השכונתית. בחנות אחרת ראיתי את אותו מוצר במחיר זול יותר. האם יש כאן הפקעת מחירים?

 

תשובה: לא, אין מדובר בהפקעת מחירים. הפקעת מחירים קיימת רק כאשר מדובר במוצרים שמחירם מצוי בפיקוח. רק מספר מצומצם של מוצרי צריכה נמצאים בפיקוח מחירים של משרד התמ"ת ושל משרד החקלאות, ביניהם מספר מוצרי חלב,ביצים, לחמים מסוימים. מדובר במוצרים אשר נקבע להם מחיר מרבי על פי חוק ואסור לעוסק לגבות מחיר גבוה ממנו. לרשימת מחירים מרביים של מוצרי צריכה הנמצאים בפיקוח מאחר שמחיר מרבית המוצרים אינו בפיקוח, מומלץ להשוות מחירים לפני הרכישה.

 

שאלה: גיליתי שהירקות האורגנים שרכשתי אינם אורגניים כלל ועיקר.

 

תשובה: הנושא מצוי בתחום האחריות של משרד החקלאות והוא קובע התקנות והפיקוח לעניין זה.

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
הרשת תמיד מזייפת בחשבונית? פנו לתמ"ת
הפרסומת בחנות בוטה מדי? פנו לתמ"ת (בטלוויזיה או ברדיו: פנו לרשות השנייה)
צילום: יריב פיין
צעצועים מסוכנים: תפיסה של פקחי התמ"ת
מומלצים