שתף קטע נבחר

מצרים: שרים לשעבר יישפטו על חוזים עם ישראל

שני שרי האנרגיה לשעבר יואשמו כי מכרו לישראל גז במחירים נמוכים וגרמו להפסדים של יותר מ-700 מיליון דולרים. על רקע החקירות נגד בכירי הממשלה הקודמת בקהיר סביב הקשר עם ישראל, הביע עמרו מוסא תמיכה בשלום בין המדינות. המועמד המוביל לנשיאות הדגיש: "הסכם השלום הוא אינטרס מצרי"

גורמי משפט במצרים מסרו אמש (שבת) כי שני שרי האנרגיה לשעבר, מחמוד לטיף וסמיה פאהמי, יועמדו לדין בגלל עסקאות הגז עם ישראל. לפי הפרסום, השניים יואשמו במכירה של הגז בסכומים נמוכים מהסחר בשוק הבינלאומי, על חשבון כספי הציבור. לפי התביעה, השניים חתמו על חוזים שגרמו להפסדים של 714 מיליון דולר.

 

 

גורמי המשפט מסרו כי גם חמישה בכירים ברשות המצרית לנפט ולגז יועמדו לדין בגין עבירות דומות. לטיף כבר נעצר במסגרת חקירת הפרשה, בה נחקר אתמול גם הנשיא המודח חוסני מובארק.

 

חקירתו של מובארק התמקדה במכירת גז טבעי מוזל לישראל, אך גם באחריותו להרג מפגינים בכיכר א-תחריר. בחקירה, שהתקיימה במרכז רפואי צבאי ליד קהיר בו הוא מאושפז, נכח גם עורך דינו של הנשיא לשעבר. התביעה במצרים מנסה להוכיח שהשליט המודח "פגע באינטרסים של המדינה".

 

על-פי החשד, הגז נמכר לישראל במחיר נמוך על-ידי ממשלת מצרים, תוך קיצוץ באספקה לצרכנים מקומיים, כשהמתווכים משלשלים לכיסם את הרווח. לצורך השוואה, המחיר עליו התנהל המו"מ מול ישראל בשנת 2008 עמד על 4 דולר למיליון BTU (יחידות תרמיות), לעומת מחיר של 7 עד 10 דולר בעסקאות גז אחרות שנעשו במזרח התיכון עם איטליה, יוון וטורקיה.

 

מוסא: "השלום עם ישראל – אינטרס מצרי"

על רקע החקירות נגד בכירי הממשלה הקודמת במצרים סביב הקשר עם ישראל, מדגיש מועמד מוביל לנשיאות כי הוא תומך בהסכם השלום. מזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא, אמר בראיון לעיתון הצרפתי "לה פיגארו" כי "זהו אינטרס מצרי לשמר את הסכם השלום עם ישראל".

 

עם זאת, מוסא ציין כי מובארק שגה ביחסו לישראל.

הוא מתח ביקורת על ההחלטה של הנשיא המודח להטיל סגר על רצועת עזה בזמן מבצע "עופרת יצוקה", ועל שיתוף הפעולה בינו לבין ממשלת ישראל "הממשיכה את הכיבוש הלא חוקי". מזכ"ל הליגה הערבית ציין שהפתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני חייב להתקבל במישור הפוליטי.

 

סקר שהתפרסם לאחרונה ב"וול סטריט ג'ורנל" קבע שמוסא הוא המועמד הפופלרי לנשיאות מצרים. במדגם שנערך הוא זכה באחוזי התמיכה הגבוהים ביותר (37%). לפי אותו סקר העם המצרי תומך ברובו בשלום עם ישראל.

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מוסא. "הסגר על עזה - שגיאה"
צילום: EPA
מובארק. נחקר בבית חולים
צילום: רויטרס
מומלצים