שתף קטע נבחר

צילום: AP

נתניהו לעבאס: שלום עם חמאס או שלום איתנו

תגובה חריפה מצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להסכם המתגבש בין פתח לחמאס. לדברי נתניהו, הרשות לא תוכל להגיע גם להסכם עם ישראל וגם עם חמאס, "משום שחמאס שואף להשמיד את ישראל". הוא הזהיר כי חמאס עלול להשתלט על יהודה ושומרון

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעביר הערב (יום ד') מסר חריף לרשות הפלסטינית ולעומד בראשה, אבו מאזן, בעקבות הסכם הפיוס המתגבש בקהיר בין חמאס לפתח. "הרשות הפלסטינית צריכה לבחור או שלום עם ישראל או שלום עם חמאס", אמר בהודעה מוקלטת.

 

פיוס היסטורי, הכתבות האחרונות ב-ynet

 

לדברי נתניהו, אי אפשר לכונן שלום גם עם חמאס וגם עם ישראל, "משום שחמאס שואף להשמיד את מדינת ישראל ואומר זאת בגלוי. הוא יורה טילים על ערינו, הוא יורה טילי נ"ט על ילדינו. אני חושב שעצם הרעיון של ההתפייסות מראה את החולשה של הרשות הפלסטינית, ומעלה תמיהות האם החמאס ישתלט על יהודה ושומרון כפי שהשתלט על רצועת עזה".

פרשנות
מקפצה למדינה פלסטינית / רון בן ישי
הסכם הפיוס בקהיר טומן בחובו יותר סימני שאלה מסימני קריאה - האם מצרים הבטיחה פתיחה של מעבר רפיח? האם חמאס ישתלב במנגנוני הביטחון? האם גלעד שליט ישוחרר?
לכתבה המלאה

 

"אני מקווה שהרשות הפלסטינית תבחר נכון - שהיא תבחר בשלום עם ישראל. הבחירה בידיה", אמר ראש הממשלה, שהורה לשרים ולסגניהם לא להבטא בנושא.

 

גם המשנה לראש הממשלה, השר סילבן שלום, הגיב להסכם הפיוס הפלסטיני: "שוב נחשפו פניהם האמיתיות של הפלסטינים, שסירבו לשבת למו"מ ישיר עם ישראל במהלך השנתיים האחרונות. היום ברור לכולם, מדוע הקמת ממשלת אחדות עם חמאס, שהוא ארגון טרור הפועל להשמדת מדינת ישראל, מעידה בצורה מובהקת שפניהם אינם לשלום".

 

השר שלום אמר כי "יש לשאול את העולם כולו האם יש דרך לעשות שלום עם אלו המצהירים השכם והערב על רצונם בהשמדת מדינת ישראל ובאמנתם קוראים להחריבה". הוא גם הבהיר כי יש להתנגד להכרה בינלאומית במדינה פלסטינית: "היום ברור לכל שהכרה חד-צדדית פירושה ישות חמאסית-איראנית בלב המזרח התיכון".

 

"מסר בעייתי מבחינת ישראל"

גורמים מדיניים בישראל אמרו ל-ynet כי בהסכם בין חמאס ופתח טמון מסר שמטרתו לאותת כי ללא תהליך שלום בין הצדדים, ועל רקע האירועים במזרח התיכון, "גם הרשות הפלסטינית יכולה ללכת בדרך של רדיקליזציה". על פי הגורמים "יש להמשיך לבחון את פרטי ההסכם. הדיאלוג בין החמאס לפתח היה כל הזמן ברקע, הרשות מעבירה כאן מסר שעלול להיות בעייתי מבחינת ישראל ומטרתו להדגיש כי ללא תהליך, יש לפלסטינים אופציות נוספות שאינן בהכרח לטובת ישראל".

 

מוקדם יותר הודיעו חמאס ופתח על חתימת הסכם בראשי תיבות בקהיר על כינון ממשלה זמנית ועל קביעת מועד מוסכם לבחירות כלליות ברשות הפלסטינית - תוך שנה. "הדיונים נגמרו בהסכמה מוחלטת על כל הנקודות שבהן דנו, כולל כינון ממשלה זמנית עם יעדים ברורים וקביעת מועד לבחירות", נאמר בהודעת המודיעין המצרי. שיחות הפיוס בין פתח וחמאס התחדשו הבוקר בקהיר, והמצרים - המתווכים הקבועים במשא ומתן - שוב שימשו כמגשרים.

 

דוברו של הנשיא הפלסטיני, אבו מאזן, אישר את החתימה על ההסכם, ואמר כי חמאס הסכים לקיום בחירות תוך שנה. חבר הלשכה המדינית של חמאס, עיזאת אל-רשק, אמר כי בתוך שבוע מצרים תזמן את אבו מאזן ואת ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, לחתימה סופית על ההסכם.

 

נציג חמאס הבכיר לשיחות הוא סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, ומצד פתח עומד בכיר התנועה, עזאם אל-אחמד. על פי אבו מרזוק, כחלק מההסכם יבוצע ארגון מחדש באש"ף, כדי לאפשר את הצטרפות חמאס לתוכו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אזהרה לאבו מאזן מצד נתניהו
צילום: AP
בקרוב ברמאללה? איסמעיל הנייה
צילום: AP
מומלצים