שתף קטע נבחר

כולנו מממנים את האפליה החרדית

"הרשויות מעדיפות להתעלם ולתת לחרדים להתנהל כרצונם, זה תורם לשקט הקואליציוני. אך האפליה תיעלם רק עם הפסקת התקציב למוסדות שפועלים כך - כי מי שהאפליה היא עבורו אחד מעיקרי האמונה, יתכבד וינחיל אותה על חשבונו"

דו"ח מבקר המדינה בעניין האפליה במוסדות החרדים למעשה לא חידש דבר. גם המכחישים והמתכחשים בציבור החרדי, יודעים את האמת, והיא שהאפליה חיה ובועטת, גם כשקשר השתיקה סביבה נשמר באדיקות.

 

  •  

 

דוקא כשנראה שהאפליה בציבור הכללי הולכת ונעלמת, לפתע היא נחשפת במלוא חומרתה ועוצמתה בציבור החרדי. זהו מחזה כמעט בלתי נתפס, כשהורים חרדים מתראיינים - ופניהם וקולם מטושטשים. כאילו הם היו העבריינים, ולא מי שברשעות מונע מילדיהם ללמוד במקום שליבם חפץ.

 

מרגישים לבד בעולם

המבקר שפך אור על ההתנהלות הממשלתית בעניין האפליה. בטקס המסורתי של הגשת הדו"ח ליו"ר הכנסת, אמר לינדנשטראוס כי חשף בעיות קשות של משילות. אני סבור שעניין האפליה במוסדות החרדיים הוא אחד הדוגמאות המובהקות לכך. משרד החינוך, שנדרש לפקח ולבקר את מוסדות החינוך החרדיים, למעשה עוצם עין ונותן להם יד חופשית להתנהל ולעשות ככל העולה על רוחם. שאלונים, ראיונות וקריטריונים שבקושי מתאימים לתרבות השידוכים הנהוגה בציבור

החרדי, הפכו להיות נורמה מקובלת במוסדות החינוך הללו.

 

תלמידות-מועמדות התבקשו לפרט את ארץ המוצא של האבא והסבא, ואת הישיבות בהן למדו. אם רק התגלה קשר דם ספרדי או מוסד לימודים ספרדי מובהק במעגלים הקרובים והרחוקים של המועמדת, היא מיד נדחתה. משרד החינוך קיבל כ"תורה מסיני" את כל הנתונים שנמסרו לו על-ידי מנהלי המוסדות, ובאמצעותן סתר כל נתון אחר שהצביע על אפליה.

 

המבקר מצביע בדו"ח על מקרה שבו פניתי בשאילתא אל משרד החינוך עם נתוני אפליה של אחד המוסדות בשנת תש"ע. משרד החינוך דחה על הסף את הנתונים שהצגתי, כאשר מתברר מהדו"ח שהוא עשה זאת לאחר שקיבל, מבלי לבדוק ולברר, את הנתונים שהציג מנהל המוסד שכמובן ביקש להסתיר את התנהלותו המפלה. המבקר, שבדק את הדברים לעומק, גילה כי הנתונים שהצגתי הם הנכונים, בעוד נתוני הסמינר מסולפים.

 

כשקראתי את הדברים הללו רווח לי. אני זוכר היטב את פרצופיהם של ההורים שפנו אלי וסיפרו שלא מקבלים את בנותיהן למוסד המדובר. בדם ליבם ובדמעות שנשפכו כמים, הם סיפרו על מה שעובר עליהם, כאשר הבנות יושבות בבית בלי מוסד לימודים. את נתוני הבנות הללו העברתי למשרד החינוך ולאחר שהתקבלה התשובה הודעתי עליה למשפחות.

 

קשה לי לשכוח את התסכול וההלם שנשמעו בקולן. באותו רגע הם אמרו לי שהם מרגישים כאילו הם לבד בעולם. לקח להם כל-כך הרבה זמן עד שהם הסכימו לפנות לעזרה, וכאשר הם סוף סוף עשו את זה, הם כמעט הואשמו כשקרנים.

 

ששש, יש קואליציה

לא קשה למצוא את הסיבות להעלמת עין הזו. היא מאפיינת רבות מהסוגיות הציבוריות בהן מעורב הציבור החרדי. רשויות השלטון מעדיפות להתעלם ולתת לחרדים להתנהל כרצונם. זה תורם לשקט הקואליציוני ומונע עימותים מיותרים.

 

מעבר לכך, חושבים במפלגות החילוניות, בשביל לטפל באפליה או במוסדות החינוך החרדים, יש מפלגות חרדיות. הן ודאי דואגות לציבור שלהם. אך לאט-לאט מתברר שלא זה המצב. המפלגות החרדיות דואגות בקפדנות לשמר את מוקדי

הכוח שלהם. המפלגה החרדית-ספרדית הגדולה משלבת ידיים עם אחותה האשכנזית הקטנה, ובתווך - ציבור גדול משלם את המחיר.

 

האפליה הזו, שמושרשת כל-כך בחברה החרדית האשכנזית, ומושתקת ע"י מנהיגי החרדים הספרדים, תיעקר רק כאשר תופסק לאלתר כל הזרמה תקציבית לכל מוסד שנחשד באפליה, עד לבירור אמיתי ויסודי. מי שהאפליה היא בשבילו אחד מעיקרי האמונה, יתכבד וינחיל אותה במוסדות החינוך שלו על חשבונו.

 

  • ח"כ הרב חיים אמסלם הוא יו"ר תנועת "עם שלם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אמסלם. העלמת עין חילונית
צילום: גיל יוחנן
לינדנשטראוס מגיש את הדו"ח לריבלין
צילום: גיל יוחנן
מומלצים