שתף קטע נבחר

הנפילה של "יתד נאמן": פרסם קמפיין נגד עצמו

נפגעי העיתון הליטאי סוגרים חשבון: מודעה שגרתית למראה שפורסמה בו שלחה את הקוראים להתקשר לקו טלפון שבו נשמע נאום תוקפני נגד "יתד" עצמו. התגובה הליטאית: ההאזנה לתוכן ה"פסול" נחסמה לבעלי מכשירים "כשרים"

הנה תרגיל יח"צני מבריק ששווה "קקטוס זהב": כמה צעירים חרדים הצליחו להפיל בפח את היומון הליטאי "יתד נאמן", כשגרמו לו לפרסם הבוקר (יום ד'), בעמוד השער, קמפיין הסברתי מתוחכם וחריף במיוחד - נגד עצמו. ברחוב החרדי ובברנז'ה העיתונאית במגזר נרשמת שמחה רבה לאידו של העיתון, שבחודשים האחרונים קנה לעצמו יריבים רבים בציבור, וכעת מעד באופן מביך ו"בשידור חי".

 

 

במודעת צבע בולטת - שגרתית לכאורה - שפורסמה הבוקר בעיתון, נקרא מי שחינוך ילדיו חשוב לו לחייג למספר טלפון המופיע בה. ה"טיזר" המסקרן גרם לקוראים רבים להתקשר לקו זה, אך במקום מסרים חינוכיים-רוחניים, הם שמעו מעברו השני נאום ארוך ותוקפני נגד "יתד נאמן" עצמו.

 

אל תכניסו את העיתון הביתה

"הסכנה לחינוך ילדנו אורבת בכל יום שלישי, בדמותו של החינמון המחולק חינם וכולל בתוכו דברי לעג, נאצה וזלזול בגדולי ישראל", נשמע הקריין כשהוא משמיץ את היומון הליטאי (אחת לשבוע מופץ העיתון ללא תשלום בריכוזי המגזר החרדי). ובהמשך: "יהודי יקר, אם אתה חפץ לגדל דור של ילדים המכבדים את גדולי ישראל ונזהרים בכבודם - אל תכניס לביתך את עיתון 'יתד נאמן'".

בהקלטה נטען כי הזלזול בכבוד תלמידי חכמים הוא הגורם מספר אחת ל"נשירה" של צעירים חרדים, ו"יתד" מואשם בה כמי ש"מצטיין" בו. על פי הקריין, העיתון מחלק תארים רבניים מופלגים לכל מי שעורכיו חפצים ביקרו, ומשמיט אותם ממי שאינו אהוד עליהם, עד ש"רבנים גאונים" זוכים בו לתואר המינימליסטי "הרב" – בדיוק כמו "עסקן מפלגתי צעיר".

 

זאת ועוד, בקו נטען כי "אדמו"רים שאינם מצייתים להוראות עורכי העיתון מוחרמים ומבוזים בצורה הבוטה ביותר, ומכתבי ראשי ישיבות ורבנים שביקשו לפרסמם בעיתון נזרקו אל הפח".

 

לטענת יוזמי הקמפיין, הרבנים הליטאים הבכירים, חיים קנייבסקי ואהרן לייב שטיינמן, הורו לתלמידיהם שלא לקנות את העיתון, ובעקבות זאת מינויים רבים בוטלו ומספר הקוראים ירד ל"אלפים בודדים". אלא ש"אז מצאו עורכי העיתון דרך חדשה להפיץ את השנאה, המחלוקת וביזוי תלמידי החכמים - על ידי הפצת העיתון בחינם".


המודעה בשער "יתד נאמן"

 

ההקלטה מסתיימת בקריאה לציבור לפנות למערכת "יתד נאמן" ולדרוש כי תפסיק "ללכלך את רחובותינו ובתינו עם דברי הנאצה המופיעים בכל יום, ובפרט בימי שלישי בעיתון".

 

למרבה האירוניה, גם בחירת הילד שתמונתו מופיעה במודעה היא "פאשלה" של העיתון, משום שהוא בן למשפחה מחסידות חב"ד, שבפני עצמה נחשבת מאז ומתמיד "סדין אדום" בעיני הליטאים. על פי אתר חב"ד און-ליין (COL), מדובר בבנו של שליח הרבי במליובאוויטש לקזחסטן, ורב המקום.

 

הקו נחסם

ב"יתד" נבוכו, אך התעשתו במהרה והחלו לגייסו את התותחים הכבדים ביותר בניסיון למזער נזקים. תחילה, עם היוודע הדבר, הוסר מדף הפייסבוק של העיתון (שקיומו הוא שערורייה פנים-חרדית בפני עצמה) צילום עמוד השער מהבוקר, ובמקומו הוא מופיע כעת "מתוקן" – ללא המודעה המביכה.

 

מאוחר יותר, משעות הצהריים, נכנס מספר הטלפון שבו מופיעה ההקלטה נגד העיתון לרשימה השחורה של קווי תוכן שאליהם לא ניתן לחייג ממכשירים "כשרים". המשמעות היא כי חברי ועדת הרבנים לענייני תקשורת (או העסקנים המנווטים אותם) מגדירים את דברי התוכחה שבהקלטה כלא ראויים – בדיוק כמו תכנים אירוטיים ואחרים הפסולים מבחינה דתית.

 

יתד הכריז מלחמה

המהלך המתוחכם נגד "יתד נאמן" נעשה על רקע קמפיין אגרסיבי שמנהל העיתון הליטאי נגד כלי התקשורת החרדים הבלתי-מפלגתיים – אתרי אינטרנט, קווי חדשות (נייעס) טלפוניים ושבועונים, שלטענתו עצמאיים מדי, אינם כפופים למרוּת הרבנים ומבטאים השקפה אנטי-חרדית.

 

בשבועות האחרונים מוביל "יתד", יחד עם עסקנים ליטאים, מאבק חסר-מעצורים בעיתונות זו, הכולל מכתבי רבנים ולחץ על מפרסמים. בצד המותקף טוענים 

שחתימות הרבנים הוצאו במירמה, וכי הקמפיין נגדם נובע מאינטרסים כלכליים ואינו "לשם שמיים" - לאחר שחלה ירידה משמעותית ברמת החשיפה לעיתון.

 

גם בציבור הליטאי עצמו איבד "יתד" בשנים האחרונות ממעמדו כ"שופר ההנהגה", לאחר שתפס צד במאבקים פנימיים ובמחלוקות בין רבנים - דבר שגרם לחלק מהרבנים להתבטא כנגדו ולאסור את הקריאה בו.

 

בנוסף, ל"יתד נאמן" ישנו "חשבון פתוח" עם הציבור החרדי-ספרדי, לאחר שבשנה האחרונה תקף בחריפות בשתי הזדמנויות שונות את מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב עובדיה יוסף ופסיקותיו – על החלטת המפלגה להצטרף להסתדרות הציונית ועל ההכרה בגיורי צה"ל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים