שתף קטע נבחר

נמנעה הפגיעה בבתי הדין לתביעות קטנות

יו"ר ועדת החוקה הצליח לשנות באופן קיצוני את הצעת החוק הממשלתית שאיימה לפגוע בסמכויות ביהמ"ש לתביעות קטנות. לפי השינוי, שיובא בקרוב לאישור הכנסת, הרשמים שיוסמכו לדון בתביעות אזרחיות עד 50 אלף שקל ימונו בוועדה לבחירת שופטים ולא רק ע"י נשיאת העליון ושר המשפטים

"לא אתן לפגוע בבתי הדין לתביעות קטנות ובנזקקים להם, כי הם נדבך חשוב במערכת הנותן סעד משפטי לאזרח הקטן" - כך אמר היום (ד') יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו). רותם דיבר בדיון, במהלכו שונתה באופן קיצוני הצעת הממשלה לתיקון חוק בתי המשפט, שמסדיר מינוי של רשמים בכירים בבתי משפט השלום במטרה להקל על העומס במערכת המשפטית.

 

 

רותם התנגד להצעת החוק המקורית לפיה הרשמים ימונו בידי נשיאת בית המשפט העליון ושר המשפטים בלבד. הוא התעקש שמינוי הרשמים חייב לקבל את אישור הוועדה לבחירת שופטים, ובנוסח זה אישרה ועדת החוקה את החוק החדש לקריאה שנייה ושלישית, גם בתמיכת לשכת עורכי הדין.

 

החוק מסמיך את הרשמים לדון בתביעות אזרחיות עד 50 אלף שקל למעט על נזקי גוף ותאונות דרכים, פנסיה, תביעות שבסמכות בתי המשפט לענייני משפחה ותביעות ייצוגיות. משפטנים וארגוני הצרכנים תקפו את הצעת הממשלה המקורית - בביקורת שפורסמה ב-ynet - מחשש שתערער את מעמד בתי הדין לתביעות קטנות בעלי סמכויות שיפוט דומות עד 30 אלף שקל.

 

המבקרים טענו כי דרך המינוי המוצעת תעקוף את בתי המשפט ותיתן סמכויות שיפוט בידי אנשים לא מקצועיים שיתחרו בבתי הדין לתביעות קטנות ולא תמיד לטובת הצרכן. רותם גילה רגישות לביקורת הציבורית. הבטחתו למנוע פגיעה בבתי הדין לתביעות קטנות התבטאה בהחלטה לסכל את הצעת הממשלה מחשש שתפקיר את השטח בידי מי שלא ראויים להיות שופטים.

 

רותם, שהוא אחד מנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, אמר היום כי הם מקבלים שם המלצות רבות על מועמדים בהדגשה שהם לא מתאימים להיות שופטים אבל כן מתאימים להיות רשמים, כלומר שופטים סוג ב', שכמובן נפסלים. לכן חזר והודיע כי הוא לא יסכים למינוי הרשמים בהליך המוצע העוקף את הוועדה לבחירת שופטים ומקפידה על כשירותם המקצועית.

 

גם לשכת עורכי הדין קבעה בנייר עמדה שהוגש לכנסת כי "מאחר שמדובר במינוי רשמים בסמכות המוקנית לשופטי בית משפט השלום, ראוי שהמינוי יותנה באישור הוועדה לבחירת שופטים".

 

מנהל בתי המשפט השופט משה גל הבטיח בנוסף כי "הרשמים הבכירים החדשים יעברו הכשרה מתאימה ועל כן אין חשש מחוסר מקצועיותם".

 

שר המשפטים יעקב נאמן התייצב אישית בוועדת החוקה, לפני אישור התיקון המשופץ כעמדת יו"ר הוועדה ולשכת עורכי הדין, במאמץ למנוע את המהלך של רותם הסוטה מהצעת הממשלה. ואולם, כאמור, נוכחותו לא עזרה. רותם הלך מעט לקראתו כשהתקבלה הצעתו להוסיף לחוק שמספר הרשמים יוגבל ל-20% מכלל השופטים, לעומת הצעת הממשלה שמספרם יוגבל ל-15%.

 

החוק המתוקן אמור לעלות לאישור מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית בימים הקרובים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: index open
יו"ר ועדת החוקה, דוד רותם
צילום: גיל יוחנן
מומלצים