שתף קטע נבחר

זום אאוט

כבר שנים שתחום אחד בסלולר לא מצליח לתת מענה למצלמה הדיגיטלית - הזום האופטי. למה יצרניות הטלפונים ויתרו על האתגר,‬ מי עוד מנסה לתת לו צ'אנס והאם מישראל תבוא הישועה?

<< Nasty Cute: הצד המטריד של החיות החמודות

 

המצלמות של הטלפונים הסלולריים הולכות ומשתפרות, אבל יצרני המצלמות הדיגיטליות עדיין יכולים להיות רגועים. הם יודעים היטב כי אף שהטלפונים מגיעים כבר לרזולוציה של 14 מגה-פיקסל, איכות התמונה ואפשרויות הצילום לא יגיעו לאלו של המצלמות הייעודיות.

 

הסיבה המרכזית, אם כי לא היחידה, היא מגבלת הזום האופטי. נכון להיום, מצלמות בטלפונים סלולריים מסוגלות לבצע זום דיגיטלי בלבד: כלומר, התמקדות בעצם המצולם על חשבון ירידה ברמת הרזולוציה (בפועל מדובר בהגדלה בלבד, כמו במחשב‭.(‬ האפשרות לזום אופטי, שיותיר את העצם המצולם ברמת הרזולוציה הגבוהה, המקורית, של המצלמה, נותרה בגדר חלום רחוק. מצלמות בטלפונים סלולריים יכולות להציע זום דיגיטלי בלבד, מה שגורר בהכרח ירידה ברזולוציה של התמונה.

 

הזום הדיגיטלי משכפל כל פיקסל כמה פעמים. השכפול הזה לא מוסיף מידע (פיקסלים נוספים‭,(‬ אלא רק לוקח את המידע הקיים (אותם פיקסלים) ופורש אותו על פני שטח גדול יותר. בכך הוא מגדיל אמנם את העצם המצולם, אבל משלם בירידת הרזולוציה.

 

אם המצלמה היא בעלת 8 מגה פיקסל, לדוגמה, הרי שזום דיגיטלי של פי שלושה יוריד את הרזולוציה של העצם המצולם ל‭2-‬ מגה פיקסל בלבד. לכן, ככלל, ההמלצה היא לא לבצע זום דיגיטלי - לא במצלמה ייעודית ולא במצלמת סלולר: עדיף לקרב את המצלמה אל העצם המצולם. זום אופטי, לעומת זאת, לא גורם לירידה ברזולוציה, משום שהחיישן קולט רק את העצם שאותו רוצים לקרב - ורמת הרזולוציה נשמרת על ידי הוספת מידע (פיקסלים‭.(‬

 

בצילום וידאו בטלפון סלולרי הבעיה הופכת קשה עוד יותר, שכן בווידאו יש צורך לבצע זום בזמן אמת. פרט לכך, זום בווידאו דורש העברת תמונות בקצב מהיר מאוד, ולכן זולל אנרגיה רבה מהסוללות.

 

בעיות כבדות משקל

אם כך, למה בעצם לא מכניסים זום אופטי לטלפונים סלולריים? מכמה סיבות:

 

  • משקל וגודל: ראשית, מערכת הזום האופטי תהפוך את הטלפון לכבד ועבה מדי: הזום האופטי זקוק לעדשה מוארכת מתקפלת, וה"קיפול" גוזל מקום רב בטלפון. זאת ועוד: התמונה תהיה איכותית יותר ככל שהעדשה תהיה גדולה יותר ובגובה רב יותר מעל החיישן. הבעיה היא, שכדי ששני התנאים הללו יתקיימו, הטלפון חייב לעבור השמנה רצינית.

 

  • רגישות יתר: היצרנים חוששים שעם זום אופטי הטלפונים שלהם יהיו פחות אמינים ויותר רגישים לזעזועים ולמכות: הכנסת זום אופטי לטלפון סלולרי דורשת, שכל מרכיבי הזום - מהעדשות ועד אחרון הקפיצים - יהיו מאוד קטנים. ברגע שטלפון בעל עדשות נעות ומכניקה מסובכת יפול, אפילו על השולחן, הוא יפסיק לעבוד. גם כשמצלמה דיגיטלית רגילה נופלת קיימת סכנה שהחלקים לא יחזרו לתפקוד רגיל, אבל במצלמות דיגיטליות אנו נוטים להיזהר יותר ונושאים אותן, למשל, בנרתיק מרופד. לא משהו שאפשר לומר על הטלפון המועד לנפילות רבות.

 

  • העלויות ליצרן: הפסד נוסף נגרם ליצרנים כתוצאה מהעלות הגבוהה של מערכת הזום האופטי. אורך חיי טלפון עומד על כשלוש שנים. יצרנים ומפעילים, המסבסדים חלק ניכר מהעלויות, לא מעוניינים לסבסד מערכות יקרות כל כך אחת לשלוש שנים, בפרט כשהזום האופטי לא מספק להם יתרון תחרותי.

 

  • חיי סוללה: זום אופטי גוזל אנרגיה, והרבה. טלפון שיצויד בזום כזה יזדקק להטענות סוללה תכופות.

 

לכל אלה מתווסף היעדר ביקוש מצד הצרכנים: או במילים אחרות, אנחנו מסתדרים יפה מאוד בלי. מי שניסו לפתח ולהציע מערכות של זום אופטי לטלפונים נוכחו לדעת, שאפילו הפריקים הנלהבים ביותר לא מוכנים לרכוש טלפון עבה, כבד, בעל רגישות גבוהה לתקלות וקלקולים ויקר מאוד - רק כדי לצלם תמונות איכותיות בדרכים. צלמים מקצועיים ממילא לא יסתפקו במצלמת הטלפון, גם עם זום, ומשתמשי הטלפונים ממילא מסתפקים באיכות הסבירה של המצלמות הקיימות: לרוב, הרי, לא מצלמים תמונות בנייד כדי להדפיס אותן במגזינים או על פוסטרים - אלא כדי להעביר אותן למחשב, לטלפונים אחרים או לפייסבוק. שם איכות של כ‭3-‬ מגה- פיקסל (אפילו לאחר ביצוע זום דיגיטלי) מספיקה בהחלט.  

 

עדשה חיצונית לאייפון

למרות כל זאת, ליצרנים לקח זמן עד שנטשו את רעיון הזום האופטי. בין השנים ‭2008-2004‬ הושקו כמה טלפונים בעלי מצלמות עם זום אופטי מוגבל, בהם ה‭N93–‬ של נוקיה, ה‭M8920–‬ של סמסונג ואחרים. אלא שהביקוש לטלפונים הללו נותר קטן מדי ולא הצדיק את המשך ההשקעה.

  

למשתמשי אפל מוצע פיתרון מסוג אחר. ניתן היום להשיג עדשה חיצונית שניתן לחברה לאייפון והיא מאפשרת לבצע זום אופטי אמיתי. מדובר בגאדג'ט-גימיק, שאותו יש לרכוש בנפרד, לחבר מחדש בכל צילום ולאחר מכן לפרק. לא עדיף כבר לשאת מצלמה דיגיטלית רגילה?

 

למי שמתעקש - קיימות שיטות נוספות להשגת אפקט של זום אופטי ברמה נמוכה, על-ידי מראות ופריזמות שמכפילות את האור. הללו מאפשרות אמנם לחסוך מקום בגובה המצלמה, אבל גורמות להרחבת שטחה. לכן, טלפון שיכלול מצלמה כזו אמנם לא יהיה עבה יותר, אבל הוא יהיה רחב יותר, ובגלל עלות המצלמה - גם יקר מאוד.

 

פתרון מסוג אחר, שנכון לעכשיו מספק את התוצאה הקרובה ביותר לזום אופטי - בלי להגדיל, לעבות ולייקר את הטלפון - הוא זה של חברת EyeSquad הישראלית (החברה נרכשה ב‭2007-‬ עלידי Tessera האמריקאית, וכיום נקראת ‭.(Tessera Israel‬ המערכת, הנקראת ‭,OptiML Zoom‬ מאפשרת להרכיב במצלמה עדשה אופטית ללא חלקים נעים, ומספקת זום של עד פי שלושה, בעל ביצועים הקרובים לאלו של זום אופטי. הפתרון משלב תוכנה ועדשה מיוחדת שפותחה ב‭.EyeSquad-‬

 


 

בעת ביצוע הזום מוסיפה העדשה מידע (פיקסלים) לעצם המצולם (בדומה לזום אופטי‭.(‬ אלא שהיא מספקת את המידע הנוסף במרכז העדשה בלבד, ובכך למעשה מעוותת את התמונה, בדומה לעין הדג. התוכנה המצורפת מתקנת את העיוות הזה, ליצירת תמונה רגילה בחדות גבוהה. המערכת לא "משלמת" באיכות תמונה ובתאורה נמוכה.

 

גובה המצלמה הזעירה הזו הוא כשל מצלמה רגילה בטלפונים בעלי זום דיגיטלי, והטלפון שכולל אותה עבה מטלפונים אחרים רק במילימטר או שניים. צריכת הזרם אינה מוגברת, כמות האור שמגיעה לחיישן קבועה לכל ערכי הזום, העלות אינה גבוהה יותר מזו של מצלמת טלפונים פשוטה, והמצלמה לא נשברת בקלות בעת נפילה. בינתיים, רק סמסונג הקוריאנית הביעה אמון בפיתוח הישראלי והודיעה על רכישת רישיון למערכת.

 

 


 OptiML Zoom. זום אופטית לסלולר, בלי להגדיל, לעבות או לייקר את הטלפון

 

בעבר היו כמה ניסיונות להתגבר על בעיות הזום האופטי בטלפונים, אבל בינתיים לא רואים את תוצאותיהם בשטח. ב‭2007-‬ הודיעו חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה סאן דייגו ‭(UCSD)‬ כי פיתחו, בשיתוף עם חברת האופטיקה ‭Focus Distant‬ מאילינוי, עדשה באורך חמישה מ"מ בעלת יכולות של עדשה באורך 40 מ"מ. העדשה הניסיונית הזו מאפשרת זום אופטי בטלפונים ניידים ועוצבה כך שהאור מוכפל בה פי שמונה. לא ברור מה עלה בגורל המחקר הזה והאם יושם בטלפונים.

 

בעולם הטכנולוגיה, כבר למדנו, לעולם אל תאמר לעולם. אבל נכון לעתיד הקרוב, נראה כי משתמשי הטלפונים הסלולרים ימשיכו להסתפק בזום דיגיטלי, שמאפשר תמונות באיכות סבירה - ואת התמונות המרהיבות והמפורטות באמת ישאירו למצלמות המקצועיות.

 

ח"כים, בואו להצביע על טביעות אצבע >>

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים