שתף קטע נבחר

איראן: פעילה פוליטית מתה בעימותים בלווית אביה

העימותים פרצו משום שכוחות הביטחון מנעו את קבורת הגופה. אתרי אופוזיציה דיווחו כי האשה מתה ממכות שקיבלה, אך בנה סיפר כי נראה שמדובר בדום לב

פעילת אופוזיציה באיראן מתה הבוקר (יום ד') מדום לב במהלך עימות עם כוחות הביטחון במהלך לוויית אביה, אף הוא פעיל פוליטי ומתנגד משטר בולט ברפובליקה האיסלאמית. לטענת האופוזיציה, אנשי כוחות הביטחון היכו אותה וגרמו למותה, אך בנה סיפר כי מדובר בדום לב. 

 

הדבר בא על רקע הספירה לאחור ליום השנה השני למהומות שפרצו במדינה בעקבות הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות, שאמור לחול בעוד 11 יום.

 

סחאבי ליד גופת אביה

 

האלה סחאבי, בת 54, הגיעה למסע הלוויה של אביה, עזתאללה סחאבי, ולאחר זמן קצר התלקחה האווירה - המפגינים ואנשי כוחות ביטחון שהגיעו במספרים גדולים החלו להתעמת ומסע ההלוויה נקטע. לפי דיווחים בלתי-רשמיים, כ-30 משתתפים, רובם פעילים פוליטיים, נעצרו בבית הקברות לבאסן שבטהרן.

 

באתרי האופוזיציה דווח כי אנשי כוחות הביטחון הכו את סחאבי הבת וגרמו למותה, אולם בסוכנויות הידיעות הרשמיות במדינה, הנאמנות לשלטון האייתוללות, נמסר כי היא מתה "מדום לב". האתר הרפורמיסטי "ג'רס" דיווח: "סיבת מותה של סחאבי היא חמישה אגרופים מאנשי כוחות הביטחון שהיו בלבוש אזרחי".

 

הבן: "כוחות הביטחון היו אלימים מאוד"

בנה של סחאבי כתב ב"פייסבוק" כי העימות פרץ משום שאנשי כוחות הביטחון מנעו מהמשפחה לקבור את הגופה. "הם היו אלימים מאוד, ובסוף משכו את הגופה בכוח ולקחו אותה". הוא התנער מהדיווח על אגרופים וסיפר: "אמי נפלה, איבדה את הכרתה. הרופא אמר לנו שמדובר בדום לב ושהיא מתה".


לווית הכדורגלן נאסר חג'אזי לפני שבוע - מפגן כוח של האופוזיציה 

 

סחאבי, חברה בארגון זכויות האדם "מועצת אמהות השלום", השתחררה רק לפני שבועיים מהכלא. היא נעצרה לפני כמעט שנתיים בהפגנה מחוץ לפרלמנט בזמן שהנשיא, מחמוד אחמדינג'אד, הושבע לכהונתו השנייה.

אביה היה אחד ממתנגדי המשטר הבולטים לפני ואחרי המהפכה האיסלאמית, חבר פרלמנט ופעיל למען הדמוקרטיה. הוא מת אתמול בגיל 81.

 

מותה עשוי להצית גל מחאה חדש של האופוזיציה, שדעכה לאטה בשנתיים האחרונות. בה בעת, הודיע ארגון הגג של התנועה הירוקה באיראן כי יערוך תהלוכת מחאה "שקטה לגמרי", ב-12 ביוני במרכז טהרן. בתהלוכה, שנקבעה במלאות שנתיים לבחירות השנויות במחלוקת, יקראו תומכי האופוזיציה לשלטונות לשחרר את שני מנהיגי האופוזיציה, מיר חוסיין מוסווי ומהדי כרובי, הנמצאים במעצר בית זה מאה ימים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האלה ועזתאללה סחאבי
עימותים באיראן (ארכיון)
צילום: AFP
מומלצים