שתף קטע נבחר

הפוליטיקאים רוצים סמכויות: "די לחשוד כל הזמן"

דו"ח מבקר המדינה על המינויים בשירות הציבורי הוביל את חברי הוועדה לביקורת המדינה לדרוש שינוי בשיטה, כדי שיצליחו לגייס אנשים איכותיים מהמגזר הפרטי

"מחליטים על יציאה למלחמה, אך לא ממנים נציב לרשות המים". דיון של הוועדה לביקורת המדינה שנערך היום (ב') בכנסת בעקבות דו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, היווה במה למאבק הפוליטיקאים בתדמיתם הציבורית ולדרישה להרחבת סמכויותיהם, לפחות בכל הקשור למינויים במשרדם.

 

במהלך הדיון, שעסק בהתנהלות ועדת האיתור למינויים בשירות בציבורי, ביקר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, את הליך המינויים, ואמר כי "הטענה שהפוליטיקאים מנסים לגנוב את המדינה היא אמירה נוראה. שרים יכולים להחליט על יציאה למלחמה, אך לא למנות נציב לרשות המים". לדברי גבאי, מתוך עשרות אלפי עובדי מדינה שימונו בעתיד, רק כמות זעירה לא תמונה במכרז, אלא בוועדת איתור.


חסון ולינדנשטראוס. "מערכות חונקות" (צילום ארכיון: אוהד צויגנברג)

 

יושב ראש הוועדה, ח"כ יואל חסון (קדימה), הצטרף לגבאי וביקש "להפסיק לחשוד במניעי הפוליטיקאים כל הזמן. שירות המדינה היום איננו יעיל ומי שנושא באחריות - חובה לאפשר לו למנות אנשי ביצוע".

 

מאוחר יותר, הצטרף חסון לאמירות לפיהן יש להרחיב את סמכויות הפוליטיקאים הבכירים בנושא המינויים, ומחה נגד "החשדנות התמידית" כלפי עמיתיו. "הגישה החושדת תמיד בפוליטיקאים היא גישה מכלילה, מחלישה את הציבור הישראלי, מסוכנת ולא דמוקרטית. היום המערכות אינן מאזנות אלא חונקות", אמר חסון.

 

הוא תקף את היעדר המדיניות הברורה בנושא מינויים, כדבריו, ואמר כי בעקבות כך, "מתגלה חוסר החלטיות של הממשלות. כיוון שהדרג הנבחר הוא הנושא באחריות, צריכה להיות לו מעורבות בבחירת האנשים הטובים ביותר. מחד דורשים אחריות מהנבחרים ומאידך לא מאפשרים להם למנות אנשים ראויים בעיניהם".

 

"חשש לפגיעה בהזדמנות השווה"

חסון קרא לשינוי משמעותי בתנאי השירות של עובדי המדינה, שיוביל לגיוס אנשים איכותיים מהמגזר הפרטי. על פי הצעתו, יצומצם מאגר העובדים ב-30% ושכר העובדים הנותרים יעלה.
 
הדיון בוועדה נקבע בעקבות פרסום דו"ח המבקר בנושא, לפני שבועות אחדים. בדו"ח, כינה לינדנשטראוס את ועדת האיתור "מנגנון ראוי", אך הדגיש כי גמישותה "טומנת בחובה חשש לפגיעה בהזדמנות השווה של המועמדים".
 
לינדנשטראוס פירט כי על הוועדה לפרסם לציבור הודעות על משרה פנויה ואמר כי היא רשאית גם לפנות ביזמתה לאנשים בבקשה שיציגו את מועמדותם. בדו"ח שפירסם, זיהה המבקר את הצורך ב"הקמת סכרים" במהלך עבודת הוועדה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מבקר המדינה. מנגנון ראוי
צילום: גיל יוחנן
מומלצים