שתף קטע נבחר

רוצים תחבורה ציבורית בשבת? הממשלה תכריע

ביום א' הקרוב תתכנס ועדת שרים לענייני חקיקה, כדי לדון באפשרות הפעלת תחבורה ציבורית בשבתות. הסיכוי למהפכה קטן, למרות שמספר השרים המעוניינים בכך, גדול מבעבר. פתח לשינוי הסטורי?

הממשלה תכריע על עתידה של התחבורה הציבורית בשבת. ועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום א' הקרוב (19.6), בהצעת חוק של חברי הכנסת אילן גילאון וניצן הורוביץ, המבקשת לאפשר הפעלת תחבורה ציבורית גם בשבתות. בהצעת החוק מסבירים חברי הכנסת כי בגלל האיסור הקיים על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת - "תושבי ישראל שאין ברשותם רכב פרטי מופלים לרעה בצורה בלתי-הוגנת. זכותם לחופש תנועה נשללת למשך 24 שעות בכל שבוע".

 

סיכויי ההצעה לזכות בתמיכת השרים נמוכים למדי. למעשה, הממשלה מחויבת להתנגד להצעה מתוקף הסכמים קואליציוניים שחתמה סיעת הליכוד עם ש"ס, הבית היהודי ויהדות התורה. בכל ההסכמים נקבע כי "יישמר הסטטוס-קוו בנושאי דת ומדינה". אלא שחלק משרי הממשלה הביעו בעבר תמיכה בשינויים בחוק שיאפשרו הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, גם אם במתכונת מצומצמת, וחלקם אף הגישו הצעות חוק פרטיות בעניין. כך השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, כמו-גם השרים סטס מיסז'ניקוב ויולי אדלשטיין.


"תושבי ישראל שאין ברשותם רכב פרטי מופלים לרעה" (צילום: הרצל יוסף) 

 

יש לציין כי על-פי סקר חברתי שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) בתחילת השנה, 53% מהאוכלוסיה היהודית בישראל תומכים הפעלת תחבורה ציבורית בשבת: 82% מהחילונים, 57% מהמסורתיים שמגדירים עצמם "לא כל כך דתיים", 27% מהמסורתיים-דתיים, ו-10% מהדתיים. עם זאת, בלמ"ס מציינים כי 59% מהאוכלוסיה היהודית סבורים כי "חשוב להימנע מעבודה בשכר בשבת".

 

"להפסיק למרוח ולטייח"

בשיחה עם ynet, אומר היום (ה') ח"כ הורוביץ כי אינו משלה את עצמו בכל הנוגע לסיכוייה של ההצעה לזכות באישור בוועדה: "אין לי אשליות, אבל צריך להפסיק למרוח ולטייח ולדבר על רפורמות בתחבורה ציבורית - כל עוד היא לא פועלת במשך יום וחצי בכל שבוע, איך אפשר לבקש מהציבור שיוותר על הרכב הפרטי? זה עניין קריטי, ודאי לקראת הרפורמה שעומדים ליישם בקווי האוטובוס בגוש-דן".

 

לדבריו, הפעלת תחבורה ציבורית בימי שבת יכולה להיעשות באופן שלא יפגע ברגשות הציבור הדתי. "אפשר לעשות את זה בצורה חכמה", מסביר הורוביץ, "למשל רק בקווים מסוימים, או בתדירות נמוכה יותר מאשר בימי חול. אפשר גם לאסור על הפעלת אוטובוסים באזורים מסוימים. אבל יש שני דברים שהם תנאי הכרחי לתחבורה ציבורית טובה - נתיבי נסיעה בלעדיים, והפעלה בכל ימות השבוע".

 

על-פי הצעת החוק של הורוביץ וגילאון, שר התחבורה יוסמך לקבוע שהתחבורה הציבורית לא תפעל בקווים מסוימים, וזאת באישורה של ועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת. יש לציין כי שר התחבורה המכהן, ישראל כץ, הביע בעבר התנגדות נחרצת לשינוי הסטטוס-קוו הקיים בעניין הפעלת תחבורה ציבורית בימי שבת.

 

ההבטחה של ברק ושמחון

למרות ההתנגדות הצפויה בוועדה, ראוי להזכיר כי דעתם של כמה שרים שונה מהותית. למשל, שר הביטחון אהוד ברק ושר התמ"ת שלום שמחון, שנבחרו לכנסת הנוכחית כחברי מפלגת העבודה, חתומים על מצע המתנגד "לכפייה דתית שכופה דעה של זרם דתי אחד על משנהו". במצע אף נכללה התחייבות להפעלת "תחבורה ציבורית בשבת, במסגרת שתוגבל בהסדרים שייקבעו ברשויות המקומיות, על-פי הצרכים ואופי האוכלוסייה".

 

עמדה דומה נשמעה בעבר גם מצד שרים בליכוד. לאחר שהגיש ב-2008 הצעת חוק בעניין, אמר ל-ynet ח"כ גלעד ארדן כי "אני חושב שרוב הציבור מוכן לכבד את זכותו של האחר לחיות את חייו הפרטיים, כל עוד זה לא פוגע באף אחד. גם בקרב דתיים אפשר למצוא תמיכה למהלך כזה - למשל בציבור הדתי-לאומי".

 

ארדן גם התייחס לסוגיות חברתיות, וטען כי "צריך לתת מענה לצורך החברתי של אנשים שאין להם כסף - שאינם יכולים לקנות רכב פרטי - להגיע ממקום אחד למקום אחר, או לבקר את המשפחה בשבת". יש לציין כי ארדן, שמתוקף תפקידו כשר להגנת הסביבה דורש מעיריות לפעול לצמצום הזיהום מתחבורה בתחומן, גם הסביר כי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת תקטין את מספר כלי הרכב הפרטיים, ובכך תפחית את זיהום האוויר.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ ניצן הורוביץ: "זה עניין קריטי"
צילום: מתי אלמליח
השר גלעד ארדן: "לתת מענה לצורך חברתי"
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים